?
T tompaah7503 skrev:
Mentalt kanske avståndet kan vara jämförbart men inte i verkligheten.

Från Arkeologens BRF är det mindre än tre kilometer till hela Lunds stadskärna. Där finns, förutom all handel och samhällsservice även kommunikationer vidare till Malmö (tåg direkt till Emporia t.ex. om man skulle vilja).
Ännu närmare är det till Mobilia och Nova Lund som i praktiken är inom gångavstånd, låt vara att de här asteroidbältena av bilbunden externhandel för det mesta består av icke gång- och cykelvänligt arkitektoniskt skräp. Lägg till att Lund är en av Sveriges bättre cykelkommuner och utbudet av arbete i Lund är relativt stort.

Det här är ett exemplariskt sammanhang där alla förutsättningar finns för att leva ett liv utan laddstolpar.

Kontrasten mot Vinslöv är stor, därifrån är det 13 kilometer till Hässleholms stadskärna. I Vinslöv finns livsmedelsaffär och annan basal samhällsservice som barnomsorg, apotek, vårdcentral, bibliotek. Men sen är det lite stopp. Äta gott, ta del av kulturutbud eller handla sällanköpsvaror/kläder är det dåligt med. Det finns heller inte många arbetsgivare i Vinslöv, bor man i Vinslöv är sannolikheten hög att man behöver jobba på annat håll.

För mig som har sex kilometer till kollektivtrafiken (nåja, fyra om jag genar genom skogen men det gör jag aldrig när det är mörkt på grund av de aggressiva vildsvinen), 15 kilometer till närmaste livsmedelsaffär och 32 kilometer till kontoret på kommunens huvudort så är det rent provocerande att läsa om en bostadsrättsförening som bokstavligen befinner sig mitt i smeten och ändå lägger massiva resurser på att främja bilägande för medlemmarna.

Inte bara att bilparkeringshusen kostar i uppförande och underhåll, de har också en gång kostat markköp och blockerar inkomster i form av fler bostäder, allt detta kommer till föreningens medlemmars nackdel. Sen drar samhället en stor nitlott med den här typen av bebyggelse; när långt mer än hälften av byggbar mark offras till bilen blir samhället också väldigt glest, en klockren negativ feedbackloop där förutsättningarna för bilen i sig skapar mer behov av bil. Avstånden ökar mellan allt när man ska klämma in dessa (för allt mänskligt liv) döda ytor, bilarna har stora infrastrukturbehov i tätorterna som tränger undan alla andra, de skapar externhandel som dränerar centrumkärnorna och begränsar de uppväxande barnens frihet.

Min bestämda åsikt är att bilen förstör våra tätorter och att mobilitet i framtiden behöver lösas på andra sätt. Måste man bilpendla till sitt arbete kanske man är en av de få som behöver en egen bil, då är frågan om ens boende i tätorten är rätt val för en. Resten kan använda bildelningstjänster eller andra former av transporter.
Första frågan, du har inte bil? Du har bara 4 km om du genar till buss/tåg.

Andra påståendet, vinslöv är 9 min (med tåg) till Hässleholm där allt finns, där går även skånes puls på järnvägen och du kommer i alla väderstreck. Du kommer snabbare till skånes bästa handelsplats (väla) Vinslöv har även en sjujävla fin cykelbana till Hässleholm och kristianstad. Så det tar en dryg halvtimme att cykla in till kärnan för att köpa lite kläder.
Om de jobbar i Hässleholm eller Kstad så slipper de ju bilen. Övriga orter behöver de bilen (typ som jag)
Fredrik som är med i artikeln äger en bil, en 2011. Men han kanske jobbar på ett ställe typ som svalöv, eller låt oss säga sockerbruket på konstiga tider.

Sen ditt sista stycke är enbart bissart. Du kan aldrig få ner antalet bilar med den politik som körs med idag. Politikerna i mindre kommuner har bestämt att man måste ha bil för att kunna leva i kommunen. Det funkar inte med att dela bilar.

Dock kan du väl glädjas åt att största byggherren i Hässleholm bygger stora klossar utan parkeringsmöjligheter. Men han ska även bygga en skrapa endast för kontor vilket jag tycker är mer vansinne när man bör endast bygga bostäder =)
 
M Manowar skrev:
Själv har jag hört att det tar ett par minuter att byta batteri på Tesla, och att efterfrågan efter beg. batterier från skrotade bilar är enorm, då de kan användas som energireserv.
Det tvivlar jag inte på, men vad kostar nytt batteri efter 8 år? När man söker på nätet får man uppfattningen att det går på runt 200 000 från Tesla medan övriga som inte tillverkar sina egna batteri är klart dyrare? Så är man redo att lägga 200 000 kr på en 8 år gammal bil? Om priserna håller i sig kommer det troligen bli en stor förändring på begagnad marknaden?

