Det fixar du säkert lätt själv, bara tiden räcker till så.

Jahapp då stannade det av igen :( va o köpte 2st 90c vinklar men nu då jag ska sätta dit bussningen på pannan så är det ju inte 50x25 utan 40x25 :/ så blir att knalla iväg imorrn på lokala rörfirman och köpa det.

Nuså :) Nu sitter det nya exp kärlet och allt. har börjat fylla på vatten :) det tar sin lilla tid :p

Bra att det börjar komma igånga nu. Bytte du exp själv?

Jo bytte det själv.

Men nu till nått tråkigt och jag har fan ingen aning varför det blir såhär :s jag har kopplat allt rätt har kollat flera ggr nu. cirk pumpen startar alltså börjar ladda MEN tankarna blir ju inte ens varma :S rören uppe på tankarna är fortfarande kalla även röret till "backventilen" är fortfarande kallt. varför då? :s har testat att byta cirk pump som går och det blir ingen skillnad. vad kan det vara för fel? :S

Är pumparna vända mot varandra så dom inte har samma flödesriktning? Dvs båda flödar mot pannan?

Tillägg:
Alltså vad jag menar med min dåliga förklaring är att pumparna ska ju ha olika flödesriktningar. Som första tanke jag fick när jag läste ditt problem, var att båda pumparna flödar mot pannan.

Redigerat:
Ni kommer fan att skratta åt mig nu :p

Jag hittade felet. Ringde en polare och bad han se sprängskissen till Laddomat 4030. han såg felet på en gång.

" Men du det sitter väll avstängingsventiler på laddomaten? "

jag då

"Nej fan jag har ju inte satt dit några."

" Jo men kolla på union kopplingarna där sätter du en mejsel pch vrider ett halvt varv"

HAHA. dumma jag :p

Nu funkar det. båda tankarna ligger på 87 i toppen och 60 ibotten än så länge :)
Men såg nånting nu. det diffar ungefär 2-3 grader från tank till tank.
har det så stor betydelse?

men fan va gött nu funkar det!! :D

edit:
och nu mitt i allt har jag slarvat bort Avluftningsnyckeln :S använde den kanske för 20 min sen :p

Redigerat:
Nu har det gått 1 vecka ungefär sen jag fick igång det. inge läckage eller så :)

do så droppar det hela tiden ur mitt "skvallerrör" :S har ingen luft i elementen eller nått sånt. har 2 mätare som mäter trycket i vattnet. och dom ligger där som ska vara. Nu när jag började elda igen. Har inte behövt elda på hela veckan :) så börjar det rinna ur det :S jag har endå inget övertryck eller så. vad beror det på?

sen så diffar det 2-3grader imellan tankarna har det någon stor betydelse?

Med skvallerrör menar du då från expansionskärlet? Skillnaden mellan tankarna gör ingen skillnad kan ju även vara termometrarna som skilljer lite.

Jo det menade jag. Men jag eldade upp tankarna till runt 98c och nu har det slutat att droppa :)

Jo det är sant. har nog itne så stor betydelse :p

Men min andra fråga är ska jag ställa radiator elementen på fullt och sköta allt via shunten på pannan eller hur ska jag göra? vad är dom "optimala" inställningarna?

Har du fungerande termostater på elementen? Om du har det så hade jag låtit dom göra grovjobbet och sedan ställt shunten lite varmare än vad som krävs så att man inte behöver ändra på den så ofta.

endel funkar, andra måste jag vrida fullt på för att dom ska bli varma.

hur länge ska 1000l räcka? just nu i ca 11-12h vid ca -4 ute.

jag kör cirk pump på 1 upp till elementen. pannan pendlar på 50-60c.
ag kör shunten på 7, den går upp till. 10, framlednings temp då är ca 42c.
då är tempen inne ca 21c

verkar det rimmligt?
laddning av tankar ar ca 3-4h till 95c uppe och nere
det känns som att det går mer ved nu än förra året :p

Redigerat:
Ska du inte ha nån shuntautomatik?

jag hittar ingen som passar. har kollat runt lite men begriprer inte hälften ;/

jag har ju inbyggd shunt på pannan

Ok. Hoppas du hittar nån som passar. Blir ju betydligt enklare än att behöva shunta manuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.