Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus

hoppar rakt på sak.

Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.

På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)

hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.

har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).

fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.

Tack på förhand.

• Arg
  • Gilla
Lilla Yk och 5 till
  • Laddar…
Du har skrivit på ett kontrakt där du godkänner det antal uttag som hustillverkaren specificerat, att det inte följer svensk standard är inget du ”kan” ta nu utan det skulle ha tagits innan kontraktsskrivning.

• Gilla
Ingemar O och 24 till
  • Laddar…
Nja det beror nog på hur det är skrivet, det måste en jurist titta på.

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
89' för 13 uttag? Så undrar man varför folk gör saker själva som de inte har behörighet till...

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Snablis och 80 till
  • Laddar…
Du har fått vad du beställt, betala och flytta in och njut av sommaren istället

• Gilla
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
Det går att eftermontera uttag ganska enkelt.
Ta in offerter från några elektriker när allt är klart så fixar de fler uttag.
Lite mer pyssligt där det är kakel eller andra hinder.
Kan man montera en eldosa i efterhand? | Byggahus.se

Sitt lungt nu, det kommer gå bra.
Passa på att sätta in någre USA å C uttag när du ändå håller på.

Men, bo in er först.

Lycka till
/W

• Gilla
StefanBson och 5 till
  • Laddar…
10 uttag.....är det ett attefall hus....bara i mitt vardagsrum har jag 12st på 12 kvm. Bara tv med kringutrustning är ju 2-3 uttag. Hatar skarvkablar som ligger på golven

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 24 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
89' för 13 uttag? Så undrar man varför folk gör saker själva som de inte har behörighet till...
Jag kommer ihåg från när vi kikade på prefabhus, det var stora kostnader för att göra ändringar som gick utanför leverantörens ”standard”.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är väl som med nya bilar att det är de mer eller mindre nödvändiga tillvalen man tjänar pengar på?

• Gilla
allan51 och 1 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Är du säker på att det inte finns något missförstånd här. 10 uttag i ett helt hus låter orimligt. Enbart i köket har jag 8 dubbeluttag och tre enkeluttag...

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Tvårummare från 1960 har ju fler uttag. Känns som det saknas lite info här.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
G GustafZ skrev:
Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus

hoppar rakt på sak.

Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.

Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)

hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.

har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).

fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.

Tack på förhand.
Är det i ett timmerhus så är det ingen konstig kostnad. har själv en timring och det är inte så enkelt att lägga till uttag i efterhand. Du får fråga dig var ni vill ha uttagen och sedan försöka hitta en elektriker som kan tänka sig att dra en kulo... (det har visat sig vara rätt svårt idag)

• Gilla
Peter Johansson5 och 1 till
  • Laddar…
Hoppas vi får veta vad det är för skojare. Husföretaget alltså.
Jag ser två vägar framåt. Antingen avböjer du, låter dem bygga färdigt, och eftermonterar. Även om väggarna skulle behöva öppnas, borde det inte bli lika dyrt. Eller så ”acceptera” med förbehåll att du anser kostnaden bör ligga på hustillverkaren pga hur huset marknadsförts. Men att du vill skjuta kostnadsdiskussionen till senare när ni kan ta ett totalt grepp om alla ev ändringar. Försök skjuta det till slutbetalningen. Du har ett övertag när bygget är levererat och hustillverkaren skall försöka få betalt.

• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
H hempularen skrev:
Hoppas vi får veta vad det är för skojare. Husföretaget alltså.
Jag ser två vägar framåt. Antingen avböjer du, låter dem bygga färdigt, och eftermonterar. Även om väggarna skulle behöva öppnas, borde det inte bli lika dyrt. Eller så ”acceptera” med förbehåll att du anser kostnaden bör ligga på hustillverkaren pga hur huset marknadsförts. Men att du vill skjuta kostnadsdiskussionen till senare när ni kan ta ett totalt grepp om alla ev ändringar. Försök skjuta det till slutbetalningen. Du har ett övertag när bygget är levererat och hustillverkaren skall försöka få betalt.
Han bygger väl ett timmerhus.. inte så enkelt att öppna en timmervägg.

Frågan är om man måste granska så att underlagen överensstämmer med en standard de påstår sig följa. Eller om man som konsumrnt ska kunna lita på att de säljer det som säger att de säljer.

• Gilla
Mrs Flyte och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.