Missförstå dock inte mig, jag tror på el-bil men man måste finna en rimlig lösning så att det inte blir ytterligare en slit och släng produkt. Jag har hitentills alltid köpt bilar som har i regel 8 år på nacken och sen fixar jag det mesta själv med dem. Självklart ser jag fram emot den dagen jag kommer köra el-bil men den ligger troligen långt in i framtiden, särskilt om batterierna kostar skjortan att byta. Kanske kommer man mer gå över till att istället hyra bil men jag misstänker att kostnaden kommer bli högre.
 
?
S snowjim skrev:
Det tvivlar jag inte på, men vad kostar nytt batteri efter 8 år? När man söker på nätet får man uppfattningen att det går på runt 200 000 från Tesla medan övriga som inte tillverkar sina egna batteri är klart dyrare? Så är man redo att lägga 200 000 kr på en 8 år gammal bil? Om priserna håller i sig kommer det troligen bli en stor förändring på begagnad marknaden?

Missförstå dock inte mig, jag tror på el-bil men man måste finna en rimlig lösning så att det inte blir ytterligare en slit och släng produkt. Jag har hitentills alltid köpt bilar som har i regel 8 år på nacken och sen fixar jag det mesta själv med dem. Självklart ser jag fram emot den dagen jag kommer köra el-bil men den ligger troligen långt in i framtiden, särskilt om batterierna kostar skjortan att byta. Kanske kommer man mer gå över till att istället hyra bil men jag misstänker att kostnaden kommer bli högre.
När fler ickemärkesbundna verkstäder ger sig på de jobbet med kan du nog sänka priset nästan 50 %.
Finns en snubbe som lägger upp klipp emellanåt som skruvar på allt. Och han fixade ett fel på en tesla där de skulle ha åtskilliga xx antal tusen. Minns jag rätt var de en kabelstam tesla tänkte byta.
Mekanikern gick in i sin bra att ha låda och skarva på en ny kontakt för några tior. Självklar kostar de väl ändå lite men inte xx tusen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
När fler ickemärkesbundna verkstäder ger sig på de jobbet med kan du nog sänka priset nästan 50 %.
Vad jag förstått från de exemplen jag sett så är det inte jobbet som kostar så värst mycket utan det är batterierna. Generellt vågar jag inte ens köra med tredjepart batteri i telefonen så om det finns till bilar med så hoppas man på att det iallafall är bättre uppstyrt.

? Rkarlsson skrev:
Finns en snubbe som lägger upp klipp emellanåt som skruvar på allt. Och han fixade ett fel på en tesla där de skulle ha åtskilliga xx antal tusen. Minns jag rätt var de en kabelstam tesla tänkte byta.
Mekanikern gick in i sin bra att ha låda och skarva på en ny kontakt för några tior. Självklar kostar de väl ändå lite men inte xx tusen.
Det där är standard även idag, några exempel :

Läckage växellåda, verkstaden skulle ha 10 000 kr, jobbet tog 2 timmar och kostade 50 kr(ny packning)
Byte av databox som styr handbroms, backsensor, verkstande skulle ha 5000 kr, jobbet tog mig 15 min och kostade 1200 kr.
Byte av skivor och klossar bak 5000 kr, jobbet tog mig 1 timme(trångt garage utan lift) och kostade 2500 kr
Byte av låskista(centrallåset), 4000 kr, tog 40 min och kostade 1000 kr
Byte av spolarslang fram, 2000 kr, tog 40 min och kostade 500 kr

Med det sagt så förstår jag verkstadspriserna, de ska gå runt! Man kan såklart få bättre pris från en meckare på fickan men de e inte alltid garantierna är lika bra och man måste vara vaksam vilka prylar de verkligen stoppar i bilen.

För min del lär underhållskostnaden bli rejält mycket högre på el-bilar av den enkla anledningen att jag inte har utbildningen som krävs för att inte riskera skada, iallafall inte än.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
?
S snowjim skrev:
Vad jag förstått från de exemplen jag sett så är det inte jobbet som kostar så värst mycket utan det är batterierna. Generellt vågar jag inte ens köra med tredjepart batteri i telefonen så om det finns till bilar med så hoppas man på att det iallafall är bättre uppstyrt.

