Var tog TS vägen? :)
 
  • Gilla
Kaian86
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta förtjänar en egen tråd!
Njaee... Jag vill inte skapa någon freak-tråd här.

Men i går berättade hon var hon gömt det och jag hittade det också.

Smakade dessutom en nypa 🤪

Min poäng är att även om allt är guld, gröna skogar och rosa himmel, kan det lätt gå snett.
Fixa alla avtal och liknande innan man hamnar i en konflikt, oavsett anledning, kan vara en bra måttstock.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Njaee... Jag vill inte skapa någon freak-tråd här.

Men i går berättade hon var hon gömt det och jag hittade det också.

Smakade dessutom en nypa 🤪

Min poäng är att även om allt är guld, gröna skogar och rosa himmel, kan det lätt gå snett.
Fixa alla avtal och liknande innan man hamnar i en konflikt, oavsett anledning, kan vara en bra måttstock.
Vi får hoppas att du inte ger henne en ny chans .. 🤔
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det äktenskap som gäller nu, för då blir hennes sparade miljon giftorättsgods!
Om det inte är enskild egendom.
 
F Fula ankungen skrev:
( precis som han har rätt till hälften av umgänge med barnen trots att hon fött fram dom, ammat och faktiskt tagit hand om dom medan ha renoverade på huset..)
Tycker du verkligen att gemensamma barn är korrekt jämförelse??
 
P Paganus skrev:
Jag kan berätta en historia som är ännu värre.
En f.d. kollega blev kär i en utländsk tjej. De bestämde sig för att gifta sig, men innan hon flyttade till Sverige så vill hon ha ett trevligt hus att komma till. Min kollega kämpade på och byggde det fina hus och gjorde slut på alla sina pengar.
Då plötsligt kom hon på att hon nog inte ville bo i Sverige och tackade nej till äktenskapet också. Min kollega satt i det fina huset och grät, men det var bara början. Det kom ett brev från en utländsk advokat om att fastigheten måste värderas så att hon skulle få ut värdet sin halva. Han kämpade emot, verkade ju helt orimligt, men han förlorade rättstvisten: De hade skaffat fastigheten för gemensamt boende, även om hon händelsevis aldrig satt sin fot i Sverige. Skulderna räknades förstås bort, men värdet på fastigheten med det nya fina huset var betydligt högre än han hade lagt in så det blev lite knapert för den stackarn.
Detta är en rövarhistoria, även i äktenskap så finns det en tidsram som måste vara uppfylld för att man ska har rätt till halva värdet och om man inte ens har satt sin fot i Sverige så kommer ingen svensk rätt att dömma till hennes fördel.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Ungefär så…
H Hellhawk skrev:
Det lovade hon att göra, jag stod för alla fakturor och tömde allt jag hade och enl överenskommelse så skulle hon föra över hälften till mig… men i helvete heller !
Läropeng 🤠 Hur naiv får man lov att vara?
 
De smaskiga trolltrådarna på Byggahus.se engagerar mest!

Frågan är om alla skrivna och lästa inlägg ska räknas som givande underhållning eller bortkastad tid?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hur såg överenskommelsen ut? Finns den dokumenterad någon stans? Dvs att hon skulle betala in pengar eller liknande?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men vad du killgissar! Hört talas om Sambolagen?
Här är en länk till lagtexten:
[länk]
Där står något viktigt i början, och det är att lagen gäller för "sambornas gemensamma bostad och bohag". Inte fritidshus, alltså. Fast i det här fallet spelar det ingen roll, för TS och sambon äger halva fastigheten var.
Det är inget killgissande, han har inte fått ett fritidshus i arv, dom har byggt det för pengar han fått i arv + hans egna och jag tror inte det har skrivits in i arvet att det skall vara enskild egendom. Dom har byggt det 2018 för att bo där tillsammans, så utan paper hade hon nog fått del i fritidshuset ändå, därför är det oerhört viktigt att skriva ett sambo avtal medans man är nykära eller innan ena arten skall lägga ut 100% av något som är till för att bägge skall utnyttja det, som hus möbler mm
 
X xtra skrev:
Det är inget killgissande, han har inte fått ett fritidshus i arv, dom har byggt det för pengar han fått i arv + hans egna och jag tror inte det har skrivits in i arvet att det skall vara enskild egendom. Dom har byggt det 2018 för att bo där tillsammans, så utan paper hade hon nog fått del i fritidshuset ändå, därför är det oerhört viktigt att skriva ett sambo avtal medans man är nykära eller innan ena arten skall lägga ut 100% av något som är till för att bägge skall utnyttja det, som hus möbler mm
Det är dessvärre killgissande. Läste du ur Sambolagen som jag länkade till? I paragraf 7 beskrivs vad som gäller bostad för fritidsändamål.
I det här fallet har dock inte Sambolagen eller dess tolkning någon större betydelse, eftersom problemet är att TS och sambon äger 50/50 var av fritidsfastigheten, men det är TS som betalat 100 % av tomt- och byggkostnaden, sambon betalade aldrig något för sin halva.
Hade sambon inte varit lagfaren ägare till halva fastigheten hade TS fått ha den ifred efter en eventuell bodelning, nu blir det inte så.

