Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Men stämmer det att min el är billigare än min Fjärrvärme.
Jag kanske missförstår din fråga men är det inte rätt normalt, eller om man så vill för de flesta fall fullständigt självklart, att uppvärmning är den stora kostnaden och hushållsel i övrigt relativt låg kostnad?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Men stämmer det att min el är billigare än min Fjärrvärme.
Tvärtom, under halva priset för fjärrvärmen per kWh. Fast den går ju inte att använda till belysning, diskmaskin, TV,........
 
K Kane skrev:
Tvärtom, under halva priset för fjärrvärmen per kWh. Fast den går ju inte att använda till belysning, diskmaskin, TV,........
Sen blir väl jämförelsen lite skev oxå. För stoppar du in 1kWh i en värmepump så får du kanske 3kWh ut.
Så om man värmer med vp istället för fjärrvärmen så kan man inte bara jämföra förbrukningen
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Haha Såg nu att jag formulerade mig lite klantigt. Jo att värme är merparten är jag väl medveten om (har även haft hus tidigare, dock med vattenburen värme via elpatron.

Det jag frågar är om jag skulle tjäna på att värma huset mer via elpris (som det ju blir om jag väljer sätta in eldrivna luftvärmepumpar) mot för fjärrvärmen. Men förstår enligt svaret att min fjärrvärme är rätt billig även om min el är bunden till rätt lågt pris (i två år till). Det jag tycker är lite jobbigt med Fjärrvärmen är att man inte har någon kontroll över priset. Går inte avtala, utan är fast.

Sen har jag svårt med jämförelsen fjärrvärme i kWh när det handlar om varmt vatten som kommer in direkt i huset via ledningarna. El som går åt via patron förstår jag bättre. Hushållsel ligger i snitt kring 6-8000 kWh så där vet jag att jag ligger inom normala. Men sen brukar det stå att värmen ska ligga runt 16 000 kWh för uppvärmning 100 m2.

Sen kan man ju fundera om det vore lönsamt med solpaneler på taket.. Men då jag inte gör av med sån el speciellt mycket och bor i norr, så verkar det inte riktigt det?
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Haha Såg nu att jag formulerade mig lite klantigt. Jo att värme är merparten är jag väl medveten om (har även haft hus tidigare, dock med vattenburen värme via elpatron.

Det jag frågar är om jag skulle tjäna på att värma huset mer via elpris (som det ju blir om jag väljer sätta in eldrivna luftvärmepumpar) mot för fjärrvärmen. Men förstår enligt svaret att min fjärrvärme är rätt billig även om min el är bunden till rätt lågt pris (i två år till). Det jag tycker är lite jobbigt med Fjärrvärmen är att man inte har någon kontroll över priset. Går inte avtala, utan är fast.

Sen har jag svårt med jämförelsen fjärrvärme i kWh när det handlar om varmt vatten som kommer in direkt i huset via ledningarna. El som går åt via patron förstår jag bättre. Hushållsel ligger i snitt kring 6-8000 kWh så där vet jag att jag ligger inom normala. Men sen brukar det stå att värmen ska ligga runt 16 000 kWh för uppvärmning 100 m2.

Sen kan man ju fundera om det vore lönsamt med solpaneler på taket.. Men då jag inte gör av med sån el speciellt mycket och bor i norr, så verkar det inte riktigt det?
Bor du i norr så är en värmepump inte särskilt effektiv när det kryper ner en bit under nollan. Dvs det finns inte så mycket energi i omgivande luft. Hade nog kört på med fjärrvärmen i dit fall.
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Haha Såg nu att jag formulerade mig lite klantigt. Jo att värme är merparten är jag väl medveten om (har även haft hus tidigare, dock med vattenburen värme via elpatron.

Det jag frågar är om jag skulle tjäna på att värma huset mer via elpris (som det ju blir om jag väljer sätta in eldrivna luftvärmepumpar) mot för fjärrvärmen. Men förstår enligt svaret att min fjärrvärme är rätt billig även om min el är bunden till rätt lågt pris (i två år till). Det jag tycker är lite jobbigt med Fjärrvärmen är att man inte har någon kontroll över priset. Går inte avtala, utan är fast.

Sen har jag svårt med jämförelsen fjärrvärme i kWh när det handlar om varmt vatten som kommer in direkt i huset via ledningarna. El som går åt via patron förstår jag bättre. Hushållsel ligger i snitt kring 6-8000 kWh så där vet jag att jag ligger inom normala. Men sen brukar det stå att värmen ska ligga runt 16 000 kWh för uppvärmning 100 m2.

Sen kan man ju fundera om det vore lönsamt med solpaneler på taket.. Men då jag inte gör av med sån el speciellt mycket och bor i norr, så verkar det inte riktigt det?
Tror inte att du skulle tjäna något på att köra värme via en LLVP mot fjärrvärme med de priser du angett.

Och solpaneler tror jag inte heller blir lönsamt iom att du bara har hushållselen på elräkingen samt om du inte bort i EO3 el EO4 så motiverar inte elpriset heller en investering.
Man får bara skattereduktion för såld el som motsvarar mängden el som köps in. Dvs om man producerar mer solel än vad man gör av med på ett år blir den el som överskrider årsförbrukningen värd 60 öre mindre per kWh.
 
galento
P Björnmoose skrev:
Fixade pelletskamin i våras och låste fast elpriset i tre år till 64 öre kwh inklusive moms. Skönt att slippa tänka på det.
Samma här , band priset till 66 öre kWh / ink skatt i 3 år i höstas med början 1 nov.
Fortum och EO3.
 
