Patrik440
En ytterligare punkt är att inte köra motor och kupévärmaren onödigt länge.

Kupévärmaren har inte helt sällan olika effektlägen eller inbyggd termostat men jag använder typ en sådan här inuti bilen till kupévärmaren: https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-temperaturkontroll/p/36-1109

Det behöver ju inte vara knallhett I bilen utan är det bara frostfritt å lite till så höjer det komforten avsevärt.

/Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Precis vad jag tänkte och det borde ju vara liknande för andra råvaror. Dvs inget "magiskt" med kokpunkten.
Nej, inget magiskt men som grov tumregel kan man tänka att 10 grader ökning i temperatur ger en dubblering i tillagningstemperatur. Så kokar du potatis i tryckkokare går det på 10 minuter istället för 20, men kör du den i soud vide på 87 grader tar det en timme. Att laga mat på för låg temperatur tar altså mycket längre tid och är därför inte ekonomiskt, en tryckkokare däremot gör att du kan halvera koktiden. Att koka bort vatten är dock alltid oekonomiskt, maten blir inte klar snabbare för att den stormkokar - vattnet håller fortfarande bara 100 grader.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Är inte sjuda betydligt lägre temperatur än vid kokning? Som jag fattar det var avsikten att hålla sig strax under kokpunkten. Borde ju inte påverka pastan särskilt mycket kan man tycka?
Sjuda betyder att ha så svag värme att bara små bubblor bildas - men att det bubblar lite betyder ju att temperaturen är nära kokpunkten
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
C
jonas.o jonas.o skrev:
Borde ju inte påverka pastan särskilt mycket kan man tycka?
Just pasta brukar man ju höra att den "ska" stormkoka, och eftersom vattnet inte blir varmare än 100° så kan det ju inte ha med temperatur att göra så jag har alltid tänkt att det handlar om att ångbubblorna har någon sorts (omrörande?) effekt. Förmodligen en ren myt eller åtminstone en väldigt marginell effekt? Har sjukt nog aldrig testat :rolleyes:

Sen tänker jag att energiförlusterna till omgivningen ökar med temperaturskillnaden, så det borde spontant löna sig med längre tid på lägre temperatur(?) Det är som sagt inget "magiskt" med temperaturen 100° annat än att den praktiskt nog är självreglerande. @Utsliten och utdömd s metod med att utnyttja eftervärmen är också smart.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Just pasta brukar man ju höra att den "ska" stormkoka, och eftersom vattnet inte blir varmare än 100° så kan det ju inte ha med temperatur att göra så jag har alltid tänkt att det handlar om att ångbubblorna har någon sorts (omrörande?) effekt. Förmodligen en ren myt eller åtminstone en väldigt marginell effekt? Har sjukt nog aldrig testat :rolleyes:
Ja, pastan kan klibba om man inte rör om, löser sig själv när den stormkokar. Men torr pasta brukar räcka med att röra om ett par gånger. Räcker med så mycket vatten att det drygt täcker pastan (den sväller ju en del).

Vill man verkligen spara pengar kan man blötlägga pastan några timmar i förväg, men lite omständigt. Skulle ju kunna vara värt dock vid längre strömavbrott om man vill spara på t- sprit.

C cpalm skrev:
Sen tänker jag att energiförlusterna till omgivningen ökar med temperaturskillnaden, så det borde spontant löna sig med längre tid på lägre temperatur(?) Det är som sagt inget "magiskt" med temperaturen 100° annat än att den praktiskt nog är självreglerande. @Utsliten och utdömd s metod med att utnyttja eftervärmen är också smart.
Värmeförlusten är linjär medans tillagningstiden (iaf inom några 10 tals grader kring kokpunkten) är logaritmisk - så nej att sänka temperaturen lönar sig inte. Däremot kan det ju löna sig att utnyttja restvärme som i exemplet med att koka upp äggen och sen stänga av platten. Det vet jag dock av egen erfarenhet är mycket känsligt för vattenvolym, kokkärl och typ av spisplatta. 2 Perfekta ägg på kokplatta av stål blir två halvråa ägg på en induktionshäll exempelvis.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har kört med äggkokare i 20 år och har ingen aning om (nåja någorlunda) hur länge ägg ska kokas. Slår i några centiliter vatten enligt måttet och sen tjuter den när den är klar och allt vatten är bortkokat. Är det effektivare? Allt vatten förångas men det är ju bara några centiliter jämfört med decilitrar i en kastrull.

En annan sak, ser att gasolpriserna inte höjts så "värst" mycket , 355 på byggmax på en 10kg jämfört med kring 280 förra sommaren. Motsvarar runt 128 kwh så man får väl laga mat i husvagnen.
 
H hapazard skrev:
Sjuda betyder att ha så svag värme att bara små bubblor bildas - men att det bubblar lite betyder ju att temperaturen är nära kokpunkten
Tack för alla intressanta svar!
 
