160 869 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Döm INTE om min förvåning när jag två dygn senare ser att dom vuxna barnen fortfarande inte har flyttat sin sandlåda till en egen tråd. Föreslår att TS avslutar och omstartar så kanske dom har hoppat vidare och dravlar runt i nåt annat ämne som dom säkert också är experter inom.
"Avtalet Borlängepriset kan tecknas i elområdena 1, 2 och 3. Det kan även tecknas i elområde 4 men då med ett tillägg på 60 öre/kWh exkl. moms."D rob_t_j72 skrev:
Bor i zon 4
Fy farao, jag avundas inte era elpriser... Bor i elområde 2. Vi fick också känna på lite dyrare el. Startade aldrig golvvärmen i höst (vattenburen elpatron). Bra val såhär i efterhand. Nu har vi legat på 770kwh i månaden. Ett litet element i ett av badrummen. Annars har vi bara eldat.
Nu har vi nyss monterat en LLVP för allmän trivsel. Får se hur mycket ström den äter =)
Förra vintern tror jag vi hade en elräkning på 4000kr. Tror det var kring 3000kwh den månaden. Vill inte tänka på vad den skulle kostat iår.... Börsel.
Nu har vi nyss monterat en LLVP för allmän trivsel. Får se hur mycket ström den äter =)
Förra vintern tror jag vi hade en elräkning på 4000kr. Tror det var kring 3000kwh den månaden. Vill inte tänka på vad den skulle kostat iår.... Börsel.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Min erfarenhet är att Vattenfall tappat bort timvärdena under de allra dyraste dagarna, i den vevan som vi hade fem strömavbrott på ett dygn pga överlast i regionnätet. Fast vi parerade topparna rätt bra eftersom det är svårt att använda ström när det är strömavbrottM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vilken turhalper skrev:
Om man kan dra nån form av slutsats enligt Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com) där man efter kl.13 kan se nästkommande dygns priser så kan man ju planera sin förbrukning efter det. Generellt så brukar det vara dyrast på dagtid, från morgon till kväll, sedan billigare på natten.
Jag funderade lite på timpris då jag redan idag sänker innetempen från 23gr till 19gr när jag åker till jobbet på morgonen. När jag kommer hem så tänder jag en brasa i kaminen om det är under +4-5 grader ute och oftast har värmepumpen inte ens varit igång under dagen i och med morgonens sänkning, eller i många fall har den bara snurrat någon timme eller två på eftermiddagen.
När kaminen brunnit i typ 2 timmar så är det 23gr och värmepumpen stänger ned. Sedan drar den igång under natten, kanske vid 1-2-tiden för att hålla 23gr. Jag äger ingen elbil som kräver laddning. Men det verkar som att mina/våra vanor är att vi förbrukar mest el under dygnet då elpriset är lågt. Tänkte om någon med liknande vanor har testat att köra timdebitering och om det isf. lönar sig?
I teorin så känns det som att om man kan styra förbrukningen, om endast så i liten skala, så borde ändå timdebitering bli mer lönsamt än månadsmedelpris som jag har idag. Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Om man bara har lite fördelaktigare förbrukningsprofil än medelkunden blir timpris billigare. Och priserna du ser på Nordpool är de som gäller: priserna sätts dagen innan.M Markarbetaren skrev:Vilken tur
Om man kan dra nån form av slutsats enligt Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com) där man efter kl.13 kan se nästkommande dygns priser så kan man ju planera sin förbrukning efter det. Generellt så brukar det vara dyrast på dagtid, från morgon till kväll, sedan billigare på natten.
Jag funderade lite på timpris då jag redan idag sänker innetempen från 23gr till 19gr när jag åker till jobbet på morgonen. När jag kommer hem så tänder jag en brasa i kaminen om det är under +4-5 grader ute och oftast har värmepumpen inte ens varit igång under dagen i och med morgonens sänkning, eller i många fall har den bara snurrat någon timme eller två på eftermiddagen.
När kaminen brunnit i typ 2 timmar så är det 23gr och värmepumpen stänger ned. Sedan drar den igång under natten, kanske vid 1-2-tiden för att hålla 23gr. Jag äger ingen elbil som kräver laddning. Men det verkar som att mina/våra vanor är att vi förbrukar mest el under dygnet då elpriset är lågt. Tänkte om någon med liknande vanor har testat att köra timdebitering och om det isf. lönar sig?
I teorin så känns det som att om man kan styra förbrukningen, om endast så i liten skala, så borde ändå timdebitering bli mer lönsamt än månadsmedelpris som jag har idag. Eller tänker jag fel?
B b50gud skrev:
Det finns ingen fri marknad inte någonstans på denna jord, jävla liberala floskler.
S gick MP till mötes och stoppade kärnkraften:
https://www.aftonbladet.se/a/ALQbLE
Roten till det onda... Så de har fifflat med rapporter, eller snarare varit väldigt selektiva i vilka de valt för att svartmåla kärnkraften...
https://www.aftonbladet.se/a/ALQbLE
Roten till det onda... Så de har fifflat med rapporter, eller snarare varit väldigt selektiva i vilka de valt för att svartmåla kärnkraften...