Det va meningen att rören skulle luta mot Expansionskärlet. :) då tar jag sidoanslutningen. Men jag behöver fortfarande avluftning på toppen av tanken. vart ska det kopplas in ska det kopplas in på röret jag drar ifrån tanken till expansionskärlet alltså det röret som lutar?

Jag uttryckte nog mig fel om lutningen på laddröret, det ska luta från pannan uppåt mot tanken
alltså stigande, så att all värme går in i tanken. Det behöver inte vara mycket, bara såpass att det inte längre är horizontellt :)

Laddröret går in i sidan på tanken, och avluftningsröret från toppen på tanken kopplas på det stigande expröret..

Redigerat:
hmm men alltså laddröret sitter ju i botten på tanken ( på sidorna) hur fan kan man få lutning på det då? jag har ju kanske 2.5 M ifrån tank och panna. jag kan ju inte lägga röret bara tvärs över golvet jag kommer ju måste lägga det efter väggen. Det kommer ju att bli några böjar och så :p

Jo jag har läst den många ggr. :p men alltså Ladd röret. Den som laddar tanken med värme sitter ju längst upp. Sen Retur till pannan i botten av tanken, visst är det rätt? :S

Edit: Jag som hade skrivit fel på tidigare inlägg.

Det jag menade med röret är ju att det röret som ligger i botten av tanken går ju som inte att ha någon lutning på. för det kommer ju att bli nån böj ifrån laddomaten ner till "Retur" röret. eller?

Returen är inte så noga, bara försök att ha det så lågt som möjligt.
Böjar blir det..

och "ladd röret" Som sitter i toppen (på sidan) ska luta ifrån tanken till Pannan (Expansions röret) eller Ifrån pannan Lutandes Upp till tanken?

Ett rör från pannan upp till tanken(samma som laddomaten sitter på), via ett t-koppling på ditt expansionsrör..

Sedan från en till t-koppling något högre upp på expröret går du NER med ett 15 rör till toppen på tanken (alltså, luftröret skall vara oavbrutet stigande från tanken upp till Expröret..

jag ska även säga att detta är nog hur jag skulle ha gjort, fast det finns ju flera sätt att göra det på,
och om mitt sätt är det mest optimala kan jag inte svara på, men det fungerar bra..

Fan detta har blivit rörit :p börjar tro att jag inte klarar koppla in det :p haha

Se bara till så att luften kan ta sig till expkärlet, det är väl det viktigaste.. Sen kopplar du efter någon av inkopplingarna i laddomat besktivningen, så kommer det att funka..

Förlåt om jag krånglat till det, men jag tror du kan klara av det själv..

ska det vara såhär? :p

• Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På laddomaten där man sätter fast rören ät det ju utvändig gänga. Den mätte jag 34 till då ska ju det vara storlek 25?? eller

Då behöver jag väll 3 st 4098?
Förstår ni hur jag menar?

Jo det borde ju gå, om det är en slät yta mot laddomaten, annars så brukar man ju ha typ 3772.

Iallafall om man kolla på http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=100

Så jag råder dig att kolla det noga en extra gång.

det sitter ju unionventiler på den. men själva klämringen är inte kvar. den som man trär på koppar röret och drar åt

Sen Roret som gar upp till expansionskarlet ar ett vanligt svart ror. Mätt utanpå det
är det 39. vart ska jag för slags t-koppling där?

börjar ju fundera på om man ska löda.
Litar man på silverlod ifrån clas Ohlssons? samt lödfettet?

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=silverlod

Suttit o tänkt på detta med avluftningen. det borde väll funka att bara dra ihop 1 rör mellan med lutning uppåt sen sätta en avluftningsventil i mitten? se bild

• luftnoing.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du gör avluftningen som du ritade på förra bilden så behöver du aldrig mer tänka på luft, det blir automagisk avluftning..

FInns unionkopplingar med klämring på (den som saabdea länkade till).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.