20 691 läst · 190 svar
21k läst
190 svar
Abso Pk-12D panna Acc tankar
vart nere och mätat det är samma storlek på dom som ligger i toppen på dom som jag hade tänkt att koppla in så det blir ju samma där som jag hade tänkt beställa tidigare.
men sen där nere där jag nu kommer att koppla in är det 19mm mätt på Invändig gänga. ( Det som går in i tanken) Sen mätt på utvändig gänga 21mm. det har suttit avtappningsventiler där. så det är den jag mätt på.
men sen där nere där jag nu kommer att koppla in är det 19mm mätt på Invändig gänga. ( Det som går in i tanken) Sen mätt på utvändig gänga 21mm. det har suttit avtappningsventiler där. så det är den jag mätt på.
pizzi_h skrev:vart nere och mätat det är samma storlek på dom som ligger i toppen på dom som jag hade tänkt att koppla in så det blir ju samma där som jag hade tänkt beställa tidigare.
Om du tittar i storleksguiden som jag länkade till på föregående sidan så ser du att den dimensionen heter 15.
Det hade även underlättat för oss om du kan rita upp hur du har tänkt att koppla allt så att vi inte får några missförstånd samt dumma kopplingar.
sådär nu ska vi se. nu tror jag inte att jag har glömt något.
Alla rör är 28mm koppar rör. det ska vara klämringskopplingar.
behöver 4st pluggar.
t kopplingarna sitter inte centrerade. såg nån ritning att dom skulle sitta någorlunda sådär. vet inga mått eller så.
jag ska bara elda för att få värme till elemententen vet inte om detta är serie eller pararell koppling. vad är bäst och är det kopplat rätt som jag visar nu då?
kopplingen som är in till pannan är också 50is till 28
Hoppas ni förstår mina paint färdigheter.
Alla rör är 28mm koppar rör. det ska vara klämringskopplingar.
behöver 4st pluggar.
t kopplingarna sitter inte centrerade. såg nån ritning att dom skulle sitta någorlunda sådär. vet inga mått eller så.
jag ska bara elda för att få värme till elemententen vet inte om detta är serie eller pararell koppling. vad är bäst och är det kopplat rätt som jag visar nu då?
kopplingen som är in till pannan är också 50is till 28
Hoppas ni förstår mina paint färdigheter.
Ok, men är det inte bättre att koppla in sig på 50 där nere istället? Känns som det blir en rejäl strypning om man ska använda 15 istället. Enligt vad jag har läst mig till här så bör man ansluta på sidan istället för toppen, minskad omrörning i tank.
Antar att du ska ha öppen expansion?
Antar att du ska ha öppen expansion?
Med anslutning i sidan underlättas även avluftningen, då kan du använda topanslutningen för ett avluftningsrör istället.
Som du har ritat får du nog problem med luft..
Med returen anslutet till ett 15 hål får du nog problem med att pannan går i kok fast du kör laddomaten på max..
Som du har ritat får du nog problem med luft..
Med returen anslutet till ett 15 hål får du nog problem med att pannan går i kok fast du kör laddomaten på max..
okey. jag la ut en bild tidigare på kopplingarna han hade haft. det är ju som på sidan. men dom kopplingarna blir ju inte helt i toppen gör det något då? Sen är det ju lika dant som på sidan, fast det är ju inte längst ner på tanken det är ju en liten bit upp.
men gör det nått? som sagt om det inte är i toppen eller längst ner på tanken.
sen länkade jag ju hur man installerar laddomaten då va inte T kopplingarna centrerade pga laddningen inte skulle bli ojämn? eller kan man bara sätta det centrerat?
kok vill man ju inte ha. eller prob med luft.
edit: jo jag ska använda öppet kärl
men gör det nått? som sagt om det inte är i toppen eller längst ner på tanken.
sen länkade jag ju hur man installerar laddomaten då va inte T kopplingarna centrerade pga laddningen inte skulle bli ojämn? eller kan man bara sätta det centrerat?
kok vill man ju inte ha. eller prob med luft.
edit: jo jag ska använda öppet kärl
Kopplingarna som sitter på sidan i botten ligger ungefär i samma nivå som den kopplingen som sitter på framsidan. så jag kommer att koppla på sidorna.
Fick hem expansionskärlet idag. 125L så nu är det enbart kopplingar o rör som fattas.
men ni pratade om Avluftning hur kopplas det då?
Fick hem expansionskärlet idag. 125L så nu är det enbart kopplingar o rör som fattas.
men ni pratade om Avluftning hur kopplas det då?
Den effekten du förlorar på att koppla i sidan skulle ändå gå till spillo om du anslutit i toppen..
Anledningen är.
För att kunna lufta med toppanslutning så måste rören "stiga" mot expröret
så att luften kan vandra ur tanken, desvärre så stiger även varmvattnet ut och svalnar av i rören,
dvs ganska stor effektförlust där med..
Anledningen är.
För att kunna lufta med toppanslutning så måste rören "stiga" mot expröret
så att luften kan vandra ur tanken, desvärre så stiger även varmvattnet ut och svalnar av i rören,
dvs ganska stor effektförlust där med..
okey. men om avluftning är ett måste så får man ju bara ta det. :S Det är ju inte mycke att göra åt
Men då ska jag koppla ifrån sidorna istället ifrån toppen. sen ifrån toppen 1 rör till ledningen som går till expkärlet. men hur blir det då, ifrån laddomaten går ju 1 rör till expansionsledningen.
http://www.laddomat.se/images/Lm4030_Para-Tank_S_HS_curves.gif
någon speciell storlek på rören till avluftningen?
ska nämligen titta förbi vvs firman i morgon och börja inhandla
Men då ska jag koppla ifrån sidorna istället ifrån toppen. sen ifrån toppen 1 rör till ledningen som går till expkärlet. men hur blir det då, ifrån laddomaten går ju 1 rör till expansionsledningen.
http://www.laddomat.se/images/Lm4030_Para-Tank_S_HS_curves.gif
någon speciell storlek på rören till avluftningen?
ska nämligen titta förbi vvs firman i morgon och börja inhandla
Redigerat:
SOm du ser på den ritningen så lutar deras laddrör mot expkärlet..
Jag har 15-rör till min avluftning, behövs inte så mycket där, det är bara för att säkerhetställa att det är luftfritt i tanken..
Om du ansluter i sidan så ska laddningsröret luta uppåt från tanken "stiga" lite, då slipper du värmeförlusten för den värmen går in i tanken..
Båda alternativen fungerar, men jag tror du sparar några vedträn om du tar sidoanslutning..
Du ska fortfarande ha röret kvar som går rakt upp från pannan till expkärlet.
Så inkopplingen av laddomaten blir som på ritningen, bara att du drar "laddröret" in i sidan på tanken..
Jag har 15-rör till min avluftning, behövs inte så mycket där, det är bara för att säkerhetställa att det är luftfritt i tanken..
Om du ansluter i sidan så ska laddningsröret luta uppåt från tanken "stiga" lite, då slipper du värmeförlusten för den värmen går in i tanken..
Båda alternativen fungerar, men jag tror du sparar några vedträn om du tar sidoanslutning..
Du ska fortfarande ha röret kvar som går rakt upp från pannan till expkärlet.
Så inkopplingen av laddomaten blir som på ritningen, bara att du drar "laddröret" in i sidan på tanken..
Redigerat: