Ingen som vet hur långt det minimum kan vara mellan tankarna och t röret till laddomaten? ( röret som går till expansionskärlet)

Jag tror inte att det finns något mini mått för det, kan inte förstå meningen med att det skulle behövas.

okey. Neh tänkte på det jag med. Men komme inte fram till nån vettig lösning.

jag har ju tänkt att svetsa fast en muff på min expansionsledninge. (MMA)
Men verkar svårt att komma åt :/

så jag undrar går det att kall löda svarta delar?
alltså silverlod.

Är det redan svårt att svetsa blir det väl inte mycket lättare med silver. Ska ju till att allt passar bra då och rent, torrt osv kanske inte heller så robust som man tänker sig järnrör med tillbehör. Med gassvets ska det mycket till om det inte skulle gå att svetsa.

jag får se vad det blir. Det skulle ju säkert gå med pinnen. Men det kommer att bli så satans tigt emot taket. om jag ska få lite lutning på röret till tankarna.
Hårdlöda skulle gå bra för då kan man ju klippa pinnarna sen bara hålla i dom med handsken. mitt svetshantag bygger så satans mycket :/ . men då Måste jag skaffa acytilen o syre har lite svårt att få tillgång till det :/ om jag skulle hårdlöda.
Gas däremot har jag.
samt Pinnsvets.

Men jag får se hur det blir får försöka lirka in pinnjävlen :p

skruvade lös dom gammla kopplingarna o dylikt i kväll. och det va tamesatans det jävligaste vad som satt. Hade en skiftnyckel storlek STOR! längden är 70cm och vi va 2 st som så gott som stog på den och hoppade. runt 200kg och det satt som fan. :p då hade jag även värmt först :p

Du behöver inte överdriva lutningen på röret, bara det lutar lite åt rätt håll.

En bra riktlinje som funkar i dom flesta fall är ju 1cm / Meter. Du ska inte krångla till det i onödan..

håller med ichgary. Du ska ansluta både laddning och retur till 50s uttagen. Annars får du nog problem. Använd toppanslutningarna som avluftning och 15s anslutningen för termometer, eller plugga dom.

neh tänker inte överdriva jag är i valet och kvalet om jag ska ta anslutnigen i Toppen på tanken eller på sidan utav tanken. jag har ju 50is Koppling på båda.

vad blir skillnaden? förutom om jag kopplar i toppen på tanken behöver jag ju ingen avluftning.

Avluftning behöver du oavsett.

Anslut laddröret på övre sida tanken,då har du hela tanktoppen att samla luft/ånga.

men om jag kopplar på toppen av tanken så kommer ju luften att gå till expansionsröret? :S
eller?

Japp

ja men då kopplar jag i toppen istället :p Då slipper jag ju utgifter för massa annat rör dragning och etc :p

Nu har jag tänkt om här lite ang svetsning/ lödning utav muffen på expansionsledningen.

visst borde det gå att man kapar bara av röret sen använder man ett gäng verktyg på delen som går in i taket samt delen som är kvar till pannan och så skruvar man fast en t koppling därimellan?

röret mätt utvändigt är 33-34mm
Vilken gänga ska man använda på det för att få den att passa med en tkoppling
tex med koppling 5169

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.