P
Workingclasshero skrev:
....
Momentnycklar används aldrig med förlängare, man får fel moment!
En förlängare axiellt spelar väl ingen roll... men en förlängare radiellt kommer ändra momentet men det är väl bara att räkna om då...

Elkludde skrev:
Topplock tex
Det är ett sjuhelsikestopplock då med 36mm hylsor

• Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
TheStills skrev:
Får jag gissa vad du ska göra? Dra en hjulcentrummutter?
Exakt, ska byta lager på släpet.

TheStills skrev:
En förlängare axiellt spelar väl ingen roll... men en förlängare radiellt kommer ändra momentet men det är väl bara att räkna om då...

Det är ett sjuhelsikestopplock då med 36mm hylsor
Ja i Skånska bilar,annars är det normalt med betydligt mindre hylsor till topplock o dyligt,sen var ju inte frågan vilken storlek det är på hylsan utan hur åtdragningmomentet funkade med förlängare :|

P
Nimajneb skrev:
Exakt, ska byta lager på släpet.
Gissade just de.....
Kan bara berätta att Biltemas momentnyckel + förstoringshylsa + svart kraft hylsa funkar utmärkt till den uppgiften. Det du kan behöva är även ett riktigt långt enkelt skaft till när du ska ta av muttern. Men BT har det också. Muttern kan sitta rätt bra fast.

Elkludde skrev:
Ja i Skånska bilar,annars är det normalt med betydligt mindre hylsor till topplock o dyligt,sen var ju inte frågan vilken storlek det är på hylsan utan hur åtdragningmomentet funkade med förlängare :|
Nu har jag en Stockholmsbil men saken var att jag svarade Elkludde om han svar om topplock..

TheStills skrev:

I princip tvärtom en axiell förlängare fungerar som en fjäder och resulterar i ett annat moment än inställt moment.
En radiell förlängare spelar ingen roll om du menar att man trär på ett rör på momentnyckeln.
Fast det ska man inte göra, för i praktiken blir det fel ändå.

Momentnyckeln skall användas som det är avsett!

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
TheStills skrev:
Gissade just de.....
Kan bara berätta att Biltemas momentnyckel + förstoringshylsa + svart kraft hylsa funkar utmärkt till den uppgiften. Det du kan behöva är även ett riktigt långt enkelt skaft till när du ska ta av muttern. Men BT har det också. Muttern kan sitta rätt bra fast.
Jo muttern sitter allt, var ute idag o kände på den men jag har för kort skaft och ingen bra skaftförlängare. Antingen lyfter jag hela släpet eller så riskerar den att slinta. Får leta fram ett bättre skaft först.

Var det jag som rörde till det Sorry

Momentnyckel används helst endast när det ska dras åt eftersom det kan sitta nåt grönt för j***igt pga rost och annat grus o gnejs.

Edit: såg nu att du skulle leta på ett annat skaft.

skalman1 skrev:
Jaså? Jag har ett gäng såna och dom passar bra, dom har även klarat att man hänger på 2,5m rör på skaftet och hoppar som en galning på. :)
Se till att du har en gummislang eller mycket tape på skaftet så det inte blir märken....när det sedan går av så får du ett nytt på garantin....

Nimajneb skrev:
Jo muttern sitter allt, var ute idag o kände på den men jag har för kort skaft och ingen bra skaftförlängare. Antingen lyfter jag hela släpet eller så riskerar den att slinta. Får leta fram ett bättre skaft först.
Är det kompaktlager så använd 3/4" T-drag o kort förlängare så det går att stödja med pallbock,och ett minst 1 m rör
hoppa på det hela funkar inte,ett jämt drag så kommer den dock inte med en smäll,så det är ingen fara, 1/2 drag håller inte till att dra loss detta

Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Se till att du har en gummislang eller mycket tape på skaftet så det inte blir märken....när det sedan går av så får du ett nytt på garantin....
Bra idé. ;)

Faktiskt så har 3/4" satsen från biltema pallat ofattbart mycket stryk, i 5 år.

BigR skrev:
Jösses skalman. 2.5m förlängning blir väl runt 2000nm om man bara sätter sig på skaftet? Vad skruvade du?
Om jag minns rätt så var det hjulmuttrarna på en maskin som någon tidigare mupp dragit åt #¤#?¤# för hårt och sedan hade det rostat fast.

Elkludde skrev:
Är det kompaktlager så använd 3/4" T-drag o kort förlängare så det går att stödja med pallbock,och ett minst 1 m rör
hoppa på det hela funkar inte,ett jämt drag så kommer den dock inte med en smäll,så det är ingen fara, 1/2 drag håller inte till att dra loss detta
hmm, är med på tänket runt T-drag men hur menar du att jag kan hänga på ett rör på denna och var kommer pallbocken med på banan? Hur gör dom på verkstan, kör dom med en kraftig mutterdragare?

Du har väl plockat bort låssprinten eller låsbrickan, hoppas jag.:wow:
Skaffa ett tvåmetersrör som passar på skaftet, sen lossnar den garanterat.

Nimajneb skrev:
hmm, är med på tänket runt T-drag men hur menar du att jag kan hänga på ett rör på denna och var kommer pallbocken med på banan? Hur gör dom på verkstan, kör dom med en kraftig mutterdragare?
Ja pallbocken sätter Du under förlängningen så det hela inte viker sig,men det funkar ju bara om man trycker nedåt för att lossa, men den kraften blir ju inte så stor, beroende på hur tung man är eller hur många tryck
man få bäst kraft att lyfta,då blir momentet beroende hur stark man är,men ett lätt släp lyfter
jag tog mina på husvagnen,men den var så tung så mutter fick ge sig,
möjligen kan en stor mutterdragare ta den,undrar om den var gänglåst,tror nästan de
men om man sätter T-draget rakt upp,borde det bli bra kraft,risken är att hylsan slinter,o man sätter häcken i asfalten

Åtdragningsmoment kompaktlager 300 NM

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.