W warthog skrev:
Vilken app är detta ?
@warthog Tibber... Skicka PM om du vill ha inbjudan...
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
Jonny Hylander Jonny Hylander skrev:
Jag är grym på excel. Med min förbrukning tillsammans med en tabell med dina rörliga månadspriser för kWh utan överföringsavgifter, skatt och moms så får jag ganska exakt bild att jämföra med.

Fungerar dock inte så bra om du har timpris, dagspris etc.
Grafen jag postade var ett viktat årsmedelpris baserat på min förbrukning. Jag gjorde det för att kunna jämföra med bundet pris. Här kommer kWh-priset utan skatt och moms. Leverantören är Telge energi och det är deras helt normala rörliga pris som är i listan. Det är som synes inte nytt med höga priser.
 
  • Älska
Jonny Hylander
  • Laddar…
Kan man blockera någon från sin egen tråd månne...?
Då skulle jag göra det på en m/s (det betyder millisekund för de som har svårt att förstå enheter och inte meter per sekund som vissa verkar tro!)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
fridde och 7 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
.... och inte meter per sekund som vissa verkar tro!
Nä, för det heter sekundmeter. :cool:
 
K Kane skrev:
Nä, för det heter sekundmeter. :cool:
Nädu, det är s/m det!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Skapa gärna en egen tråd för diskussion om nomenklatur för olika enheter. Jag hänger på! ;)
 
Hus på 160m2. Självdragspanna från 65 och modern kamin ( Vermont castings) ingen vv-beredare..lågenergilampor.. lagar mat på kaminen. Stapeldiagram över husets elförbrukning i december med totalt 238 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Låg kostnad. Hälften mot vad jag kommer behöva betala. Hyresrätt i Stockholms län med fjärrvärme.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Timavläsning är det lagkrav på att kunna få från elnätsleverantören. Så kolla med nätägaren.
Jag skrev "har varit"... Nätleverantören är exemplarisk. När jag började intressera mig för timmätning var inte allting självklart. Elleverantören sa "javisst, det är bara att byta till rörligt avtsl", och nätägaren sa "din mätare stödjer det, så det kan du få". Det som inte var skälvklart var att jag kunde få timmätning hos nätägaren, och behålla mitt bundna avtal. Och jag tvivlar på att det skulle ha gått stt få ett klart svar.
Som tur är har det löst sig, och jag kan tom få ut realtidsdata ur mätaren om jag vill.

Men elleverantören har fortfarande samma obegripliga inställning och kör fortfarande samma reklam
 
Kanske dags att se över hur ni värmer husen?
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Kanske dags att se över hur ni värmer husen?
Bergvärme med vattenburen golvvärme... Har du förslag på hur jag får det mer ekonomiskt/effektivt?
 
  • Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Bergvärme med vattenburen golvvärme... Har du förslag på hur jag får det mer ekonomiskt/effektivt?
Nej du får konsultera nån annan.
Själv har jag fjärrvärme
 
M
halper halper skrev:
Ja, absolut. Det är ju lätt att föreställa sig att elen kunde kosta både 5 och 10 kr/kWh. Om O3 måste stängas pga bränsleskadan och något annat större kraftverk får problem samtidigt som vi får en ovanligt kall köldknäpp med vindstilla så är det slut på marginalerna.
Inträffar allt det samtidigt så brakar systemet ihop och du får 0kr i elkostnad :)
 
Om O3 stänger på grund av skadan så vet vi det mer än ett dygn i förväg. Det driver då upp priset, men orsakar inte systemkollaps.

Just den systemkollapsen som folk tjatat om hela tiden är inte alls sannolik.
 
D Daniel 109 skrev:
Om O3 stänger på grund av skadan så vet vi det mer än ett dygn i förväg. Det driver då upp priset, men orsakar inte systemkollaps.

Just den systemkollapsen som folk tjatat om hela tiden är inte alls sannolik.
Den kan orsaka rullande avstängningar om det blir kallt och vattenkraften måste av nån anledning (typ is igen) dra ned på produktionen. Då kommer inte ens det oljeeldade Karlshamnsverket att kunna hålla stabiliteten i nätet.

Om man jämför det med tidigare då vi hade mycket kärnkraft och fick stänga ned exporten till EU...
Så är vi väldigt nära systemkollaps just nu.
Så det beror väl även lite på vad man jämför med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.