Om du vill lyfta i skaftet istället för att trycka så kan du väl bara lasta kärran med vad skit som helst först, bara den inte lyfter.
 
Elkludde skrev:
1 " i så fall om mutteren håller, men det finns nya
Om du vet att du kan få tag på ny mutter som passar, varför inte bara kapa den nuvarande och spräcka den med en huggmejsel då? Klart på några minuter ju.
 
Drömhus2012 skrev:
Om du vill lyfta i skaftet istället för att trycka så kan du väl bara lasta kärran med vad skit som helst först, bara den inte lyfter.
Får väl sätta frugan o katterna i kärran:D
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Får väl sätta frugan o katterna i kärran:D
plus några grannfrugor
Nä jag undrade om du fått los elendet,annars kom jag på att flänsmuttren drar trumman med sig ut om jag nu minns rätt
så man får vara observant så man inte drar i sönder bromsbackar o skadar flänsen, på trumman :D
 
Elkludde skrev:
plus några grannfrugor
Nä jag undrade om du fått los elendet,annars kom jag på att flänsmuttren drar trumman med sig ut om jag nu minns rätt
så man får vara observant så man inte drar i sönder bromsbackar o skadar flänsen, på trumman :D
Har inte attackerat kärran idag, när hockeyn var körd gick jag ut o handtvättade bilen för första gången iår.
Släpet är obromsat så det finns inget som verkar röra sig. Men tack för varningan.
 
Nimajneb skrev:
Jag har hör det förut men inte förstått var den kraften skulle ta vägen som gör att toleransen skulle öka.
Exakt detta undrar jag med. Kan någon förklara för en normalbegåvad som jag, vart kraften man tillför en axiell förlängning tar vägen, om det är så att momentet inte överförs skruven i andra änden?
 
Vi har avhandlat det tidigare i en ganska hetsig tråd; en axiell förlängare kommer att utsätta muttern för ett böjande moment, vilket ökar friktionsmomentet i förbandet, och ger ett för litet årdragningsmoment. Det ideala vore en momentnyckel med två skaft och hylsan i mitten. Man kan med fördel använda förlängare och hålla emot med andra handen vid momentnyckelns huvud. På så sätt eliminerar man friktionsmomentet pga böjning. Man får ett balanserat kraftpar. Man känner när man gör rätt.
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Tack mattiasp. Och jag har kollat lite i tråden du hänvisar till, och det du skriver verkar vettigt. Däremot som det sagts i denna tråd, att förlängaren "funkar som en fjäder, och alltså inte överför momentet" fattar jag inte.
 
En lång förlängare fungerar som en torosionsaxel, dvs det åtgår ett visst moment för att vrida förlängaren innan den i sin tur vrider skruven/muttern. Detta moment kommer inte skruven/muttern till godo.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jo, den fungerar som torsionsfjäder, men momentet är lika på båda sidorna av torsionsstaven. Annars skulle inte systemet vara i jämvikt. Om man använder en slagande skruvdragare är rolis resonemang korrekt. Man sprider då ut det slagande momentet över tiden, vilket blir lite som att spika med gummiklubba. För momentnyckelexemplet är resonemanget felaktigt.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Jag är inne på samma tanke, det måste ju bli balans och torsionskrafterna tar ut varandra.
Att det däremot går åt mer energi borde väl vara klart.
Att man tappar kraft när man kör slagskruvdragare på långa skruvar har vi konstaterat tidigare som mattiasp skriver.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
P
Men om det gäller så mycket som 280Nm som i detta fall spelar verkligen detta fjädermoment någon roll? Jag kan kanske acceptera det när det gäller lägre krafter,,, Hur mycket kan fjädermomentet vara?
 
Min magkänsla är med mattiasp och Nimajneb. Om inte momentet är lika i båda ändar av förlängaren, borde den ände med minst moment snurra.

Pratet om slagskruvdragare håller min mage också med om. Och detta är i så fall skälet till att momentstavar bara funkar med slagande mutterdragare och inte kan användas (på avsett sätt) med vanligt manuellt dragskaft.
 
Redigerat:
En förlängare fjädrar som redan påpekats i början. "Varvtalet" i mutteränden blir lite lägre vilket gör att det överförs mindre energi till muttern i början av dragningen pga av fjädereffekten. Är man petig så går det även åt den del vridmoment till att accelerera den del av staven som vrider sig, så lite lägre moment blir det även av den anledningen.

Stefan Bengtsson skrev:
Senast redigerad av Stefan Bengtsson idag 06:37 Anledning: När ska jag lära mig stava Nimajnebs namn...
Det är lättare om man skriver det baklänges.:)
 
Om man vill göra rätt så använder man momentnyckeln som den är tänkt.
Håller i handtaget med hela handen på avsett sätt och utan förlängare.
All annan diskussion är intressant, men det finns bara ett sätt att säkerställa att det blir rätt.
Gör man detta så får man en viss känsla för att kunna dra med förlängare ändå.

Det finns mer saker som kan påverka momentet:
Fel kvalite på bultar.
Trasiga gängor.
Oljade gängor vid momentdragning, om inte instruktionen kräver det.
Tandade brickor.
Fjädrande brickor.
Olika temperatur på delarna, eller för kall arbetsplats, typ dra toppar utomhus på vintern.

Avvikelser från eventuella monteringanvisningar eller medföljande instruktioner på momentdragande utrustning är just avvikkelser som säkerställer fel moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.