Har en strömslukare som jag tror inte nämnts och det är laddare till bärbara datorer. Drar en massa watt även om datorn är avslagen. Även skrivare kan ligga o dra 25 w kontinuerligt.

Vi har ju 4-6 månader med temperatur som är kylskåpskall eller kallare, men vi använder inte detta längre för att hålla maten kall. Skafferi avskaffades för en 50 år sedan. Kanske ingen jättebesparing, men kanske uppåt 100 KWh per år för de flesta hushåll.

I de flesta fall innebär LED en halvering av elförbrukningen. Nu kanske en skillnad på 2 och 4 w är betydelsefull. Har för mig att Energimyndigheten räkna ut att byte till LED skulle spara 11 TWh per år i Sverige, men utfallet blev ca 7 TWh, om jag minns rätt.
 
Klipp alla i familjen kort. (Köp en sax)
Kort hår tar högst 30 sekunder att tvätta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Har en strömslukare som jag tror inte nämnts och det är laddare till bärbara datorer. Drar en massa watt även om datorn är avslagen. Även skrivare kan ligga o dra 25 w kontinuerligt.

Vi har ju 4-6 månader med temperatur som är kylskåpskall eller kallare, men vi använder inte detta längre för att hålla maten kall. Skafferi avskaffades för en 50 år sedan. Kanske ingen jättebesparing, men kanske uppåt 100 KWh per år för de flesta hushåll.

I de flesta fall innebär LED en halvering av elförbrukningen. Nu kanske en skillnad på 2 och 4 w är betydelsefull. Har för mig att Energimyndigheten räkna ut att byte till LED skulle spara 11 TWh per år i Sverige, men utfallet blev ca 7 TWh, om jag minns rätt.
Jag mätte strömförbrukningen på en Lenovo Thinkpad T470s och en Apple MacBook Pro M1 när de var i standby/sleep. 15mA på Thinkpadden och 25mA på Macbooken. En Epson ET2756 skrivare/scanner låg på 35mA. Detta är inte värre än annan utrustning (vattenkokaren drar 35mA!). Men nu är Thinkpadden, skrivaren och vattenkokaren kopplade till grenuttag med egen strömbrytare och avstängda när de inte används.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C
trähandtag trähandtag skrev:
Har en strömslukare som jag tror inte nämnts och det är laddare till bärbara datorer. Drar en massa watt även om datorn är avslagen.
Nej, det stämmer inte. Dessa apparater har generellt mer påkostade/sofistikerade nätdelar med hög verkningsgrad och låg tomgångsförbrukning. Om inte annat omfattas de dessutom av EU:s EcoDesign-krav.

Värst, åtminstone sett till verkningsgraden i nätdelen, är sådana småapparater som bara använder en spänningsdelare som nätdel. Typiskt sånt som ansluts fast som termostater, nätanslutna brandvarnare, olika "puckar", m.m.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, det stämmer inte. Dessa apparater har generellt mer påkostade/sofistikerade nätdelar med hög verkningsgrad och låg tomgångsförbrukning. Om inte annat omfattas de dessutom av EU:s EcoDesign-krav.

Värst, åtminstone sett till verkningsgraden i nätdelen, är sådana småapparater som bara använder en spänningsdelare som nätdel. Typiskt sånt som ansluts fast som termostater, nätanslutna brandvarnare, olika "puckar", m.m.
då har vi väl mätt fel! När vi mätt drog den ca 30 w. Har numera nätdel kopplad till strömbrytare, som slås av när datorn inte används.
 
trähandtag trähandtag skrev:
då har vi väl mätt fel! När vi mätt drog den ca 30 w. Har numera nätdel kopplad till strömbrytare, som slås av när datorn inte används.
Även om datorn var i standby eller tom avslagen kanske batteriet laddade?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Jag mätte strömförbrukningen på en Lenovo Thinkpad T470s och en Apple MacBook Pro M1 när de var i standby/sleep. 15mA på Thinkpadden och 25mA på Macbooken. En Epson ET2756 skrivare/scanner låg på 35mA. Detta är inte värre än annan utrustning (vattenkokaren drar 35mA!). Men nu är Thinkpadden, skrivaren och vattenkokaren kopplade till grenuttag med egen strömbrytare och avstängda när de inte används.
Men elbolaget kräver inget betalt för strömförbrukningen, endast för aktiv effekt.
 
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Även om datorn var i standby eller tom avslagen kanske batteriet laddade?
det såg ut att dra även om pcn (HP från 2015-16) var fulladdad. Laddaren går till en docka, där signaler skickas till trådmus, tangentbord via tråd, två skärmar via tråd (strömmatning separat) och anslutning till nätverk. Vi tyckte det var skumt, men tänkte att pcn/laddare mm är ju några år gammal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.