32 323 läst · 369 svar
32k läst
369 svar
5G eller fiber?
Dessa system har de oavsett om de debiterar volym eller ej.arneri68 skrev:Så länge operatörerna tar betalt för tid/volym måste de ha dyra system för att hålla koll på sina kunder. Att mobilt skulle bli billigare än fiber tvivlar jag starkt på. Mobiloperatörerna måste hela tiden expandera och uppgradera till senaste tekniken vilket kostar pengar. Tekniken som fiberoperatörerna använder utvecklas långsammare och kostar mindre.
Men är det inte så att min tidigare uppdelning att initialt ansluter ca 80 % mot fibernät och 10-20 % kommer inte att göra det. Det speglar nog ganska bra den här dialogen i forumet och inget konstigt med det.
Om priset blir detsamma eller högre för de som ansluter senare kan man bara gissa lite runt.
Merparten av de som idag ansluter eller redan fått fiber installerat är säkert ganska nöjda med sina fiberanslutningar och har haft inte lust att vänta på 5G som kommer i större skala från 2020-2025 och när 5G finns tillgängligt utbyggt så har säkerligen 80 % av fastigheterna installerat fiber. Redan idag är anslutningsgraden runt 50-80 % i fiberområdena. Så att den inte skulle öka under de 4-5 åren innan 5G finns tillgängligt och nå i snitt 80 %, samtidigt som kopparnätet får en högre takt i avveckling ser jag som ytterst osannolikt.
Men vi kan väl kolla igen 2020
Om priset blir detsamma eller högre för de som ansluter senare kan man bara gissa lite runt.
Merparten av de som idag ansluter eller redan fått fiber installerat är säkert ganska nöjda med sina fiberanslutningar och har haft inte lust att vänta på 5G som kommer i större skala från 2020-2025 och när 5G finns tillgängligt utbyggt så har säkerligen 80 % av fastigheterna installerat fiber. Redan idag är anslutningsgraden runt 50-80 % i fiberområdena. Så att den inte skulle öka under de 4-5 åren innan 5G finns tillgängligt och nå i snitt 80 %, samtidigt som kopparnätet får en högre takt i avveckling ser jag som ytterst osannolikt.
Men vi kan väl kolla igen 2020
Här finns lite mer fakta för den som vill förkovra sig.
https://www.pts.se/upload/Rapporter...erutbyggnaden-enfamiljshus-pts-er-2016_13.pdf
Anders, idag är den initiala anslutningsgraden i krokarna av 45% som jag förstår det. Högre på landsbyggden, lägre i tätort. Detta i projekt mot villor.
80 procent anslutning är nog en våt dröm för de flesta nätägare... tror inte 5g påverkar så mycket.
https://www.pts.se/upload/Rapporter...erutbyggnaden-enfamiljshus-pts-er-2016_13.pdf
Anders, idag är den initiala anslutningsgraden i krokarna av 45% som jag förstår det. Högre på landsbyggden, lägre i tätort. Detta i projekt mot villor.
80 procent anslutning är nog en våt dröm för de flesta nätägare... tror inte 5g påverkar så mycket.
Inte en chans att det kommer bli billigare. Snarare sitter operatörerna och saliverar över möjligheten att få folk att betala per GB på fasta anslutningar också. Anledningen till att det inte låter sig göras är att vi har en flat rate nu och det skulle vara extremt svårt att få folk att acceptera en begränsning och/eller kostnad för datamängd. Titta ut i världen och se hur det ser ut. Flat rate utan tak är ovanligt.ion skrev:
Trådlöst har också alltid problemet att det är en begränsad mängd data som kan överföras i de frekvensband som är lämpliga för detta. Teknikutvecklingen kommer inte mycket längre nu. Att hastigheterna kan öka i 4g/5g är bl.a. beroende på ökad riktverkan, större frekvensband, mindre celler och liknande, inte pga att vi kan klämma in mer data per tidsenhet i en given bandbredd. Att bygga mindre celler är kostsamt, räkna med att få stå för det i abbonemangskostnaden.
