Börjar man på att komma upp i +15år för batteriet så är det nog mycket annat som kommer...
Har en vw -08 och den ger jag max 3-5år innan det är dax för skroten och då är det pga rosten. Nu är ju vw ökända på ju rosten vid dom där årsmodellerna iof
Sen skrotas det ju endel bilar pga elfel som inte går att laga / hitta för en rimlig summa.
Så det blir intressant att se hur Tesla och andra elbilar klarar det.
Jag har en Volvo V70 -08 och slitaget på den skulle jag säga är som en 7 åring på sin höjd, ingen rost naturligtvis, välskött och fin. Faktiskt inte ens en parkeringsbubbla.
Har även en Volvo V70 -03a som gått 23 000 mil, den har klart mer sliten men fortfarande ingen rost och den klarar lätt 5 år till . Men visst, skulle vi tvingats byta något för 50 000 kr(ex vad ett batteri kanske kan tänkas kosta om X antal år) så hade den fått rulla till skroten.
Mina föräldrar har också en Volvo V70 -03a, inte lika stor motorn men annars väldigt lik och troligen snäppet bättre skick.
Som jag sa tidigare, jag har i regel ägt bilar som varit 10+ år, dock bara SAAB och Volvo men det var egentligen bara SAABen från -94 som hade rejält med rost övriga bilar har varit i förvånansvärt bra skick med tanke på åldern.
Visst kan elfel vara komplicerade men det finns så gott som alltid en lösning, frågan är väll mer hur kostnaderna står sig i relation till bilens övriga värde, inte minst med tanke på batteriets kvarvarande kapacitet. Kanske blir det "billigare" att sälja batterierna och rulla bilen till skroten.
Förresten, vem är det som köper upp nergångna bilbatteri idag? Kan den marknaden mättas? Hur ser det ut om 10-15 år? Kanske får man mindre pengar allt efter som tillgången ökar och priserna på batteri går ner.
Ingen vet idag hur batterierna eller kostnaderna kommer se ut om 10 år men ska man tro denna tråd så låter det som att de åldras extremt långsamt, 20 år kanske inte är något problem. Det finns dock fortfarande en överhängande risk att räckvidden på bilen (d.v.s batteriets kvarvarande kapacitet) kommer vara en starkt avgörande parameter för vilken beg. bil man köper och det kan bli så att man tvingas sälja en bil man annars är nöjd med men som numera har för kort räckvidd.
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.