Det där är standard även idag, några exempel :

Läckage växellåda, verkstaden skulle ha 10 000 kr, jobbet tog 2 timmar och kostade 50 kr(ny packning)
Byte av databox som styr handbroms, backsensor, verkstande skulle ha 5000 kr, jobbet tog mig 15 min och kostade 1200 kr.
Byte av skivor och klossar bak 5000 kr, jobbet tog mig 1 timme(trångt garage utan lift) och kostade 2500 kr
Byte av låskista(centrallåset), 4000 kr, tog 40 min och kostade 1000 kr
Byte av spolarslang fram, 2000 kr, tog 40 min och kostade 500 kr

Nu pratade vi relativt små reperationer, troligen större skillnader för större jobb.

Vad jag förstår vill inte Tesla att man själv meckar på bilen av förklarliga skäl så antingen får man utbilda sig eller så får man helt enkelt räkna med avsevärt högre underhållskostnader, alternativet är såklart en meckare på fickan.
Ja när batterierna blir billigare och du endast kan byta celler blir det ju såklart billigare. Detär ju väldigt mycket otur om hela paketet skulle ryka på en gång.
Men det är som sagt, när det kommer fler tillverkare och fler mekaniker så kommer det ner till rätt pris.
Bara för att du har en tesla så betyder det kanske inte i framtiden att du måste ha tesla som batteri (eller hur de nu funkar idag)

Det exemplet jag skrev var ju vit verkstad med skatt och moms och allt. Att då tesla är så äckliga och säger att de måste byta kabelstam för xx antal tusen för att de har byggt en dålig bil borde vara straffbart. (kommer ihåg att rutan läckte in och förstörde kabelskon)

Att byta kabelsko behöver man inte utbilda sig hos tesla för att göra =) I övrigt förutom motorerna och batteriet är bilen en bil och det mekaniska är som en annan bil.

Men här blir de aldrig nånsin en tesla, groteska priser. Billigaste jag hittat än är en Corsa. Men jag låter de nog rinna ut i sanden och kör vidare på diesel. För elbilen är fortfarande dyrare.
 
Det mesta går att laga, varför skulle det inte gå att fixa ett batteri på ett säkert sätt.
Har själv råkat ut för att databoxen på en BMW rasade.
Ca 20000 kr och uppåt priset beroende på om det gick bra eller om dom fick problem.
Tog själv ut den och skickade den till Rumänien av alla ställen (efter tips från BMW forum)
200 euro och 14 dagar, 250 euro på 7 dagar.
1 års garanti och original programvara inlagt och den rullar fortfarande hos ny ägare;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det mesta går att laga, varför skulle det inte gå att fixa ett batteri på ett säkert sätt.
Har själv råkat ut för att databoxen på en BMW rasade.
Ca 20000 kr och uppåt priset beroende på om det gick bra eller om dom fick problem.
Tog själv ut den och skickade den till Rumänien av alla ställen (efter tips från BMW forum)
200 euro och 14 dagar, 250 euro på 7 dagar.
1 års garanti och original programvara inlagt och den rullar fortfarande hos ny ägare;)
Vet inte om du syftade till mig men när de intervjuat verkstadspersonal så har man tryckt på att det krävs extra utbildningen inte minst runt säkerheten när det gäller elektroniken.

När det kommer till databoxen i min bil så skulle boxen kosta 3500 kr och sen ville de ha 1500 kr för att lägga in mjukvara. Nu köpte jag min databox på demonteringen så priserna är egentligen inte riktigt jämförbara men bilen har fungerat utmärkt nu par år. Jag tog mig friheten att öppna den defekta boxen(som var välsvätsad) och allt som låg i den var ett 8x10 cm kretskort med få komponenter. Jag vivlar dock inte en skund på att man tar 20 000 kr för vissa databoxar på en auktoriserad verkstad, iallafall när det kommer till nyare bilar.

Det är tyvärr tydligt att man går mer och mer mot att göra det svårare att själv laga sin bil, bara steget mellan Volvo V70 -03 och Volvo V70 -10 var märkbart.

Att ex Tesla inte vill att man själv pillar med bilen handlar troligen inte bara om säkerhet för den som utför jobbet utan även om risk för negativ publicitet? Om Kalle råkar störa ut ett viktigt system som leder till att bilen fattar eld så kan det bli dålig publicet, särskitl om man inte når ut med att Kalle själv störst ut systemet. Ju mer avancerad elektronik, ju mer som kan strula.
 
S snowjim skrev:
Vet inte om du syftade till mig men när de intervjuat verkstadspersonal så har man tryckt på att det krävs extra utbildningen inte minst runt säkerheten när det gäller elektroniken.

