160 759 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Och vilka hade gjort annorlunda? Det är väl ofta ganska så bred uppgörelse i stora energifrågor ?
Dessutom så har iallafall jag svårt att se vad vår regeringen den senaste tiden har för påverkan av Europas energipolitik.......
Dessutom så har iallafall jag svårt att se vad vår regeringen den senaste tiden har för påverkan av Europas energipolitik.......
Om någon ännu inte förstått vilka som fuckat upp den svenska elförsörjningen så är det mp & s som lagt ner 4 kärnkraftverk utan att se till att det finns något alternativ som fungerar.
Nu måste vi köpa smutsig el från våra grannländer vilket drar upp priserna!
Förmodligen bara en tidsfråga till många industrier lämnar landet.
Jag skulle vilja påstå att energikrisen är på grund av outbildade journalister som inte kan ställa rätt frågor. Förr kunde de områdena de rapporterade om, nu blir de lurade av politiker som pratar energi när problemet är effekt.
Om vi blickar tillbaka en aning så är i stort sett samtliga partier skyldiga. Centerpartiet tyckte väl på 70-talet att kärnkraften skulle vara avvecklad 1985. Sedan har vi folkomröstningen där alla linjer ville ha avveckling men bara i olika takt: Moderaterna (linje 1), Liberalerna (linje 2), Vänsterpartiet och KD (linje 3). Så då drar vi bort Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna. Om jag räknar rätt finns det bara ett parti kvar att rösta på då.S spider22 skrev:Om någon ännu inte förstått vilka som fuckat upp den svenska elförsörjningen så är det mp & s som lagt ner 4 kärnkraftverk utan att se till att det finns något alternativ som fungerar.
Problemet är väl inte att det är något visst parti som har gjort detta utan att det varit mer eller mindre kärnkraftsfientliga vindar i samhället de senaste 50 åren. När jag gick i skolan på 90-talet så minns jag att kärnkraften omgavs en en tämligen suspekt aura. Det är väl först nyligen (alltså typ de senaste månaderna till åren) som folk bryr sig eftersom det är för sent. Människor brukar ju bry sig ungefär när det är lite för sent, och de har röstat på politiker som lovar andra saker än något så tråkigt som en avlägsen framtidsvision ("vi har ju ström"). Precis som med det mesta annat!
Nej, ner med demokratin!
Jag säger nödvändigtvis inte att du har fel. Men jag konstaterar att kompetenta personer som hela sina liv arbetat med energifrågor nationellt och internationellt menar på att situationen är väldigt komplex och förklarar varför. Medans argumentet på diverse forum är ganska entydig - Det är S+MP´s fel för de la ner kärnkraft i Sverige.S Sackaros skrev:
Det är ju ingen tvekan om att nuvarande situation är önskvärd i varken Sverige eller Europa, men jag är inte säker på att lösningen är att förenkla diskussionen och allokera hela skulden till S+MP i lilla Sverige.
Vet du hur mycket smutsig el vi köper in? Det är sällan som vi köper in "smutsig" el däremot exporterar vi massor av "ren" el. Och jag hävdar att det höga priset beror på att man på kontinenten är villiga att betala det höga priset.S spider22 skrev:Om någon ännu inte förstått vilka som fuckat upp den svenska elförsörjningen så är det mp & s som lagt ner 4 kärnkraftverk utan att se till att det finns något alternativ som fungerar.
Ta reda på fakta innan du uttalar dig. Just nu exporterar vi 1476 MW och klockan 6 i morse exporterade vi 4964 MW. Vår egen förbrukning är just nu 21926 MW
Kärnkraftsfrågan har ju funnits länge, så det är klart att det inte går att skylla på de som har utfört ett tidigare beslut. Men att man inte som politiker som styr ett land känner ansvar för att säkerställa att medborgarna har möjlighet att äta sig mätta och inte frysa ihjäl utan att hamna i ekonomisk katastrof är horribelt. Idag styrs all politik av ett kortsiktigt tänk till nästa val. Jag har jobbat i en kommunal organisation och vet att det är speciella riktlinjer som gäller för valår, för att man inte ska reta upp medborgarna och riskera att de röstar fel...Viktor.J skrev:Jag säger nödvändigtvis inte att du har fel. Men jag konstaterar att kompetenta personer som hela sina liv arbetat med energifrågor nationellt och internationellt menar på att situationen är väldigt komplex och förklarar varför. Medans argumentet på diverse forum är ganska entydig - Det är S+MP´s fel för de la ner kärnkraft i Sverige.
Så L, C, V, M, KD och SD är 6 starka alternativ för en bättre energipolitik?S spider22 skrev:
Liten beskrivning av hur elmarknaden fungerar, https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-sverige-sa-har-ligger-det-till/
Vilka industrigrenar avser du och var flyttar de?S spider22 skrev:
jo jag är fullt medveten om att Sverige har vacklat mycket i kärnkrafts frågan och jag är inte någon inbiten förespråkare av kärnkrafthalper skrev:Om vi blickar tillbaka en aning så är i stort sett samtliga partier skyldiga. Centerpartiet tyckte väl på 70-talet att kärnkraften skulle vara avvecklad 1985. Sedan har vi folkomröstningen där alla linjer ville ha avveckling men bara i olika takt: Moderaterna (linje 1), Liberalerna (linje 2), Vänsterpartiet och KD (linje 3). Så då drar vi bort Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna. Om jag räknar rätt finns det bara ett parti kvar att rösta på då.
Problemet är väl inte att det är något visst parti som har gjort detta utan att det varit mer eller mindre kärnkraftsfientliga vindar i samhället de senaste 50 åren. När jag gick i skolan på 90-talet så minns jag att kärnkraften omgavs en en tämligen suspekt aura. Det är väl först nyligen (alltså typ de senaste månaderna till åren) som folk bryr sig eftersom det är för sent. Människor brukar ju bry sig ungefär när det är lite för sent, och de har röstat på politiker som lovar andra saker än något så tråkigt som en avlägsen framtidsvision ("vi har ju ström"). Precis som med det mesta annat!
Nej, ner med demokratin!
Men man kan inte först göra Sverige beroende av kärnkraft och sedan på kort tid avveckla 4 reaktorer innan vi har något alternativ!
Tyvärr finns det inget bra alternativ till kärnkraft i södra Sverige.
Om vi renoverat dom 4 verken så hade vi haft 20år på oss att bygga något alternativ?
Det hjälper inte att vi säljer vissa dagar när vi andra dagar måste köpa från tex polen och ibland även starta oljekraftverket i karlshahmn för att få elen att räcka till.E elmont skrev:Vet du hur mycket smutsig el vi köper in? Det är sällan som vi köper in "smutsig" el däremot exporterar vi massor av "ren" el. Och jag hävdar att det höga priset beror på att man på kontinenten är villiga att betala det höga priset.
Ta reda på fakta innan du uttalar dig. Just nu exporterar vi 1476 MW och klockan 6 i morse exporterade vi 4964 MW. Vår egen förbrukning är just nu 21926 MW