20 013 läst · 90 svar
20k läst
90 svar
36mm hylsa till 1/2" nyckel?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 031 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 031 inlägg
En förlängare axiellt spelar väl ingen roll... men en förlängare radiellt kommer ändra momentet men det är väl bara att räkna om då...Workingclasshero skrev:
Det är ett sjuhelsikestopplock då med 36mm hylsorElkludde skrev:
Ja i Skånska bilar,annars är det normalt med betydligt mindre hylsor till topplock o dyligt,sen var ju inte frågan vilken storlek det är på hylsan utan hur åtdragningmomentet funkade med förlängare :|TheStills skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 031 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 031 inlägg
Gissade just de.....Nimajneb skrev:
Kan bara berätta att Biltemas momentnyckel + förstoringshylsa + svart kraft hylsa funkar utmärkt till den uppgiften. Det du kan behöva är även ett riktigt långt enkelt skaft till när du ska ta av muttern. Men BT har det också. Muttern kan sitta rätt bra fast.
Nu har jag en Stockholmsbil men saken var att jag svarade Elkludde om han svar om topplock..Elkludde skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 018 inlägg
TheStills skrev:En förlängare axiellt spelar väl ingen roll... men en förlängare radiellt kommer ändra momentet men det är väl bara att räkna om då...
I princip tvärtom en axiell förlängare fungerar som en fjäder och resulterar i ett annat moment än inställt moment.
En radiell förlängare spelar ingen roll om du menar att man trär på ett rör på momentnyckeln.
Fast det ska man inte göra, för i praktiken blir det fel ändå.
Momentnyckeln skall användas som det är avsett!
Jo muttern sitter allt, var ute idag o kände på den men jag har för kort skaft och ingen bra skaftförlängare. Antingen lyfter jag hela släpet eller så riskerar den att slinta. Får leta fram ett bättre skaft först.TheStills skrev:
Momentnyckel används helst endast när det ska dras åt eftersom det kan sitta nåt grönt för j***igt pga rost och annat grus o gnejs.
Edit: såg nu att du skulle leta på ett annat skaft.
Edit: såg nu att du skulle leta på ett annat skaft.
Är det kompaktlager så använd 3/4" T-drag o kort förlängare så det går att stödja med pallbock,och ett minst 1 m rörNimajneb skrev:
hoppa på det hela funkar inte,ett jämt drag så kommer den dock inte med en smäll,så det är ingen fara, 1/2 drag håller inte till att dra loss detta
Redigerat:
hmm, är med på tänket runt T-drag men hur menar du att jag kan hänga på ett rör på denna och var kommer pallbocken med på banan? Hur gör dom på verkstan, kör dom med en kraftig mutterdragare?Elkludde skrev:
Ja pallbocken sätter Du under förlängningen så det hela inte viker sig,men det funkar ju bara om man trycker nedåt för att lossa, men den kraften blir ju inte så stor, beroende på hur tung man är eller hur många tryckNimajneb skrev:
man få bäst kraft att lyfta,då blir momentet beroende hur stark man är,men ett lätt släp lyfter
jag tog mina på husvagnen,men den var så tung så mutter fick ge sig,
möjligen kan en stor mutterdragare ta den,undrar om den var gänglåst,tror nästan de
men om man sätter T-draget rakt upp,borde det bli bra kraft,risken är att hylsan slinter,o man sätter häcken i asfalten
Åtdragningsmoment kompaktlager 300 NM
Redigerat: