useless useless skrev:
Jag som inte betalar timpris drog på extra många element när priset peakade så att spotpriset blir ännu högre vid nästa köldknäpp.
Jag som har fast pris på 34 öre gjorde ingenting, hade det bara varmt o skönt :) Men nån annan fick väl betala min värme ;)

• Gilla
galento
  • Laddar…
För er som inte har sett denna sida https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Nu blåser det mycket och elen blir billig, därför det blåser över hela Nordeuropa. Ibland blir tom den elkraft från vindsnurrorna negativ dvs vi måste betala för att bli av med den. Systemet måste vara i jämvikt. En producerad kW måste ha en konsumerad kW - i varje sekund.

• Wow
john.h
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
För er som inte har sett denna sida [länk]

Nu blåser det mycket och elen blir billig, därför det blåser över hela Nordeuropa. Ibland blir tom den elkraft från vindsnurrorna negativ dvs vi måste betala för att bli av med den. Systemet måste vara i jämvikt. En producerad kW måste ha en konsumerad kW - i varje sekund.
Perfekt! Är det därför elen kostar över 400 öre från 8 på morgonen till ca 22 på kvällen imorgon? Härlig morgondag . Är nog billigare att köra till jobb och stänga av värmen hemma.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Perfekt! Är det därför elen kostar över 400 öre från 8 på morgonen till ca 22 på kvällen imorgon? Härlig morgondag . Är nog billigare att köra till jobb och stänga av värmen hemma.
Skärmdump av elpris-app som visar höga elpriser för morgondagen med en topp på 601 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, morgondagens prognos är verkligen inte något vidare... Och hela jäkla dagen...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Ja, morgondagens prognos är verkligen inte något vidare... Och hela jäkla dagen...
Eftersom jag tror (?) majoriteten går till uppvärmning så funderar man på stänga av FLVP och bara elda en del i öppna spisen hela dan.

Hoppas alla inser att vi inte kan ha kvar dessa inkompetenta politiker efter nästa val.

• Gilla
  • Haha
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Hoppas alla inser att vi inte kan ha kvar dessa inkompetenta politiker efter nästa val.
Dilemmat är väl alternativen. Finns det kompetenta ersättare?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Magnus E K
anders07 anders07 skrev:
Det är inte en prognos utan hur det faktiskt blir (möjligen med reservation för valutakursförändring).

anders07 anders07 skrev:
[bild]
vet inte vad du visar men det där är varken elpriserna i SE3 eller SE4 imorgon. Din verkar ligga ofta över 500 öre/KWh, pratar på strax över 600 och har inte samma medel heller ?

(datan jag visar är Nordpools egna, enhet Kr/MWh)

• Skärmdump från Nord Pool med elpriser för SE3 och SE4 den 20 december 2021, tider och priser per MWh listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktor.J Viktor.J skrev:
vet inte vad du visar men det där är varken elpriserna i SE3 eller SE4 imorgon. Din verkar ligga ofta över 500 öre/KWh, pratar på strax över 600 och har inte samma medel heller ?

(datan jag visar är Nordpools egna, enhet Kr/MWh)
Han har ställt in med certifikat och skatter, så den största skillnaden är att det är med moms.

• Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
M
Momsen är det som äcklar mig mest i denna elprisdebatt. Styret vi har i detta landet älskar ju skatter, har alltid gjort. Så dom njuter väl extra mycket när momsen följer med elpriset upp. Undra hur många extra miljarder dom drar in bara på ökade momsintäkter när priset ligger 1000% högre än normalt.

M Markarbetaren skrev:
Momsen är det som äcklar mig mest i denna elprisdebatt. Styret vi har i detta landet älskar ju skatter, har alltid gjort. Så dom njuter väl extra mycket när momsen följer med elpriset upp. Undra hur många extra miljarder dom drar in bara på ökade momsintäkter när priset ligger 1000% högre än normalt.
Inte så mycket. Vi har ju moms på i stort sett allt, så nu när folk lägger pengar på el istället för annan konsumtion så blir det ±0. Visst, höginkomsttagare kommer kanske inte att minska annan konsumtion och medelinkomsttagare kanske minskar sitt sparande. Men på lång sikt blir det nog en försumbar extra inkomst, just för att det är moms på nästan allt. Däremot så får de fina intäkter från Vattenfall.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Han har ställt in med certifikat och skatter, så den största skillnaden är att det är med moms.
Ah, ser det längst ner på bilden nu. Det är väl inte riktigt ”elpriset”, men jag köper ett vissa anser att det är likställt på detta forumet

M Markarbetaren skrev:
Tyckte mig läsa att man räknar med 7mdr i ökade skatteintäkter kopplat till elpriset.

• Arg
Markarbetaren
  • Laddar…
T
Hur mycket elförluster från transport mellan länderna i transmissionsnätet är det?
Måste vara väldigt oeffektivt eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.