När det kommer till databoxen i min bil så skulle boxen kosta 3500 kr och sen ville de ha 1500 kr för att lägga in mjukvara. Nu köpte jag min databox på demonteringen så priserna är egentligen inte riktigt jämförbara men bilen har fungerat utmärkt nu par år. Jag tog mig friheten att öppna den defekta boxen(som var välsvätsad) och allt som låg i den var ett 8x10 cm kretskort med få komponenter. Jag vivlar dock inte en skund på att man tar 20 000 kr för vissa databoxar på en auktoriserad verkstad, iallafall när det kommer till nyare bilar.

Det är tyvärr tydligt att man går mer och mer mot att göra det svårare att själv laga sin bil, bara steget mellan Volvo V70 -03 och Volvo V70 -10 var märkbart.

Att ex Tesla inte vill att man själv pillar med bilen handlar troligen inte bara om säkerhet för den som utför jobbet utan även om risk för negativ publicitet? Om Kalle råkar störa ut ett viktigt system som leder till att bilen fattar eld så kan det bli dålig publicet, särskitl om man inte når ut med att Kalle själv störst ut systemet. Ju mer avancerad elektronik, ju mer som kan strula.
Då kan jag glädja dig med att elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet har mindre elektronik och kräver mycket mindre underhåll än fossilbilar. Detta eftersom elbilar är en enklare konstruktion med betydligt färre rörliga delar. Därför går det inte att jämföra andrahandsvärdet mot fossilbilar, det är som att jämföra äpplen och päron.

Om en biltillverkare kan garantera åtta års livslängd på ett batteri kan vi med goda skäl anta att den verkliga livslängden är betydligt högre. De första Teslorna rullar fortfarande med mycket liten degradering av batteriet.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Det tvivlar jag inte på, men vad kostar nytt batteri efter 8 år? När man söker på nätet får man uppfattningen att det går på runt 200 000 från Tesla medan övriga som inte tillverkar sina egna batteri är klart dyrare? Så är man redo att lägga 200 000 kr på en 8 år gammal bil? Om priserna håller i sig kommer det troligen bli en stor förändring på begagnad marknaden?

Missförstå dock inte mig, jag tror på el-bil men man måste finna en rimlig lösning så att det inte blir ytterligare en slit och släng produkt. Jag har hitentills alltid köpt bilar som har i regel 8 år på nacken och sen fixar jag det mesta själv med dem. Självklart ser jag fram emot den dagen jag kommer köra el-bil men den ligger troligen långt in i framtiden, särskilt om batterierna kostar skjortan att byta. Kanske kommer man mer gå över till att istället hyra bil men jag misstänker att kostnaden kommer bli högre.
I större volym blir allt billigare, så vad det kostar idag är inte relevant. Minns du vad de första mobiltelefonerna, datorerna, TV-apparaterna mm kostade? Idag betalar vi en bråkdel, och får mycket mer för pengarna.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
För mig som har sex kilometer till kollektivtrafiken (nåja, fyra om jag genar genom skogen men det gör jag aldrig när det är mörkt på grund av de aggressiva vildsvinen), 15 kilometer till närmaste livsmedelsaffär och 32 kilometer till kontoret på kommunens huvudort så är det rent provocerande att läsa om en bostadsrättsförening som bokstavligen befinner sig mitt i smeten och ändå lägger massiva resurser på att främja bilägande för medlemmarna.
Jag föredrar att ta mig bekvämt till abetsplatsen och motionera på fritiden.

Varför blir du provocerad? Du behöver inte avstå från din livsstil när det gäller hur du transporterar dig till arbetet eller hur du tar dig till butiker och restauranger pga laddstolparna i Gunnesbo.
Personerna som försöker få upp laddstolpar använder inte dina pengar till det. De använder inte heller skattemedel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det exemplet jag skrev var ju vit verkstad med skatt och moms och allt. Att då tesla är så äckliga och säger att de måste byta kabelstam för xx antal tusen för att de har byggt en dålig bil borde vara straffbart. (kommer ihåg att rutan läckte in och förstörde kabelskon)

Att byta kabelsko behöver man inte utbilda sig hos tesla för att göra =) I övrigt förutom motorerna och batteriet är bilen en bil och det mekaniska är som en annan bil.
Tja, fast Tesla är ju inte unika på något sätt. Jag hade en V70 där bakluckan lade av pga att kabeln nöttes av i övergången mellan kaross och lucka. På verkstan ville de byta kabelstam för 3000:- för "det var så trångt".

