Värme gör susen!
 
KTM RTR skrev:
Värme gör susen!
Är det kompaktlager förstörs det mesta
 
Va mycket bra tips. Idealet hade nog varit ett 2m T-skaft och man är 2 pers för att undvika att hylsan slinter.
Kör man med ett ensidigt skaft får man bäst kontroll om man drar uppåt men då lyfter hela kärran så det är nedåt som gäller och då är risken stor att hylsan slinter. Detta med en pallbock som stöd låter ju eg ganska smart för stabilitetens skull.
Muttern är dragen med 280Nm, är kraften som behövs för att lossa större? Det finns absolut ingen rost eller annat mög.

Värme på muttern kanske är ett bra alternativ men hjälper det när muttern "bara" är hårt dragen?
 
Ja värme hjälper. Använd mutterknack oxå då får du loss den.
 
Nimajneb skrev:
Va mycket bra tips. Idealet hade nog varit ett 2m T-skaft och man är 2 pers för att undvika att hylsan slinter.
Kör man med ett ensidigt skaft får man bäst kontroll om man drar uppåt men då lyfter hela kärran så det är nedåt som gäller och då är risken stor att hylsan slinter. Detta med en pallbock som stöd låter ju eg ganska smart för stabilitetens skull.
Muttern är dragen med 280Nm, är kraften som behövs för att lossa större? Det finns absolut ingen rost eller annat mög.

Värme på muttern kanske är ett bra alternativ men hjälper det när muttern "bara" är hårt dragen?
nä det hjälper inte med värme i detta fallet jag orkade inte nedåt 90 kg räcker inte med 1,5 m rör
som jag skrev innan tog jag den uppåt kan Du inte stämpa kärran så den inte lyfter
Men tillräckligt många medhjälpare så måste det gå nedåt
 
Det är inte tvärtomgängat?:D
 
cem77 skrev:
Det är inte tvärtomgängat?:D
Dom är högergängade båda,
 
Visst finns det 36 mm hylsor med ½ fattning. Har på jobbet, tror de köps på Stål o Verktygs sortiment. Skönt slippa adapter om man ej måste.:)
 
kallemannen skrev:
Visst finns det 36 mm hylsor med ½ fattning. Har på jobbet, tror de köps på Stål o Verktygs sortiment. Skönt slippa adapter om man ej måste.:)
javisst men i detta fallet är det 3/4" som gäller
 
Tryckluftsdriven muttermaskin är det som gäller då. En stor en. 3/4 eller 1tum.
 
Elkludde skrev:
Är det kompaktlager förstörs det mesta
Så är det! Men vad gör det när man som TS ska byta lager!?
 
KTM RTR skrev:
Så är det! Men vad gör det när man som TS ska byta lager!?
skruva loss det det går jag har själv fixat det mer än en gång
 
cem77 skrev:
Tryckluftsdriven muttermaskin är det som gäller då. En stor en. 3/4 eller 1tum.
1 " i så fall om mutteren håller, men det finns nya
 
Appropå muttern, köper man en lagersats så inkluderar den en ny mutter men läser man på nätet så skall den bara bytas var 5e gång... hur man nu skulle kunna hålla reda på det.
 
Usäkta men svarade bara på första frågan om 36mm med ½" fattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.