haha sant så sant. Nu kommer en sak som jag inte ens har tänkt på :S med Laddomat 4030 så ska man placera Panngivare 2st som jag har fattat. Ska man placera 1 just vid röret till Tankarna sen den andra på pannan? Men vart i helvete på pannan placerar man den då? :S

För kan jag inte placera ena givaren på pannan så är det väll lönlöst att ha en laddomat 4030? :S

http://www.termoventiler.se/media/upload/LM4030_Manual.pdf

Kan du använda det dykröret som termometern på pannan sitter i, och kanske fixa en annan mätare som du också kan skicka in en givare i samma rör.

har jag förstått det rätt att den ska känna igen tempen på varm vattnet? :S alltså till duchen?

Känner av tampen i pannan, det är ju samma som tempen på varmvattnet iom att du bereder varmvattnet i pannan.

men sensorn ska alltså ligga emot själva plåten? alltså om man tar bort ytterplåten på pannan så kommer jag väll in mot gjutjärnet den ska alltså bara ligga emot den ? eller ska den borras in?

På första bilden på första sidan så ser man en termometer antar att den visar panntemp. Går det att få ut den utan att det kommer vatten? Om det går så kan man ju sticka in givaren där, annars så får man sätta dit ett dykrör där.

Det är trycket man ser på den mätaren men det sitter en termometer just ovanför den men den är till VV tanken.
Den andra mätaren sitter just under Elpatronen. eller elslingan vad det kallas. Men den kan man som inte ta lös :/

Nu är iaf laddomaten köpt. Den skickas i morgon. det får bära eller brista om jag får fast givaren :p haha

Edit: vatten trycket. alltså 1.5 är det mätaren visar

Ok, men då kan du ju plocka bort tryckmätaren där och sätta dit ett dykrör. Eller så gör du som det stod i anvisningen om att sätta den direkt mot pannkroppen.

Okey. Men det va det som jag inte riktigt förstog att bara sätta den emot pannkroppen. Då ska den bara vara i kontakt med pannkroppen? då ska den inte vara i nått dykrör alltså?

Det är många frågor nu :p fan nu när man sätter in sig mer så poppar det bara upp fler och fler frågor.

har varit nere och synat pannan ännu mer nu :p Det satt ju en oljebrännare förut på den. till den var det kopplad en slags termostat som går in till pannan. Där borde man väll kunna koppla in ena givare? den sitter kvar just nu. ska ta några kort och lägga upp.

jag kommer ju inte att ha självcirkulation mellan panna och acc tankar. visst kan jag lägga rören i takhöjden? från tank upp i taket sen ner till pannan? eller kommer det att bli problem?

Sen så har jag ju självcirkulation ifrån pannan upp till elementen. finns det någon chans att man kan ta bort det. för jag kommer att ha en cirkpump kopplad till nån slags "termostat" rumsgivare. som bryter strömmen till cirk pumpen. men då nu när jag har själv cirk. så fungerar ju inte riktigt det. :/

Lägger du "nedre rör" i taket kommer du att få luftproblem.

Att inte använda shuntstyrning och hempula on/offstyrning på pumpen förstör skiktningen.

Okey. så det ska man ha alltså i samma nivå som ingångarna på tanken?
Men det här med shuntstyrning det går att koppla på alla slags pannor eller? för jag har en shunt som jag kan vrida 140grader tror jag till vänster. Men om man kopplar på en sån där motor styrning den orkar vrida runt shunten då? för den går ju inte super lätt :p

och det är ju som ingen 3vägs shunt eller nått sånt. denna shunten sitter på pannan.

Redigerat:
nu har jag fått hem laddomaten och nu när jag synar hur det ska kopplas in så¨kan jag nog inte koppla in det som jag hade tänkt mig. jag måste koppla i toppen utav pannan där sitter det en utgång eller den är pluggad just nu.. sen så måste jag koppla fram längstner på tankarna. har även utgångar där med.
har läst en massa att kopplar man inte helt i toppen så blir skiktningen inte riktigt bra. så det är väll lika bra att göra de riktigt på en gång :p

Men som sagt där jag hade tänkt koppla tidigare måste ju jag plugga. men jag hade tänkt att man skruvar bara ut det som sitter där nu. sen svetsar man bara dit en plåt. på själva gängna. om ni förstår vad jag menar. blir ju billigare än att köpa pluggarna och så.

tänker jag fel eller ska jag köpa pluggar?

behöver nog lite hjälp då igen med Kopplingar :p

Redigerat:
Snabbt och enkelt att köpa pluggar, men du är kanske en hejare på att svetsa.

license hlo 45 :) men dock inte förnyad på 12 månader :p
men som sagt vad kostar pluggar?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.