M meca skrev:
Elbil för 29 000 000kr ?!
1500/0,003 = 0,5M = standard elbil just nu
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Absolut så är det och man kan hoppas att batterierna kommer ner så pass att man inte behöver fundera på det nämnvärt även på bilar som är 10 år gamla.

MEN Tesla Model S rullade ut 2013, efter nära 10 år kostar alltså ersättningsbatteri fortfarande 250 000 kr. Hur många år tog det för Mobilen att komma ner i "rimliga" pengar?
Tesla model s har presterat 80% kvarvarande kapacitet efter 80 000 mil. Hur många explosionsmotorer lever så länge?
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Tesla model s har presterat 80% kvarvarande kapacitet efter 80 000 mil. Hur många explosionsmotorer lever så länge?
Hur många tesla har klarar den gränsen?
Det finns många dieelmotorer som fixat 80 000 mil. Jag har kört ett par st som gått över 90 000 mil.
 
elpaco elpaco skrev:
Tesla model s har presterat 80% kvarvarande kapacitet efter 80 000 mil. Hur många explosionsmotorer lever så länge?
De e grymt! Men hur gammalt är batteriet då?

Vad jag förstår av bland annat Volvo så har man en klubb för de lastbilar som rullat 150 000 mil så uppenbarligen går det.

Vad jag förstår från Teslas garantiblad så ger man 8 års garanti eller 24 000 mil, man ska nog inte anta alla Tesla bilar kommer rulla 80 000 mil och fortfarande ha en effekt på 80%?

Tesla har 3 klasser på garantin:

Model S, Model X > 24 000 mil eller 8 år - ca 1 miljon kr
Model 3 rear wheel drive > 16 000 mil eller 8 år - ca 550 000 kr
Resterande Model 3 samt Y > 19 300 mil eller 8 år - ca 550 - 630 000 kr

Samtliga med en effekt på minst 70%.

Nu pratar vi alltså om ett företag i framkant som själv utvecklar och tillverkar sina batteri.

Men åter igen, jag är för elbilar men ställer mig frågande till när jag kommer kunna köpa en för rimligt pris på begagnad marknaden. Idag ser det inte jätterolig ut, vem är redo att lägga beg. pris + 250 000 kr på en elbil som är, säg 10 år? Eller för den delen köpa begagnad bil vars batteri är i slutet av sin livslängd. För min del kommer det troligen ta 7-10 år till innan det blir vettigt att köpa el bil på beg. marknaden om nu inte något radikalt händer.
 
D downey skrev:
Har ni någon koll på hur stor elanslutning som krävs för dessa 64 laddstolparna? Visst alla laddar inte samtidigt och det går att lastbalansera men har samfälligheten ett säkringsabonnemang eller var de tvungen att gå upp på ett effekabonnemang?
Upp till 25 eller 32A brukar det vara för säkringsabbonemang och efter det blir det effektabbonemang. Ska dom kunna ladda 64 bilar på ett vettigt sätt så går det inte att ha ett säkringsabbonemang iaf.
 
Purre Purre skrev:
Upp till 25 eller 32A brukar det vara för säkringsabbonemang och efter det blir det effektabbonemang. Ska dom kunna ladda 64 bilar på ett vettigt sätt så går det inte att ha ett säkringsabbonemang iaf.
I vår samfällighet så har vi ett 125 A säkringsabonnemang så större finns men tänker att 64 bilar knappast laddas samtidigt så de lär ha någon form av lastbalansering. Frågan är med hur stor effekt man ska tillåta laddning inom samfälligheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Absolut så är det och man kan hoppas att batterierna kommer ner så pass att man inte behöver fundera på det nämnvärt även på bilar som är 10 år gamla.

MEN Tesla Model S rullade ut 2013, efter nära 10 år kostar alltså ersättningsbatteri fortfarande 250 000 kr. Hur många år tog det för Mobilen att komma ner i "rimliga" pengar?
Det här är en väldigt hypotetisk diskussion. Batteribyte är inte ett stort problem för majoriteten av elbilsägare. Det finns mycket som tyder på att batterierna håller upp emot 20 år, och eftersom utvecklingen av övrig teknik (inte minst säkerhet och batteriteknik) stadigt går framåt är det få som vill köra en såpass gammal bil. Bilen är i princip utrangerad samtidigt som batteriet börjar lägga av.

Många som har en laptop eller mobil där batteriet blir dåligt efter några år tror att samma sak gäller för elbilar, men skillnaden är att bilarna är betydligt bättre på att styra temperaturen på batterierna, så att de alltid håller optimal temperatur vid laddning. Tesla har t ex ett vätskekylt system som kan både värma och kyla batterierna.

Som du skriver så kommer det att vara mekaniska slitdelar som tar stryk, precis som för vanliga bilar. Dock kan man räkna med att bromsarna håller betydligt längre eftersom den kraftiga motorbromsen återför rörelseenergin till batterierna, och därför behöver de mekaniska bromsarna inte användas lika mycket.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
De e grymt! Men hur gammalt är batteriet då?

Vad jag förstår av bland annat Volvo så har man en klubb för de lastbilar som rullat 150 000 mil så uppenbarligen går det.

Vad jag förstår från Teslas garantiblad så ger man 8 års garanti eller 24 000 mil, man ska nog inte anta alla Tesla bilar kommer rulla 80 000 mil och fortfarande ha en effekt på 80%?

Tesla har 3 klasser på garantin:

Model S, Model X > 24 000 mil eller 8 år - ca 1 miljon kr
Model 3 rear wheel drive > 16 000 mil eller 8 år - ca 550 000 kr
Resterande Model 3 samt Y > 19 300 mil eller 8 år - ca 550 - 630 000 kr

Samtliga med en effekt på minst 70%.

