20 015 läst · 90 svar
20k läst
90 svar
36mm hylsa till 1/2" nyckel?
Kunder kommer in och säger att deras hylsor inte passar men Bahcos har visat sig passa...Elkludde skrev:
Tror det har något med rundningen på hörnen i hylsa mot hur muttern är utformad.
Finns säkert många fler fabrikat som fungerar och jag vet inte hur stort problemet är MEN jag har stött på det flera gånger.
Förlängare och adaptrar mellan momentnyckeln och hylsan kan påverka momentet.Nimajneb skrev:
Har man inte allt för snäva toleranser så är det säkert inga problem at ha en adapter mellan en 1/2" momentnyckel och en 3/4" hylsa MEN det är något man bör ha i bakhuvudet om det är riktigt noga med uppnå rätt moment.
Det är nog fel på muttrarnaP-plats skrev:
Jag har hör det förut men inte förstått var den kraften skulle ta vägen som gör att toleransen skulle öka.P-plats skrev:
Är nog så att biltillverkare utformar sina detaljer för att man inte ska kunna skruva själv utan lämna in den till deras egna verkstäder...Elkludde skrev:
Glappar det i lederna mellan dom olika delarna så kan det ju säker påverka men om det blir något problem i praktiken är ju en annan sak.Nimajneb skrev:
Skulle tro att felmarginalen som beror på vem och hur momentyckeln används är större...
När man drar något med ett lite högre moment och har förlängare och adaptrar mellan så går det åt en del moment att 'vrida' förlängaren kring sin egen axel så att den fjädrar, vilket resulterar i att momentet på själva muttern är lägre än inställt moment på momentnyckeln.Nimajneb skrev:
Så går det till som jag tänker i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.
Medlem
· Stockholm
· 4 018 inlägg
Rundningarna på kanterna i hylsan är resterna av ett gammalt "Snap-On" patent, man skonar kanterna på muttrarna och lägger kraften en bit in från kanten och minimerar risken av runddragna muttrar/bultskallar, det kan upplevas som att hylsorna inte passar, men är i själva verket en förbättring.P-plats skrev:
Sen finns det hylsor som är tolvkantiga invändigt, använd ALDRIG dessa till muttermaskinen då de inte är avsedda för detta, de kan explodera (Kom nu inte med något amatörsnack om att jag brukar göra så, det funkar för mig, det har aldrig hänt mig något), det är farligt som faen! Använd hylsor som är sexkantiga invändigt!
Momentnycklar används aldrig med förlängare, man får fel moment!
Man använder inte mutterdragare till ett exakt moment förlängare kan ibland vara oundvikligt,men den skall vara så kort som möjligtWorkingclasshero skrev:Rundningarna på kanterna i hylsan är resterna av ett gammalt "Snap-On" patent, man skonar kanterna på muttrarna och lägger kraften en bit in från kanten och minimerar risken av runddragna muttrar/bultskallar, det kan upplevas som att hylsorna inte passar, men är i själva verket en förbättring.
Sen finns det hylsor som är tolvkantiga invändigt, använd ALDRIG dessa till muttermaskinen då de inte är avsedda för detta, de kan explodera (Kom nu inte med något amatörsnack om att jag brukar göra så, det funkar för mig, det har aldrig hänt mig något), det är farligt som faen! Använd hylsor som är sexkantiga invändigt!
Momentnycklar används aldrig med förlängare, man får fel moment!