Fiber å andra sidan är så billigt att lägga att man kan kosta på sig en grotesk överkapacitet när man väl gräver. Sen kan man vid behov ansluta den aktiva utrustningen i ändarna till en ganska begränsad arbetskostnad. Detta gör att det är väldigt lätt att öka kapaciteten på en befintlig fiberlänk.
Nja, nu var det ju inte enbart nyutrullning jag avsåg utan även etablerade områden som ligger det idag på mellan 50 till 80 %, men det är områden som rullats ut för ca 2-5 år sedan. Så ta 4-5 år på de områden som rullas ut nu och de äldre så får vi se om det 2020 trots allt hamnar runt 80 %.MathiasS skrev:Här finns lite mer fakta för den som vill förkovra sig.
[länk]
Jag har aldrig påstått att det är anslutningsgraden vid nyutrullning, utan det finns många områden som redan haft två försäljningsaktiviteter efter nyutrullning. Nyutrullning brukar hamna runt 35-50 %, sedan lägger vi till 10-15% vid varje efterföljande tillfälle, 15% är inte ovanligt i områden med generationsskiften och allt nytt byggs med fiber.
Men även att andra än Telia ÖppenFiber nu satsar i Skanovas fibernät, men de lägger sig ungefär på samma prisnivå.
Så många av siffrorna jag anger är utifrån hur det ser ut i praktiken.
Redigerat:
Efter att ha tillbringat dagen med att gräva ner fiberslangen så är jag mitt uppe i processen.
Har ADSL idag Bredbandsbolaget Bredband 24 som ger ~10/1 (långt till telestationen så går inte kräma ur mer än så) och dessutom är ostabilt om man gör vissa saker. För det ger jag 409kr/månad. Därför var det inte speciellt svårt att hoppa på när vi fick erbjudande från stadsnätet (Utsikt) som levererar fram till tomtgräns + borrning in i huset för 18700kr. Grävning på egen tomt ingår inte i den summan.
Ser man till tjänsterna hos Utsikt så kan jag få billigaste 10/10 för 179kr/mån och 100/10 för 228kr/mån. Men det finns ju en del olika leverantörer med olika vilkor.
Jag vet att anmälningsgraden var 76% och då tog dom fortfarande emot beställningar så väldigt många som hoppar på i vårat villaområde.
Att jag inte har mobilt bredband istället för ADSL beror på de låga datamängderna.
Har ADSL idag Bredbandsbolaget Bredband 24 som ger ~10/1 (långt till telestationen så går inte kräma ur mer än så) och dessutom är ostabilt om man gör vissa saker. För det ger jag 409kr/månad. Därför var det inte speciellt svårt att hoppa på när vi fick erbjudande från stadsnätet (Utsikt) som levererar fram till tomtgräns + borrning in i huset för 18700kr. Grävning på egen tomt ingår inte i den summan.
Ser man till tjänsterna hos Utsikt så kan jag få billigaste 10/10 för 179kr/mån och 100/10 för 228kr/mån. Men det finns ju en del olika leverantörer med olika vilkor.
Jag vet att anmälningsgraden var 76% och då tog dom fortfarande emot beställningar så väldigt många som hoppar på i vårat villaområde.
Att jag inte har mobilt bredband istället för ADSL beror på de låga datamängderna.
Det är ungefär som jag skrev, tror inte du riktigt förstod vad du svarade på ;-)MathiasS skrev:Nej jag hittar inte på, jag berättar för dig hur det är i verkligheten, NU. Här i området är det några år sedan vi fick fiber. Jag betalade 16900kr för anslutningen. Det tog flera år innan man efteranslöt hus och den som gör det nu betalar 26700kr. Ungefär på detta sätt fungerar det i alla områden där Skanova är nätägare, vilket är rätt vanligt.
Vi är fortfarande i utbyggnadsfasen, alltså kan inte Skanova sänka priserna ännu, eftersom de har många nya projekt på gång. Hur tror du de skulle säljas in ifall ditt område fått nyerbjudanden med stora rabatter. Så vänta några år tills nyutbyggnadsfasen är över, då kommer de att göra allt för att få de sista kunderna med.
Självklart säger de i branschen det. Det är ju deras mantra som de gör allt för att hamra in, "Köp nu annars blir det mycket dyrare i framtiden". Självklart att de säger så då. Man ska inte alltid lita på vad försäljare säger, de slirar ofta på sanningen ifall det hjälper dem sälja. Inget nytt på den fronten.MathiasS skrev:
Jag tror inte de behöver sänka priserna
Det finns ingen riktig konkurrens efter att ett fiberbolag finns i området.
Man behöver inte heller övertyga gamla nej sägera. Det är bara att vänta tills nya familjer flyttar in som vill ha fiber.
Det finns ingen riktig konkurrens efter att ett fiberbolag finns i området.
Man behöver inte heller övertyga gamla nej sägera. Det är bara att vänta tills nya familjer flyttar in som vill ha fiber.
Alla som säger att det inte behöver fiber, vet helt enkelt inte om att de behöver. För de använder inte molntjänster för foto och filmer tex. Men när man väl börjat inse att man vill spara sina foton säkert osv, så kommer behoven.
Var många som tidigt sa att elektricitet inte heller behövdes för de hade ju fotogen.
Att inte installera Fiber är bara dumsnålt, för ni får inte se på behoven ni har idag, för de är formade efter de förutsättningarna ni har just nu... inte kommande.
Mobilt är ju dessutom väldigt dyrt. 25000 i installation måste ju ses i räntekostnaden, för du tillför ju en tillgång till fastigheten. Den räntan per månad är inte mycket, och lägg den sedan till tjänsten.
Folk måste börja lära sig att göra riktiga kalkyler på lång sikt, inte bara titta för stunden.
Tex är ju i de områden med flera intresserade Fiberbyggare den som har lägst priser på tjänster som lönar sig i längden, även om det skiljer 5000kr initialt..
Var många som tidigt sa att elektricitet inte heller behövdes för de hade ju fotogen.
Att inte installera Fiber är bara dumsnålt, för ni får inte se på behoven ni har idag, för de är formade efter de förutsättningarna ni har just nu... inte kommande.
Mobilt är ju dessutom väldigt dyrt. 25000 i installation måste ju ses i räntekostnaden, för du tillför ju en tillgång till fastigheten. Den räntan per månad är inte mycket, och lägg den sedan till tjänsten.
Folk måste börja lära sig att göra riktiga kalkyler på lång sikt, inte bara titta för stunden.
Tex är ju i de områden med flera intresserade Fiberbyggare den som har lägst priser på tjänster som lönar sig i längden, även om det skiljer 5000kr initialt..
En fiberanslutning som kostar 20000 kr betalar för mig av sig på 9 år om jag bara ser till månadskostnad för uppkopplingen. 419 kr/månad för 24/1 ADSL (får ut 13 Mbit) mot 229 kr /månad för 100/10 fiber. Som grädde på moset får jag en 8 gånger snabbare och mer stabil uppkoppling. Om jag vill kan jag byta till ip-tv också men jag tycker parabolen funkar bra som det är.
Värdet på huset höjs. Det går inte att argumentera bort.
Att inte skaffa fiber när man har möjlighet anser jag också vara dumsnålt. Behovet kommer att finnas där i framtiden, tro det eller ej, men då kan det vara en dyr efteranslutning eller helt enkelt inte möjligt.
Fotnot: I morgon får jag min fibernod installerad. Huset är redan trådat och klart .
Värdet på huset höjs. Det går inte att argumentera bort.