Nu pratar vi alltså om ett företag i framkant som själv utvecklar och tillverkar sina batteri.

Men åter igen, jag är för elbilar men ställer mig frågande till när jag kommer kunna köpa en för rimligt pris på begagnad marknaden. Idag ser det inte jätterolig ut, vem är redo att lägga beg. pris + 250 000 kr på en elbil som är, säg 10 år? Eller för den delen köpa begagnad bil vars batteri är i slutet av sin livslängd. För min del kommer det troligen ta 7-10 år till innan det blir vettigt att köpa el bil på beg. marknaden om nu inte något radikalt händer.
Det blir lite snett när man jämför ett exemplar av Volvo som har rullat 150 000 mil (med saker utbytta under tiden- vet inte om motorn hade genomgått någon större renovering i det fallet iofs) med en garantitid.

Men det finns tex en Tesla X, som efter batteribyte, har rullat 110 000 mil på samma batteri (det första hade iofs problem efter 29 000 mil och byttes, men det finns saker som byts på ice-bilar också)

https://insideevs.com/news/559261/t...uary 6, 2022, a,mileage records in Tesla cars.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur många tesla har klarar den gränsen?
Det finns många dieelmotorer som fixat 80 000 mil. Jag har kört ett par st som gått över 90 000 mil.
Alltså det är snittet, inte unika exempel. Läs tex:

”However, Tesloop, a taxi service in California that maintains a fleet of Teslas and really packs on the mileage, has reported that a Model X in their fleet has only lost around 10% of capacity over 300,000 miles. 90% capacity is well within Tesla’s battery warranty terms for degradation”

och

”Over the years, the Model S has shown a battery degradation of less than 20% over 300,000 miles from Tesla owner reports on Plug-In America. If these numbers continued at a constant rate, a Tesla could reach 450,000 miles before reaching the 30% degradation that Tesla deems unacceptable under its Battery and Drive Unit Warranty (450,000 miles is 3x the warranty period for mileage; for more details, see the warranty section below).”

Eftersom tekniken är relativt sett ny så får man titta på sådana här aggregerade datakällor. Man skall också tänka på att de batterimodeller som använts i dessa fall ersatts sedan dess av förbättringar, som nu har ersatts igen. Batteridegradering är alltså ett mycket litet problem.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Manowar skrev:
...
Vi får se hur det blir, just nu är det ganska otydligt vad en elbil verkligen kostar i underhåll, iallafall om den är 10+ år. Det är väll troligt att man kan tvingas hålla sig med nyare bil om man behöver en längre räckvidd medan om man har mindre krav på räckvid kan köpa en äldre bil.

Idag är de flesta bilar som rullar på vägarna 8+ år, undra om elbilarna kan komma att ändra på detta. Det kommer bli en brytpunkt någonstans då det inte är värt att byta batteri, man kan bara hoppas att det går hand i hand med när resten av bilen är slut.
 
elpaco elpaco skrev:
..
Par saker jag funderar på här :

Hur ett batteri åldras med åren och hur det åldras med antal laddcykler kan te sig olika.

Gör man verkligen så stora framsteg på batteri fronten? Visst utvecklas det, men vad pratar vi? Fördubbling av räckvidden inom 10 år? Hur mycket har hänt sen 2013?

Jag tror ingen kan säga hur elbilarna som produceras idag kommer se ut om 10 år då jag köper en.
 
S snowjim skrev:
Par saker jag funderar på här :
Hur ett batteri åldras med åren och hur det åldras med antal laddcykler kan påverka olika.
Ja, men då måste man också räkna med hur mycket man cyklar. Elbilarna (Tesla) är bra på att inte ladda fullt och inte ladda ur fullt, vilket förlänger livslängden betydligt. Vad gäller just åldring så är Li-Ion-celler mycket bra. De åldras inte pga att bara ligga något vidare.

Men man skulle ju som du säger vilja se lite mer data precis på hur de här bilarna körts.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Inte fasen skulle jag cykla om jag hade en elbil!
;)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Par saker jag funderar på här :

Hur ett batteri åldras med åren och hur det åldras med antal laddcykler kan te sig olika.

Gör man verkligen så stora framsteg på batteri fronten? Visst utvecklas det, men vad pratar vi? Fördubbling av räckvidden inom 10 år? Hur mycket har hänt sen 2013?

Jag tror ingen kan säga hur elbilarna som produceras idag kommer se ut om 10 år då jag köper en.
Du har svåra frågor när man inte själv jobbar med batteriteknik. Jag använder själv 100kw batteri och får lätt ut 40-45mil beroende på temperatur, och hur försiktigt jag kör. Ingen degradering alls på 2,5år. Tekniken är som sagt ung relativt sett och fortfarande under förbättring, men även detta är data från Tesloop:


Model S & X Data
Average Degradation Rate Per 100,000 Miles 4%
Miles Before 20% Degradation 500,000
Years Before 20% Degradation 15+
Charging Cycles 1,000

Så svaret på frågan blir 15år+ för 80% kapacitet baserat på ålder för de FÖRSTA versionerna av batteri pack.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Börjar man på att komma upp i +15år för batteriet så är det nog mycket annat som kommer...
Har en vw -08 och den ger jag max 3-5år innan det är dax för skroten och då är det pga rosten. Nu är ju vw ökända på ju rosten vid dom där årsmodellerna iof

Sen skrotas det ju endel bilar pga elfel som inte går att laga / hitta för en rimlig summa.

Så det blir intressant att se hur Tesla och andra elbilar klarar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.