Håller med dig om att det är en bra idé att skriva samboavtal när ett par flyttar ihop!
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
X xtra skrev:
Det är inget killgissande, han har inte fått ett fritidshus i arv, dom har byggt det för pengar han fått i arv + hans egna och jag tror inte det har skrivits in i arvet att det skall vara enskild egendom. Dom har byggt det 2018 för att bo där tillsammans, så utan paper hade hon nog fått del i fritidshuset ändå, därför är det oerhört viktigt att skriva ett sambo avtal medans man är nykära eller innan ena arten skall lägga ut 100% av något som är till för att bägge skall utnyttja det, som hus möbler mm
Tvärfel!
Vilket är värre än killgissande.
Väldigt stor skillnad på fritidshus och bostad i sambolagen!
Endast BOSTAD anskaffad för gemensamt bruk, samt BOHAG till bostaden anskaffat för gemensamt bruk faller inom sambolagen. Inget annat.
Däremot har de ju skrivit papper på att de äger huset gemensamt, MEN att hon ska betala. Så länge hon inte kan bevisa att hon har betalat äger hon visserligen halva huset men också en skuld till sin sambo.
 
  • Gilla
gcostanza och 1 till
  • Laddar…
P
ja problemet ligger ju i att man nu i efterhand lätt kan se att hon har halva ägandet via lagfart men frågan är om det går att bevisa en skuld som aldrig betalats..
Den tror jag kan bli besvärlig OM kvinnan vill krångla..

Det normala är ju att man köper hus / fritidshus och efter affären är klar söker lagfart enligt det nya ägandet
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det borde vara lätt att kvitta skulden vid bodelningen mot tillgången i fritidshuset, så det blir rätt och rättvist igen.
Bodelning måste då ske innom 1 år efter samboförhållandets slut, annars anses man inte ha några krav.
Utan krav vid bodelning måste det ju bli svårt att hävda att det finns en skuld senare?

Har TS råkat ut för en riktig blåsning/bedragerska blir det besvärligare.

Vad händer om man inte kommer överens i en bodelning?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L LillaMy69 skrev:
Jag tänker att du kan kanske bevisa att det bara är du som betalt, och så får hon i så fall bevisa att hon betalt dig
Det bevisar bara i så fall fordringen som sådan. TS sambo äger fortfarande halva fastigheten och kan ju exempelvis vilja sälja den på offentlig aktion. Dessutom förutsätter det att skulden går att bevisa, vilket kan tänkas vålla en del utmaningar för TS. Jag har inte lyckats hitta någon info om den här skulden från TS sida, men vi får väl anta att så länge TS inte säger annat är det ett muntligt låneavtal, vilket ofta är svårare att bevisa än ett skriftligt som också är signerat.
blackarrow blackarrow skrev:
Det borde vara lätt att kvitta skulden vid bodelningen mot tillgången i fritidshuset, så det blir rätt och rättvist igen.
Bodelning måste då ske innom 1 år efter samboförhållandets slut, annars anses man inte ha några krav.
Utan krav vid bodelning måste det ju bli svårt att hävda att det finns en skuld senare?

Har TS råkat ut för en riktig blåsning/bedragerska blir det besvärligare.
Problemet är att skulden bara är ena halvan av problemet, även om vi förutsätter att TS kan bevisa dess existens (eller att sambon vitsordar beloppet) så är hon (vad det verkar) lagfaren ägare till halva fastigheten genom köp. Det innebär att hon likförbannat har rätt till halva fastigheten och alla dess tillbehör (som exempelvis huset som byggts på fastigheten). Om vi ponerar att fastigheten har ökat i värde har alltså TSs sambo ett ekonomiskt intresse i att fastigheten försäljs på den öppna marknaden, oaktat om skulden regleras eller inte. Som delägare i fastigheten kan hon också eventuellt begära att fastigheten säljs genom offentlig aktion, oaktat vad TS tycker om saken, se samäganderättslagen för detaljer. Teoretiskt kan också en ansökan om klyvning vara aktuellt, men jag håller det lite osannolikare då det verkar röra sig om en mindre fritidsfastighet varför det kan bli svårt att bilda två lämpliga (fritids)bostadsfastigheter ur den befintliga. Lägger man där till eventuellt ressentiment från en bråkig separation med tillhörande bodelning har TS ett låt oss säga, mindre fördelaktigt utgångsläge vad gäller fastighetens öde... Den biten kommer TS inte runt, oaktat sambolagen eller äktenskapsbalkens bestämmelser om vad som ingår och/eller inte ingår i boet.
blackarrow blackarrow skrev:
Vad händer om man inte kommer överens i en bodelning?
Man får i värsta fall be tingsrätten utse en bodelningsförrättare som genomför bodelningen istället, här finns lite mer info.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.