God Jul, hörrni!

Man får ju se det som en liten julklapp att priset håller sig under 3 kronor hela dagen!
 
  • Gilla
  • Haha
Xerxez81 och 5 till
  • Laddar…
Lite låg nivå på vissa i denna diskussion, om bara priset vore lika lågt. God jul på er hursomhelst!
 
  • Gilla
  • Haha
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh för en bostad i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte dina exakta siffror, men så här ser det ut för oss. 167kvm på två våningar +130kvm uppvärmd källare. Skåne :surprised:.
 
Magnus E K
Ser ju ut som sex gånger högre förbrukning 7 december jämfört med 16:e med den där idiotiska skalan... Ändå stor varation dock.
 
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
richardtenggren
Den 21 var ju en trevlig dag, landade på 659,29 kr (y)
 
  • Ledsen
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har månadens lägsta förbrukning den 21:a (29,5 kWh). Då gav jag ändå upp och höjde temperaturen på LLVP:n tillbaka till 21-22 eftersom jag kände mig dålig; dagen innan hade jag kört med 16 grader hela dagen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den 21 var ju en trevlig dag, landade på 659,29 kr (y)
444 kr landade den 21:a på...

Jag har dragit ner värmekurvan på bergvärmepumpen med 1,5 grader för alla temperaturer för ca. 2 veckor sedan. Temperaturen inomhus har sjunkit ungefär lika mycket, aningen mer, från ca 21,5 till ca. 19,5 grader i något uppskattat medeltal.

Det har gjort att förbrukningen minskat med ca. 20%!

Jag har räknat bort att vi laddat elbilarna vid laddstolpe där vi får el för 2kr/kWh (vilket jag tidigare tyckte var svindyrt...)

Skrämmande att man tycker det är en extra julklapp att unna sig en lång varm dusch på julafton eftersom priset låg under 3 kronor hela dagen...
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men det är mycket lättare att stå ut med tillfälligt sämre komfort om man bestämmer innan att överkompensera efteråt.
 
richardtenggren
anders07 anders07 skrev:
444 kr landade den 21:a på...

Jag har dragit ner värmekurvan på bergvärmepumpen med 1,5 grader för alla temperaturer för ca. 2 veckor sedan. Temperaturen inomhus har sjunkit ungefär lika mycket, aningen mer, från ca 21,5 till ca. 19,5 grader i något uppskattat medeltal.

Det har gjort att förbrukningen minskat med ca. 20%!

Jag har räknat bort att vi laddat elbilarna vid laddstolpe där vi får el för 2kr/kWh (vilket jag tidigare tyckte var svindyrt...)

Skrämmande att man tycker det är en extra julklapp att unna sig en lång varm dusch på julafton eftersom priset låg under 3 kronor hela dagen...
Vi hade nog kunnat sänka tempen något också, vi har nog 22-23 grader inne. Men vår största andel ligger i uppvärmningen av container och källare som sker med byggfläktar.
 
apotekarnes
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För debitering behövs ändå en tidsfaktor dvs i stället för kW/h får vi använda J/h.
Det behövs inte eftersom en joule redan har en tidsfaktor. En joule är helt enkelt en wattsekund. Kalori är en annan användbar energienhet om man så vill!
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det behövs inte eftersom en joule redan har en tidsfaktor. En joule är helt enkelt en wattsekund. Kalori är en annan användbar energienhet om man så vill!
1 watt är 1 J/s
 
Silver78 Silver78 skrev:
1 watt är 1 J/s
Det var ju det @apotekarnes skrev?
 
D Dub361 skrev:
Det var ju det @apotekarnes skrev?
Wattsekund är detsamma som watt. Storheten är kort och gott watt eftersom enhetsanalysen ger j/s.
Från början mätte man värme i cal som motsvarar ca 4184 J (Den energi som krävs att värma vatten från 14.5-15.5 grader under ett tryck av 1 arm).
 
  • Haha
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Wattsekund är detsamma som watt. Storheten är kort och gott watt eftersom enhetsanalysen ger j/s.
Från början mätte man värme i cal som motsvarar ca 4184 J (Den energi som krävs att värma vatten från 14.5-15.5 grader under ett tryck av 1 arm).

Wattsekund och Watt är inte samma sak, på din faktura betalar du för din energiförbrukning (kWh vilket skulle kunna anges i Ws men blir då ett stort och svårgreppat tal). Effekten (Watt) du plockar ut kan variera stort över månaden/dygnet eller vilken tidsenhet du vill titta på.

Storheterna är Energi med enheten Joule (J) och Effekt med enheten Watt (W) Energi är effekt*tid, dvs J = W*s vilket kan skrivas som W = J/s vilket då istället blir effekten = energi per tidsenhet.

cal = kalori och definierades som mängden energi som krävdes för att värma ett gram vatten en grad Celsius vilket senare har förfinats till din definition att höja temperaturen på ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius under trycket av en atmosfär (atm). Den förfinade enheten benämns Cal15.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.