Att inte skaffa fiber när man har möjlighet anser jag också vara dumsnålt. Behovet kommer att finnas där i framtiden, tro det eller ej, men då kan det vara en dyr efteranslutning eller helt enkelt inte möjligt.
Fotnot: I morgon får jag min fibernod installerad. Huset är redan trådat och klart .
Redigerat:
Anders, jag har inte påstått att du påstått något, ej heller rättat dig. Dock tror jag inte att 80% är något snitt ens efter många år, det krävs ett totalt generationsskifte för det. I pdfen jag länkade kan man läsa att 40% av dom som kan få 100 mbit har köpt det och att 100 är vanligast. Det är dock icke att förväxla med anslutningsgrad men kan möjligen ge en indikation.AndersS skrev:Nja, nu var det ju inte enbart nyutrullning jag avsåg utan även etablerade områden som ligger det idag på mellan 50 till 80 %, men det är områden som rullats ut för ca 2-5 år sedan. Så ta 4-5 år på de områden som rullas ut nu och de äldre så får vi se om det 2020 trots allt hamnar runt 80 %.
Jag har aldrig påstått att det är anslutningsgraden vid nyutrullning, utan det finns många områden som redan haft två försäljningsaktiviteter efter nyutrullning. Nyutrullning brukar hamna runt 35-50 %, sedan lägger vi till 10-15% vid varje efterföljande tillfälle, 15% är inte ovanligt i områden med generationsskiften och allt nytt byggs med fiber.
Men även att andra än Telia ÖppenFiber nu satsar i Skanovas fibernät, men de lägger sig ungefär på samma prisnivå.
Så många av siffrorna jag anger är utifrån hur det ser ut i praktiken.
Nu är ju inte en efteranslutning av en fiber riktigt lika smidigt att utföra som tex att rea ut en tv av äldre modell på Elgiganten. Kostnaden för alla moment finns ändå. Som Mathias och Anders skrivit ligger ju kostnaden redan i dag högre för arbetet än vad du betalar. Man behöver alltså ändå täcka de faktiska kostnaderna i framtiden. Det kommer alltså saknas incitament för nätägare att ansluta kunder i framtiden om inte priset ligger ungefär där det ligger nu. Som vanligt när det gäller teknik är det tveksamt att vänta, "bara för att det blir billigare snart, den där tvn ersätts snart av en ny bättre modell".lbgu skrev:Det är ungefär som jag skrev, tror inte du riktigt förstod vad du svarade på ;-)
Vi är fortfarande i utbyggnadsfasen, alltså kan inte Skanova sänka priserna ännu, eftersom de har många nya projekt på gång. Hur tror du de skulle säljas in ifall ditt område fått nyerbjudanden med stora rabatter. Så vänta några år tills nyutbyggnadsfasen är över, då kommer de att göra allt för att få de sista kunderna med.
Självklart säger de i branschen det. Det är ju deras mantra som de gör allt för att hamra in, "Köp nu annars blir det mycket dyrare i framtiden". Självklart att de säger så då. Man ska inte alltid lita på vad försäljare säger, de slirar ofta på sanningen ifall det hjälper dem sälja. Inget nytt på den fronten.
Redigerat:
tex Skanova förbereder och lägger tomrör till samtliga fastigheter i ett område, något som mäklare ofta säger "fiber finns i tomtgräns", och det låter ju "billigt", men de har bara investerat för framtiden så du som kund får ändå betala lika mycket även om de hade behövt gräva...
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Haha, jag kan nu inte låta bli.Robot Lawnmower skrev:
Om du ska jämföra det med bilar får du hitta på en parameter. Din bil på 210 hästar kommer bara ha 210 hästar när det är lugnt på vägen. När vägen blir mer belamrad av bilar så kanske du har 40 hk ett tag framöver.
Blir grymt jobbigt att köra husvagn då.
Mer behändigt då att alltid ha de där 500 hästarna.