8 636 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
4 års kamp för att få installera laddstolpe
Med det resonemanget har vi bränt mycket pengar på kanaler, bensinstationer, pipelines, telefonledningar, brevlådor etc helt i onödan. Utvecklingen går stadigt framåt, och det bästa alternativet vi har just nu råkar vara batteribilar.P paralun skrev:
Glöm inte bort att vätgas ska distribueras, och ska det lagras i flytande form går det åt mycket energi.
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 51 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 51 inlägg
Produktionen av elbilar ger mer utsläpp av koldioxid än produktionen fossilbilar men de tar igen det på bara några tusen mil så räknat på hela livslängden är en elbil långt mer miljövänlig än en fossilbil. Det kan även "löna sig" miljömässigt att byta ut en begagnad bil mot en ny elbil.G Granström2 skrev:En samfällighet ska inte tvinga alla att kollektivt betala för de troende. Vill de ha laddstolpar så varsågod betala sjäjva. Vi har haft nog av sverigeförstörande aktivism från ett litet mikroparti och om 10-15 år är elbilarna i stort sett borta. Produktionen av kortlivade elbilar ger för mycket utsläpp av koldioxid och för mycket skrot att hantera. En bensinbil är mer miljövänlig under sin livstid.
Gå inte på en liten sekts lögner igen! Ni minns väl hur det gick med invandringen som skulle rädda pensionerna.
Vilket skrot är det som ska hanteras tänker du. Kaross, inredning osv är samma mellan en fossilar och elbil så där finns ingen "vinnare". När batterierna har degraderats till den punkt att räckvidd och laddhastighet har blivit för dålig för bilen så kan de användas som energilager tillsammans med solceller och efter det så kan de återvinnas för att göra nya batterier.
Det är kanske dags att uppdatera dig på hur det ser ut idag och inte använda samma gamla argument som inte har varit aktuella på många år.
Verkningsgraden är på tok för låg för att det ska vara en rimlig lösning. Att det egentligen bara är Toyota av alla biltillverkare som fortfarande satsar på det säger en del.P paralun skrev:
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 51 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 51 inlägg
Fördelen med vätgas är att det går snabbt att tanka men det är också den enda stora fördelen skulle jag säga.P paralun skrev:
Den stora nackdelen är effektiviteten, det går åt betydligt mer energi att driva en vätgasbil jämfört mot en elbil.
Energiförlusterna för en vätgasbil gör att effektiviteten hamnar någonstans runt 40 % (prodution av el -> tlllverkning av vätgas -> vätgas ska kylas och komprimeras -> omvandlinga vätgas till el -> driva elmotorn i bilen), för en ren elbil så är effektiviteten runt 80 % (produktion av el -> laddförluster -> driva elmotorn i bilen).
Tänk också på att vätgasen ska transporteras till påfyllningsstationer och mycket av tillverkningen sker med fossila bränslen.
Det kommer självklart att ske framsteg när det gäller vätgastillverkningen som kommer göra den helt "grön" i sin framställning och som gör det möjligt att bättra på effektiviteten men den kommer aldrig komma i närheten av effektiviteten som en ren elbil har, det är helt enkelt fysiskt omöjligt.
Jag tror också att när fler får möjlighet att alltid ha en "fulltankad" bil varje morgon så kommer de ha svårt att gå tillbaka till att regelbundet behöva köra inom en påfyllningsstation.
Kollektivtrafiken är ofta rätt usel och passar inte alla.T tompaah7503 skrev:
Men framförallt har kollektivtrafiken nackdelen att måste man trängas med pöbeln. Egen bil med chaufför är det bästa transportmedlet.
Warp-motorn.M Manowar skrev:
Du verkar insatt, vad händer egentligen med elbilar idag när batteriet är slut(inte laddningsbart längre)? Har hört att man praktiskt taget strippar bilen på batteri och kör den till skroten även om det inte är något fel på själva bilen? Eller har alla tillverkare faktiskt program för att byta ut batteri utan att det kostar skjortan? Det finns ju en begagnad marknad där det inte är ovanlig att bilar lever 10-20 år, under den tiden måste batteriet gå att byta ut och fortfarande vara lönsamt.H Hellplant skrev:Produktionen av elbilar ger mer utsläpp av koldioxid än produktionen fossilbilar men de tar igen det på bara några tusen mil så räknat på hela livslängden är en elbil långt mer miljövänlig än en fossilbil. Det kan även "löna sig" miljömässigt att byta ut en begagnad bil mot en ny elbil.
