D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte ställa om den för plutoniumproduktion. Det fina med den är att den kan producera plutonium och el samtidigt. Du kan byta bränsleelement under drift.
Man kan ju fråga sig varför staten inte kör försäljning av vapenplutonium som en bra sidoinkomst? ;)
 
Här är det bara Marviken som byggdes med den möjligheten. Men det medförde så mycket kostnader och risker att man beslöt att inte starta den när kärnvapenprogrammet avslutats. Då fanns det ju ingen nytta med alla speciallösningar längre.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Här är det bara Marviken som byggdes med den möjligheten. Men det medförde så mycket kostnader och risker att man beslöt att inte starta den när kärnvapenprogrammet avslutats. Då fanns det ju ingen nytta med alla speciallösningar längre.
Jag har säkra källor på att man i stället startade ett hemligt specialprogram för tidsresor. Finns dokumenterat här: "Redovisningsavdelning Marviken" :cool:
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte ställa om den för plutoniumproduktion. Det fina med den är att den kan producera plutonium och el samtidigt. Du kan byta bränsleelement under drift.
Jag avsåg att bränslecykeln är annorlunda vid plutoniumproduktion (mycket kortare), det är det som är "omställningen". För produktion av el så är det bättre att lämna bränslet längre i härden.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Om någon ännu inte förstått vilka som fuckat upp den svenska elförsörjningen så är det mp & s som lagt ner 4 kärnkraftverk utan att se till att det finns något alternativ som fungerar.
Nu måste vi köpa smutsig el från våra grannländer vilket drar upp priserna!
Förmodligen bara en tidsfråga till många industrier lämnar landet.
Det är inte så ofta vi måste importera huvudproblemet är nog att elproducenterna gärna exporterar till höga priser och då följer priset med upp här hemma.
 
  • Gilla
Bissemannen
  • Laddar…
M Myckling skrev:
I en annan tråd visades ett diagram över vår totala elförbrukning i Sverige år 2020. Om den stämmer så är 10,8 av totalt 134 TWh distributionsförluster, dvs ca 8%som går till spillo. Jag undrar hur stor del av detta som beror på långa avstånd. Om det är tydligt avståndsberoende borde det vara ett starkt incitament till att produktionen av el ska ske nära förbrukarna och inte som nu där elen transporteras från norra Sverige och ner till mellaneuropa. Eller är avståndet bara en liten del av dessa 8%?
Jag tror att en stor del av förlusten uppstår i de konsumentnära distributionsnäten. De stora vattenkrafttillgångarna finns ju norröver så man får glatt ta emot den energin trots vissa extra förlusten pga lång överföring. Ett alternativ, som väl i viss mån används, kan ju dock vara att lägga energislukande industriproduktion nära de norrländska vattenkraftverken.
 
S spider22 skrev:
Om någon ännu inte förstått vilka som fuckat upp den svenska elförsörjningen så är det mp & s som lagt ner 4 kärnkraftverk utan att se till att det finns något alternativ som fungerar.
Nu måste vi köpa smutsig el från våra grannländer vilket drar upp priserna!
Förmodligen bara en tidsfråga till många industrier lämnar landet.
Det kan ju vara värt att påminna om att många industrier har haft egen kraftproduktion, och har det i viss mån fortfarande, men att många chefer handlar kortsiktigt och följer managementtrender utan att tänka. Därför gjorde sig många företag av med sin kraftpproduktion, jag tror på 80-talet eller kanske 90-talet, men det kan förstås vara en bra drivkraft till att spara energi nu.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Nu har jag funderat.
Reaktorerna i Tjernobyl hade en helt annan konstruktion med grafit som kunde börja brinna och transportera stora mängder radioaktivitet upp i atmosfären under lång tid. Reaktorn saknade dessutom inneslutning. Det som hände där kan inte hända i de svenska reaktorerna, som inte använder grafit och har inneslutning som skyddar vid en eventuell olycka.
Nej, våra reaktorer påminner mer om Fukushima.
 
F FGLIN skrev:
Nej, våra reaktorer påminner mer om Fukushima.
Ja, men vi har vettiga inneslutningar, haverifilter och nödkylning. Dessutom ingen känd tsunami eller jordbävningsrisk.
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
Vi kan ju åtminstone trösta oss med att det är dyrare nere i Europa... Så skönt att höra!
Leende man i kostym sitter på lädersoffa med rubriken om låga elpriser jämfört med övriga Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror bestämt att jag kommer att skrocka lite av välmående nu när jag vet det och ska betala fakturan på dryga 9000 kr nu i december!
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
mickewest och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men vi har vettiga inneslutningar, haverifilter och nödkylning. Dessutom ingen känd tsunami eller jordbävningsrisk.
Ja så länge inget händer har vi hundraprocentig säkerhet! :rolleyes:
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Högbelånade bör ha satt av till kommande räntehöjningar och borde ha gott om resurser för elräkningen. Åtminstone tills räntan går upp.
lilytwig lilytwig skrev:
Högbelånade bör ha satt av till kommande räntehöjningar och borde ha gott om resurser för elräkningen. Åtminstone tills räntan går upp.
Ja visst kan man utgå ifrån att de flesta räknat med en ökning av räntan. Kanske till och med dubbelt så hög. Men frågan är hur många som tagit höjd för ett elpris som ökat flera 100%. Tänk om matkostnader, vatten eller andra basala saker skulle gå upp i pris lika mycket, det hade blivit upplopp.

Förra året i december betalade vi 30 öre kwh, iår landar vi nog på 3 kwh. Det är ett bevis för ett system som är allt annat än fungerande.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Grymlan Grymlan skrev:
Kanske till och med dubbelt så hög.
Till och med??? En dubblerad ränta är fortfarande en mycket låg ränta sett ur ett historiskt perspektiv.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Till och med??? En dubblerad ränta är fortfarande en mycket låg ränta sett ur ett historiskt perspektiv.
Ja, visst är det så. Jag har aldrig påstått något annat.
 
Grymlan Grymlan skrev:
Jag har aldrig påstått något annat.
Nej men jag tolkade ditt "till och med" som att ta höjd för en dubblering innebar att ha en rätt bra marginal.

Får man tro Byggahus förstasida är "aktuell ränta just nu":

Skärmbild som visar bolåneräntan på 1,20 procent under rubriken TJÄNSTER, med texten "Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren".

Och tar man bara höjd för en ränta på 2,40 procent tror jag man kan vara rätt farligt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.