  • Gilla
Pete G. och 2 till
  • Laddar…
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Det jag frågar är om jag skulle tjäna på att värma huset mer via elpris (som det ju blir om jag väljer sätta in eldrivna luftvärmepumpar) mot för fjärrvärmen. Men förstår enligt svaret att min fjärrvärme är rätt billig även om min el är bunden till rätt lågt pris (i två år till).
Det beror på vilken verkningsgrad du räknar med hos pumpen och hur du kalkylerar med dess övriga kostnader. Samt även vad det kostar att driva/underhålla/ersätta din fjärrvärmelösning.

Sen kanske fjärrvärmen ger bättre komfort med "många" element jämfört med en eller någon enstaka pump.

Fröken Händig Fröken Händig skrev:
November månads förbrukning Fjärrvärme 4,148 MWh = tot 2 666 kr (ink allt) Elförbrukning 520 KWh = tot 730 kr (ink allt o nät).
Detta ger:
Fjärrvärme 0,64 kronor per kWh.
El 1,40 kronor per kWh.

Så elen är drygt dubbel så dyr som fjärrvärmen.

Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Sen har jag svårt med jämförelsen fjärrvärme i kWh när det handlar om varmt vatten som kommer in direkt i huset via ledningarna.
Fjärrvärmen kommer i grövre "sladd" annars är det väl same same... :D Sen är elen som sagts tidigare betydligt mer generellt användbar i och med att det är trivialt att omvandla el till värme men svårare tvärtom.

Mycket handlar väl om vad du tror om framtiden och vilket pris respektive energislag kommer att ha.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skrev aldrig att det för all framtid är uteslutet. Jag skrev att det inte var så enkelt...
Inte heller min poäng eller något jag påpekade. Det var hänvisning till lagen som var poängen och att våra folkvalda om de så vill kan undanröja ev hinder och underlätta etablering med hjälp av lagändringar.
 
Någon som kan tipsa om "öppen" statistik man kan ta hjälp av för räkna på olika avtalstyper som tex timdebitering, rörligt, ett- och tre-årsavtal bundet?
 
richardtenggren
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Någon som kan tipsa om "öppen" statistik man kan ta hjälp av för räkna på olika avtalstyper som tex timdebitering, rörligt, ett- och tre-årsavtal bundet?
Hur vill du ha datan presenterad, någon udda enhet? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Aramil Aramil skrev:
Jag har gått hela civilingenjörsprogrammet Teknisk Fysik på Chalmers. Du kan lita på att jag förstår precis.

Det jag pekar ut är att du motiverade ditt användande av ”/” genom att du menade att kWh betydde ”kW per h” på samma sätt som km/h betyder ”km per timme”. Jag påpekar att ditt argument faller här eftersom kWh INTE betyder ”kW per timme” (däremot betyder km/h just ”km per h”).

Jag har naturligtvis inga problem med kWh, kWår, kWmånad eller liknande som enheter för energi, eftersom de allihop har just dimensionen energi (men det var ju inte det som du argumenterade för).
Aramil Aramil skrev:
Jag har gått hela civilingenjörsprogrammet Teknisk Fysik på Chalmers. Du kan lita på att jag förstår precis.

Det jag pekar ut är att du motiverade ditt användande av ”/” genom att du menade att kWh betydde ”kW per h” på samma sätt som km/h betyder ”km per timme”. Jag påpekar att ditt argument faller här eftersom kWh INTE betyder ”kW per timme” (däremot betyder km/h just ”km per h”).

Jag har naturligtvis inga problem med kWh, kWår, kWmånad eller liknande som enheter för energi, eftersom de allihop har just dimensionen energi (men det var ju inte det som du argumenterade för).

Aramil Aramil skrev:
Jag har gått hela civilingenjörsprogrammet Teknisk Fysik på Chalmers. Du kan lita på att jag förstår precis.

Det jag pekar ut är att du motiverade ditt användande av ”/” genom att du menade att kWh betydde ”kW per h” på samma sätt som km/h betyder ”km per timme”. Jag påpekar att ditt argument faller här eftersom kWh INTE betyder ”kW per timme” (däremot betyder km/h just ”km per h”).

Jag har naturligtvis inga problem med kWh, kWår, kWmånad eller liknande som enheter för energi, eftersom de allihop har just dimensionen energi (men det var ju inte det som du argumenterade för).
@Boilerplate4U förstod du nu tillslut varför ditt ”kW/h” aldrig är ett uttryck för energi och aldrig ett rimligt sätt att uttrycka ”kWh”?
 
Aramil Aramil skrev:
@Boilerplate4U förstod du nu tillslut varför ditt ”kW/h” aldrig är ett uttryck för energi och aldrig ett rimligt sätt att uttrycka ”kWh”?
börja inte nu igen. Seröst. Det är ingen som bryr sig. Starta en ny tråd, skriv pm eller ta en promenad ihop !
 
  • Gilla
  • Älska
heimer och 4 till
  • Laddar…
Jag är nu väldigt nöjd med att mitt 4åriga elavtal på 34öre per kWh exkl moms gäller ett år till.
Bifogar min elförbrukning på min villa 58 m2 / biarea 85 m2 byggår 1942 (varav 30m2 biarea tillbyggt ~1956)
bergvärmepump >15 år gammal.

( Jag skriver detta för att jag gillar att jämföra elförbrukningar på liknande villor. Självklart ogillar jag nuvarande ockerpriser på el, tycker synd om de drabbade och vet att om ett år så är det min tur att binda elavtalet i december. Inte roligt alls )
 
  • Skärmdump av användares elförbrukningshistorik på en energileverantörs webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.