Vilket skrot är det som ska hanteras tänker du. Kaross, inredning osv är samma mellan en fossilar och elbil så där finns ingen "vinnare". När batterierna har degraderats till den punkt att räckvidd och laddhastighet har blivit för dålig för bilen så kan de användas som energilager tillsammans med solceller och efter det så kan de återvinnas för att göra nya batterier.
Det är kanske dags att uppdatera dig på hur det ser ut idag och inte använda samma gamla argument som inte har varit aktuella på många år.
Har även hört att det kan vara trubbel att dra husvagnen med el-bilen? Men det finns ju numera el-lastbilar så det borde gå att lösa inom rimlig tid om inget annat tycker man.
Förövrigt, undra hur många år det tar innan stolparna blir ersatta av något liknande induktionsladdare utan kablar.
Ja, en Mercedes 600 pullman med egen chaufför är ett bra fordon att röra sig i och kring tätorterna.P pmd skrev:
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 51 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 51 inlägg
Dagens moderna rena elbilar har ju inte funnits så länge så underlaget är ju inte jättestort och oftast så uppmärksam extremfallen mest, t.ex. att en bil skrotas pga dåligt batteri eller att en bil har rullat 100 000 mil (med eller utan batteribyten) och att kaross och chassi fortfarande känns som nya.S snowjim skrev:Du verkar insatt, vad händer egentligen med elbilar idag när batteriet är slut(inte laddningsbart längre)? Har hört att man praktiskt taget strippar bilen på batteri och kör den till skroten även om det inte är något fel på själva bilen? Eller har alla tillverkare faktiskt program för att byta ut batteri utan att det kostar skjortan? Det finns ju en begagnad marknad där det inte är ovanlig att bilar lever 10-20 år, under den tiden måste batteriet gå att byta ut och fortfarande vara lönsamt.
Har även hört att det kan vara trubbel att dra husvagnen med el-bilen? Men det finns ju numera el-lastbilar så det borde gå att lösa inom rimlig tid om inget annat tycker man.
Förövrigt, undra hur många år det tar innan stolparna blir ersatta av något liknande induktionsladdare utan kablar.
Jag har inte koll på alla tillverkares garantier men Tesla har ju t.ex. som minst 8 år eller 16 000 mil som garanti för sin enklaste bil och 8 år eller 24 000 mil för Model S och X, denna garanti vid normal användning och mot defekter i material eller delar samt att man har minst 70 % kapacitet kvar under garantiperioden.
Efter en snabb googling så verkar 8 år och minst 16 000 mil vara ganska vanligt bland andra märken också.
Priset per kWh batterikapacitet har från 2010 gått ner med ca 90 % och prognosen är att det kommer fortsätta sjunka men det är fortfarande dyrt med ett batteribyte. Man får dock tänka på att servicekostnaderna för en elbil oftast är lägre (speciellt för Tesla som inte har tvingande serviceintervall för att garantin ska gälla) och att andra ägandekostnader också är lägre. Det är ju dock svårt att ställa upp exempel idag på hur totalkostnaden ser ut för en elbil över 20 eller 30 år då t.ex. de första Model S plockades ut under 2013 i Sverige om jag inte kommer ihåg fel.
Att dra husvagn ökar ju förbrukningen för alla bilar men då elbilar från början oftast har kortare räckvidd än jämförbara fossilar så märks det såklart mer. Det finns ju dock många som drar rejält stora husvagnar med t.ex. Model X och de verkar överlag vara nöjda.
Jag tror inte att induktionsladdning kommer ersätta laddstolpar då förlusterna är större och laddhastigheterna lägre. Kanske att man kan ha det i speciella filer på motorvägarna men det känns inte kostnadseffektivt, inte idag eller den närmsta framtiden i alla fall.
Intressant att så många fortsätter att inbilla sig att bara för man byter till elbil så kan man fortsätta att konsumera bilar genom nyköp var tredje år.
Alla måste minska sin konsumtion och det är de med högst konsumtion som måste ändra sig mest.
Det sker inte idag utan både politiker och höginskomstagare har intalat sig själva att elbilskonsumtion är lösningen.
Men visst forsätt klämma åt folk som bor i hyresrätter på landsbygden.
/ATW
Alla måste minska sin konsumtion och det är de med högst konsumtion som måste ändra sig mest.
Det sker inte idag utan både politiker och höginskomstagare har intalat sig själva att elbilskonsumtion är lösningen.