Jag lödde ihop och isolerade för 0:- (Ja, ja, jag vet att en lödning inte är en godkänd lagning här, men den håller, rätt gjort i många, många år. Längre än bilen hade kvar iaf.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
?
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, fast Tesla är ju inte unika på något sätt. Jag hade en V70 där bakluckan lade av pga att kabeln nöttes av i övergången mellan kaross och lucka. På verkstan ville de byta kabelstam för 3000:- för "det var så trångt".

Jag lödde ihop och isolerade för 0:- (Ja, ja, jag vet att en lödning inte är en godkänd lagning här, men den håller, rätt gjort i många, många år. Längre än bilen hade kvar iaf.)
Jo skillnaden är väl att fler ej märkesbundna verkstäder vågar ge sig på en volvo än en tesla. Volvo tog 800 per dämpare till bakluckan med, men ickevolvo är betydligt billigare.
 
M Manowar skrev:
Då kan jag glädja dig med att elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet har mindre elektronik och kräver mycket mindre underhåll än fossilbilar. Detta eftersom elbilar är en enklare konstruktion med betydligt färre rörliga delar. Därför går det inte att jämföra andrahandsvärdet mot fossilbilar, det är som att jämföra äpplen och päron.
Jag köpte min första bil för strax över 20 år sen, under denna tid har jag ägt 4 begagnade bilar som i regel har varit äldre än 10 år. Jag har gjort de flesta reperationer själv men skickat iväg dem för service och när det handlat om rena motorproblem. Grejen är att på alla dessa år så har det endast varit runt 5 grejer som haft med motorn, växellåda eller avgassystem att göra. På mina bilar har det absolut vanligast varit styrstag, krängningshämmare, bussningar i upphängningssystem och motorrum, bromsskivor, klossar, handbroms, och såklart en del elektroniska grejer som fönsterhissar, låstkistor, databoxar för ex backsensorer o.s.v. D.v.s. grejen som även en elbil har.

Det är mycket möjligt att jag haft tur men för mig låter det som att det som strulat mest på mina fossilbilar kommer även strula på elbilen? Jag har egentligen inget emot detta så länge som jag kan fixa iallafall en del av det själv.

Även om jag sluppit betala för motor, växellåda och avgassystemproblem så hade jag inte kunnat motivera byte av batteri för 200 000+, då hade det troligen blivit till att köpa bilar som håller sig inom garanti tiden.

Kan tillägga att jag aldrig köpt en bil över 100 000 kr häller även om min nuvarande just nu faktiskt är värd en bit över 100 000 kr (crazy begagnad marknad).

M Manowar skrev:
Om en biltillverkare kan garantera åtta års livslängd på ett batteri kan vi med goda skäl anta att den verkliga livslängden är betydligt högre. De första Teslorna rullar fortfarande med mycket liten degradering av batteriet.
Visst är det så, Tesla garanterar 70% effekt under 8 år, det skulle såfall innebära att Tesla Model 3 når ca 430 km. Då ska man veta att just denna modell är någon av de som har längst räckvidd. Volvo är lite mer vaga på deras websida, man säger "Det är normalt med en gradvis försämring av batterikapaciteten med tiden, och detta täcks därför inte av garantin."

Grejen är att det är svårt att veta än hur detta verkligen kommer spela ut. Teslas första modell rullade ut 2013 och kostar fortfarande 1 miljon. Säg att vi köper en sådan idag, det skulle helt klart ta emot för min del att behöva lägga begagnad pris + 250 000 kr på nytt batteripack, än mindre om vi hade pratat om en billigare elbil.

Vi får vänta och se helt enkelt men personligen tror jag att begagnad marknaden kan komma att förändras.
 
M Manowar skrev:
I större volym blir allt billigare, så vad det kostar idag är inte relevant. Minns du vad de första mobiltelefonerna, datorerna, TV-apparaterna mm kostade? Idag betalar vi en bråkdel, och får mycket mer för pengarna.
Absolut så är det och man kan hoppas att batterierna kommer ner så pass att man inte behöver fundera på det nämnvärt även på bilar som är 10 år gamla.

MEN Tesla Model S rullade ut 2013, efter nära 10 år kostar alltså ersättningsbatteri fortfarande 250 000 kr. Hur många år tog det för Mobilen att komma ner i "rimliga" pengar?
 
P
S snowjim skrev:
Teslas första modell rullade ut 2013
Teslas första modell kom 2008, men 2012-2013 kom Model S som man nog kan kalla Teslas första praktiska bilmodell.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.