20 011 läst · 90 svar
20k läst
90 svar
36mm hylsa till 1/2" nyckel?
Va mycket bra tips. Idealet hade nog varit ett 2m T-skaft och man är 2 pers för att undvika att hylsan slinter.
Kör man med ett ensidigt skaft får man bäst kontroll om man drar uppåt men då lyfter hela kärran så det är nedåt som gäller och då är risken stor att hylsan slinter. Detta med en pallbock som stöd låter ju eg ganska smart för stabilitetens skull.
Muttern är dragen med 280Nm, är kraften som behövs för att lossa större? Det finns absolut ingen rost eller annat mög.
Värme på muttern kanske är ett bra alternativ men hjälper det när muttern "bara" är hårt dragen?
Kör man med ett ensidigt skaft får man bäst kontroll om man drar uppåt men då lyfter hela kärran så det är nedåt som gäller och då är risken stor att hylsan slinter. Detta med en pallbock som stöd låter ju eg ganska smart för stabilitetens skull.
Muttern är dragen med 280Nm, är kraften som behövs för att lossa större? Det finns absolut ingen rost eller annat mög.
Värme på muttern kanske är ett bra alternativ men hjälper det när muttern "bara" är hårt dragen?
Ja värme hjälper. Använd mutterknack oxå då får du loss den.
nä det hjälper inte med värme i detta fallet jag orkade inte nedåt 90 kg räcker inte med 1,5 m rörNimajneb skrev:Va mycket bra tips. Idealet hade nog varit ett 2m T-skaft och man är 2 pers för att undvika att hylsan slinter.
som jag skrev innan tog jag den uppåt kan Du inte stämpa kärran så den inte lyfter
Men tillräckligt många medhjälpare så måste det gå nedåt
Visst finns det 36 mm hylsor med ½ fattning. Har på jobbet, tror de köps på Stål o Verktygs sortiment. Skönt slippa adapter om man ej måste.
Usäkta men svarade bara på första frågan om 36mm med ½" fattning.