Men visst forsätt klämma åt folk som bor i hyresrätter på landsbygden.
/ATW
Har ni någon koll på hur stor elanslutning som krävs för dessa 64 laddstolparna? Visst alla laddar inte samtidigt och det går att lastbalansera men har samfälligheten ett säkringsabonnemang eller var de tvungen att gå upp på ett effekabonnemang?L LaddaTillsammans skrev:
Själv har jag hört att det tar ett par minuter att byta batteri på Tesla, och att efterfrågan efter beg. batterier från skrotade bilar är enorm, då de kan användas som energireserv.S snowjim skrev:Du verkar insatt, vad händer egentligen med elbilar idag när batteriet är slut(inte laddningsbart längre)? Har hört att man praktiskt taget strippar bilen på batteri och kör den till skroten även om det inte är något fel på själva bilen? Eller har alla tillverkare faktiskt program för att byta ut batteri utan att det kostar skjortan? Det finns ju en begagnad marknad där det inte är ovanlig att bilar lever 10-20 år, under den tiden måste batteriet gå att byta ut och fortfarande vara lönsamt.
Har även hört att det kan vara trubbel att dra husvagnen med el-bilen? Men det finns ju numera el-lastbilar så det borde gå att lösa inom rimlig tid om inget annat tycker man.
Förövrigt, undra hur många år det tar innan stolparna blir ersatta av något liknande induktionsladdare utan kablar.
De bor i Gunnesbo. Det är som att bo i vinslöv men kärnan är hässleholm. Vinslöv har med goda kommunikationer men det är bara en promille som åker.T tompaah7503 skrev:
Mentalt kanske avståndet kan vara jämförbart men inte i verkligheten.R Rkarlsson skrev:
Från Arkeologens BRF är det mindre än tre kilometer till hela Lunds stadskärna. Där finns, förutom all handel och samhällsservice även kommunikationer vidare till Malmö (tåg direkt till Emporia t.ex. om man skulle vilja).
Ännu närmare är det till Mobilia och Nova Lund som i praktiken är inom gångavstånd, låt vara att de här asteroidbältena av bilbunden externhandel för det mesta består av icke gång- och cykelvänligt arkitektoniskt skräp. Lägg till att Lund är en av Sveriges bättre cykelkommuner och utbudet av arbete i Lund är relativt stort.
Det här är ett exemplariskt sammanhang där alla förutsättningar finns för att leva ett liv utan laddstolpar.
Kontrasten mot Vinslöv är stor, därifrån är det 13 kilometer till Hässleholms stadskärna. I Vinslöv finns livsmedelsaffär och annan basal samhällsservice som barnomsorg, apotek, vårdcentral, bibliotek. Men sen är det lite stopp. Äta gott, ta del av kulturutbud eller handla sällanköpsvaror/kläder är det dåligt med. Det finns heller inte många arbetsgivare i Vinslöv, bor man i Vinslöv är sannolikheten hög att man behöver jobba på annat håll.
För mig som har sex kilometer till kollektivtrafiken (nåja, fyra om jag genar genom skogen men det gör jag aldrig när det är mörkt på grund av de aggressiva vildsvinen), 15 kilometer till närmaste livsmedelsaffär och 32 kilometer till kontoret på kommunens huvudort så är det rent provocerande att läsa om en bostadsrättsförening som bokstavligen befinner sig mitt i smeten och ändå lägger massiva resurser på att främja bilägande för medlemmarna.
Inte bara att bilparkeringshusen kostar i uppförande och underhåll, de har också en gång kostat markköp och blockerar inkomster i form av fler bostäder, allt detta kommer till föreningens medlemmars nackdel. Sen drar samhället en stor nitlott med den här typen av bebyggelse; när långt mer än hälften av byggbar mark offras till bilen blir samhället också väldigt glest, en klockren negativ feedbackloop där förutsättningarna för bilen i sig skapar mer behov av bil. Avstånden ökar mellan allt när man ska klämma in dessa (för allt mänskligt liv) döda ytor, bilarna har stora infrastrukturbehov i tätorterna som tränger undan alla andra, de skapar externhandel som dränerar centrumkärnorna och begränsar de uppväxande barnens frihet.
Min bestämda åsikt är att bilen förstör våra tätorter och att mobilitet i framtiden behöver lösas på andra sätt. Måste man bilpendla till sitt arbete kanske man är en av de få som behöver en egen bil, då är frågan om ens boende i tätorten är rätt val för en. Resten kan använda bildelningstjänster eller andra former av transporter.