160 860 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Tack, bra info! Har du koll på hur långa avtal man kan få med elhandlare idag? Tänkte på om det finns 4/5-årsavtal som standard?Jonny Hylander skrev:
Redigerat:
EON är min nätagare som sällan har bra priser men bäst hemsida för att avläsa förbrukning.Boilerplate4U skrev:
Elavtalet är hos Skekraft (men bolaget hette något annat innan det köptes upp av SkeKraft då avtalet tecknades)
Avtalet tecknades via Elskling.se och då var ett krav att man inte var kund hos bolaget sedan x månader.
Medlem
· 1 686 inlägg
Tack, ändrade mitt inlägg. Kommer du ihåg om det även fanns längre avtalsperioder typ 5 år?Jonny Hylander skrev:EON är min nätagare som sällan har bra priser men bäst hemsida för att avläsa förbrukning. Elavtalet är hos Skekraft (men bolaget hette något annat innan det köptes upp av SkeKraft då avtalet tecknades) Avtalet tecknades via Elskling.se och då var ett krav att man inte var kund hos bolaget sedan x månader.
Då jag valde avtalsperiod tyckte jag inte att mer än 4år var lönsam.Boilerplate4U skrev:
Se bif screenshot. Finns 10 år nu.
Medlem
· 1 686 inlägg
Haha, ja med de priserna känns det ju inte direkt lockande att binda i 10 år!Jonny Hylander skrev:
Men å andra sidan vet man ju inte vad vad som händer med fortsatta ensidig utbyggnad av vindkraft med allt sämre möjligheter till balansering.
Fast å andra sidan så är det väl få fjärrvärmebolag som ökar mer än ett par procent per år? Vill minnas att det även ska informeras i förväg en prognos på prisökningar via "prisdialogen".Fröken Händig skrev:
Det är ju inte som på elmarknaden där det är 22öre/kWh som gäller ena året och 77öre/kWh året därefter.
Jag postade den som en kanske intressant graf. Årsmedelpriset är viktat efter hur min förbrukning varierar över året. Så även utan skatt och moms blir det inte så bra siffror för noggrannare jämförelser.Jonny Hylander skrev:
Hjälper inte mig som bor i Lund antar jag eller?D rob_t_j72 skrev:
useless skrev:Hur går det ihop? Har du ett hus på 2000 kvadratmeter?
En 'kraftfull' värmepump för en stor villa har en uteffekt på 15-20 kW, vilket betyder att kompressorn drar runt 4-5 kW som mest. Dvs 6-7 A per fas.
Det låter snarare som att du har en för klen värmepump som behöver hjälp av en kraftfull elpatron...
Atemp-yta på 400kvm. Putsat 2.5 vånings tegelhus med källare från 1935 med troligtvis obefintlig isolering i väggarna.useless skrev:Hur går det ihop? Har du ett hus på 2000 kvadratmeter?
En 'kraftfull' värmepump för en stor villa har en uteffekt på 15-20 kW, vilket betyder att kompressorn drar runt 4-5 kW som mest. Dvs 6-7 A per fas.
Det låter snarare som att du har en för klen värmepump som behöver hjälp av en kraftfull elpatron...
Min värmepump är på 22kW dvs Effektområde (avgiven effekt: min-max) 4.5-22
https://ctc.se/file-download-product/3960
Tanken, en CTC Ecozenith i550 pro har 2 elpatroner à 9kW
Vid fullt blås på pumpen blir det väl per fas 7333W/400V = 18.33A
Sedan måste det finnas utrymme för annat såsom elpatron, spis, ugn, elektrisk golvvärme o dylikt eller är jag ute o cyklar?
Redigerat:
Jag är grym på excel. Med min förbrukning tillsammans med en tabell med dina rörliga månadspriser för kWh utan överföringsavgifter, skatt och moms så får jag ganska exakt bild att jämföra med.A Avemo skrev:
Fungerar dock inte så bra om du har timpris, dagspris etc.