M
Kokarn skrev:
4G har en terotisk hastighet på 1GB/sekund men brukar ligga på max 100mb
Din teori kring det där är absurd och håller inte för fem öre. Vet du hur många som antagligen är uppkopplade mot en och samma mast t ex i centrala Stockholm?
Vet du även att alla samtal över 4G är IP-telefoni och därmed utnyttjar denna bandbredd?

Jag får inte ens ihop det i teorin.

tommib
Kokarn skrev:
4G har en terotisk hastighet på 1GB/sekund men brukar ligga på max 100mb
Nej. Standarden uttrycker att ett 4G-nätverk ska klara 1Gb/s till lågmobila enheter. Varken LTE(-A) eller WiMAX klarar det.
Således är det inte på något sätt givet att ett 5G-nätverk kommer klara det man önskar heller trots att det kallas så.

Ang övriga begränsningar i mobil radiokommunikation har det som sagt diskuterats till leda i andra trådar.

Kokarn skrev:
Påstår inte att 5G kommet att vara bättre än fiber bara att man inte kan jämföra 4G med 5G nätet . Och att det kommer att bli väldigt snabbt men troligvis väldigt dyrt mkt dyrare än fiber gissar jag
Tänk också på idag går vi bara par stycken master master (med fiber ), det mindre som vi oftast är kopplade till begränsas av att flera master matas av samma master. Tror inte varje 5G mast kommer ha egen fiber (lär inte bli nådigt dyrt).

En gångbar teori jag hört, är att varje hushåll har en egen wifi anslutning där alla i närheten kopplar upp sig mot för samtal/data osv. Så man har heltäckande nät i just städerna då (blir ju rätt likt 5G, men billigare när många har fiber draget hem redan).

Ja frågan om 5G eller fiber är ju till en början rätt konstig . 5G kommer att vara en ersättare/komplement för 4G och inte för fiber .Som att jämföra äpplen o päron. Men häftig teknik är det när de väl får 5G att fungera

Redigerat:
tommib
Kokarn skrev:
Ja frågan om 5G eller fiber är ju till en början rätt konstig . 5G kommer att vara en ersättare/komplement för 4G och inte för fiber .Som att jämföra äpplen o päron. Men häftig teknik är det när de väl får 5G att fungera
Varför öppnade du då med att säga att "Folk här inne jämför fel saker"?

Att du sen kommer med massa luddiga påståenden om tekniken som inte stämmer gör det inte bättre...

Kokarn skrev:
5g fungerar redan idag.

5g kommer inte ersätta 4g.

När slutar nattmössa-pratet?

MathiasS skrev:
5g fungerar redan idag.

5g kommer inte ersätta 4g.

När slutar nattmössa-pratet?
Sydkorea som är först med 5G nätet i världen planerar att bygga sitt nät till 2018 så nej det finns inget 5G nät idag

Jag skrev ersätta/komplettera men du har tydligen problem med läs förståelsen
så jag säger som Ingemar;)

Kokarn skrev:
Nja, du inleder i första inlägget med följande text "5G nätet kommer att ligga på 10GB/sekund (lite mer än 10 000megabit/sekund) så där ligger fiber i lä om det är en som är uppkopplad mot masten".

Tycker du redan här är helt fel ute. Idag är standardinstallation på hemmafiber 1Gbit/s som hastighet, men sedan begränsas kapacitetet utifrån vad du har beställt. Om man skulle vilja kan du bygga med fibergränssnitt som använder betydligt högre hastigheter men behovet finns inte och det blir bara dyrare.

Bara som notering "10GB/sekund" står för 10GigaByte/sekund ;)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Kokarn skrev:
Påstår inte att 5G kommet att vara bättre än fiber bara att man inte kan jämföra 4G med 5G nätet .
Det är väl inte direkt nån som gör det heller?

Kabel (koppar eller fiber) kommer alltid att ha högre bandbredd och mindre störningar är trådlöst. Det är fysikens lagar som styr detta.

Sen att dagens trådlösa lösningar inte är det bästa man kan uppnå är möjligt, men när du ska jämföra 5G med nåt så är det inte 3G eller 4G utan WiFi som du ska jämföra med.

Att jag har en WiFi accesspunkt hemma som matas från min fiber ska alltså jämföras med att teleoperatören har en 5G basstation som matas via fiber i närmaste lyktstolpe. Det är klart att teleoperatörens 5G antagligen kan uppnå ungefär samma kapacitet som min WiFi accesspunkt, men teleoperatörens 5G bas kommer jag att dela med andra. Min WiFi accesspunkt hemma slipper jag dela med grannarna (däremot kommer såklart våra accesspunkter att "påverka" varandra lite, på samma sätt som de olika teleoperatörernas basstationer kommer att "påverka" varandra lite).

Sen är det klart att om man tillbringar mer tid borta från hemmet än hemma så har man kanske inte lika stor vinst av fibern, men det hindrar såklart inte att det skulle vara bättre att alltid ha en fiber rakt in i datorn än att behöva trängas i en mobiloperatörs 5G-nät.

Kokarn skrev:
Sydkorea som är först med 5G nätet i världen planerar att bygga sitt nät till 2018 så nej det finns inget 5G nät idag

Jag skrev ersätta/komplettera men du har tydligen problem med läs förståelsen
så jag säger som Ingemar;)
Jag sa inte att det fanns ett kommersiellt 5g nät i drift idag. Jag sa att 5g fungerar idag och det får givetvis läsas i perspektivet att standarden sätts 2020 ungefär och att allt som är i drift är i labbmiljö. Jag tittade senast i torsdags på en av det första 5g telefonerna och en väldigt tidig 5g antenn. Som fungerar, förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.