Maxwells demon TotalControl skrev:
Kallställa rum i en anläggning med bergvärmepump kan vara en riktigt dålig idé. Så där ska man vara försiktig.
Förmodligen blir det flödesproblem som kan medföra än mer förbrukning.
Då är det bättre att att sänka kurvan för hela huset med bibehållet flöde.
Intresserat av att lära mig mer om vad som kan gå fel. Jag tror att kallställningen snarare löste våra flödesproblem. Nyinflyttad i gammalt hus byggt för olja, med termostater som för länge sen kärvat ihop och fastnat i öppet läge. IVT-pump där kurvan styr returtempen (Nibe är tvärt om va?). Förra hösten höll jag på och skruvade upp värmekurvan om och om igen för att försöka få komfort på övervåningen (efter att elementen luftas givetvis). Men det hände liksom ingenting. Tills dess att jag köpte nya termostater och ströp ner några element nära pannan. Då blev det helt plötsligt skitvarmt på övervåningen när vattnet började cirkulera ordentligt i de långa slingorna.
 
S Staffan-N skrev:
Intresserat av att lära mig mer om vad som kan gå fel. Jag tror att kallställningen snarare löste våra flödesproblem. Nyinflyttad i gammalt hus byggt för olja, med termostater som för länge sen kärvat ihop och fastnat i öppet läge. IVT-pump där kurvan styr returtempen (Nibe är tvärt om va?). Förra hösten höll jag på och skruvade upp värmekurvan om och om igen för att försöka få komfort på övervåningen (efter att elementen luftas givetvis). Men det hände liksom ingenting. Tills dess att jag köpte nya termostater och ströp ner några element nära pannan. Då blev det helt plötsligt skitvarmt på övervåningen när vattnet började cirkulera ordentligt i de långa slingorna.
Då låter det som att du egentligen behövde justera strypningen till respektive element för att få en bra grund-balans mellan slingorna och elementen. Men, har du fått bra funktion nu så finns det väl inte mycket orsak att börja rota i det. :D
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jo visst kan det vara så men dörrar har ju tex ingen isolering eller tätningslist oftast och även om det finns lite isolering i vägg så blir den ju kallare än om rummet är uppvärmt.
Menade nog mer åt andra hållet, har du typ ett draperi som mellanvägg kommer du ju värma båda rummen med bara radiatorer från ett rum, det är ju lättare att hålla en tempskillnad om innerväggen är konstruerad mer som en yttervägg än ett draperi. Bemödar man sig att kallställa är det nog inget större extrajobb att även montera en list för dörren.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Sänka temperaturen, öka temperaturen i golvvärmen när priset är lågt, köra tvätt/disk på nätterna är det jag gjort för att minska förbrukningen/elkostnaden. Sedan installerar vi snart en luftvärmepump till övervåningen vilket gör att vi kan stänga av elementen där (öppen planlösning). Då kör frånluften nere och luftvärmepumpen upp/trappan vilket borde göra att vi i princip kan göra utan elpatron förutom när det blir riktigt kallt, men då kan vi stödelda i kaminen.
 
Redigerat:
V Vector skrev:
Vi diskuterade det lite i går på jobbet att om man stänger av elementen i ett eller för den delen i flera rum så blir det ju om man nu har uppvärminga av en vp att man kanske måste öka kurvlutning dvs öka framledningen mer för att bibehålla samma tempratur på dom rum som man har varmt i för att då kryper ju det kalla från dom andra kallställda rummen in i dom rummen man är i. Så besparingen kan ju bli mindre eller kanske inget alls beroende på om man måste höja tempen... eller?...
Att sänka medeltempen i huset minskar värmeförlusterna som är proportionelig mot skillnaden mellan inne och utetemperatur.

I teorin förenklat spelar det ingen roll om man sänker hela husets temp lite eller några rum mycket, om medeltempen är detsamma.
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Hej vi har vattenburen uppvärmning i huset, vilket innebär att vi kan inte stänga av alt. sänka värmen i enstaka rum.
Varför inte det?
Jag har två radiatorer på vinden som oftast är avstängda, vinden värms bara med den varma luft som läcker in nerifrån genom trappan. Radiatorn i sovrummet är rejält nerställd och dörren ofta stängd så temperaturen här är flera grader lägre. Lite läcker det väl värme genom väggarna från omgivande rum.

vara tekniker så att man kör på fullt med termostater i varje rum och så reglerar man på pumpen för hela plattan.
Att köra alla termostater på fullt förutsätter ju att radiatorerna är perfekt anpassade för värmebehovet i varje rum. Och detta oavsett yttre förhållanden (temperatur, solinstrålning, vind etc) samt inre förhållanden (människor och utrustning som avger värme). Hur sannolikt är det?
Om det är kallt ute (speciellt där utegivaren finns, ofta i norr och i skugga) men solen ligger på och värmer (händer ofta redan i januari) så kommer både solen och radiatorer värma de rum som ligger mot solen. Kan nog bli väldigt varmt. Kanske öppnar du fönstret?

Husventilation kommer annars att dra in den kallare luft till återvinning och då elpatronen kommer att få jobba extra, vilket ge ingen besparing.
Vilken ventilation har du? Jag förstår inte resonemanget här.

Sant eller falskt? Vet inte, men sänkning med två grader till 20.6 grader syns på förbrukningen. Nästa problem, när man sänker ytterligare, då har vi mindre varmt vatten att hushålla med
Med vänlig hälsning, Sebbe
Varmvattenberedaren och radiatorsystemet är väl separata. Varmvattenberedaren håller nog en konstant ganska hög temperatur (minst 60 grader). Kanske går denna temperatur att reglera separat? Den bör dock inte vara för låg (Legionella).
 
J Jaggatagga skrev:
Att sänka medeltempen i huset minskar värmeförlusterna som är proportionelig mot skillnaden mellan inne och utetemperatur.

I teorin förenklat spelar det ingen roll om man sänker hela husets temp lite eller några rum mycket, om medeltempen är detsamma.
Dock är det väl så att genom att använda fler och/eller större radiatorer (eller golvvärme) så kan du sänka framledningstemperaturen för att uppnå en viss (medel-) temperatur. Och sänkt framledningstemperatur innebär också en energibesparing. Det är därför som vattenburen golvvärme är mer energisnålt, framledningstemperaturen kan vara lägre än 30 grader, med radiatorer måste man ha typ 55 grader när det är kallt ute.

Vi har bytt ut några radiatorer under vår tid här i huset och jag ångrar att vi inte satte in större radiatorer på några ställen, i några rum (med flera ytterväggar) som lätt blir kalla, speciellt när det blåser ute. Men nu skall vi byta till energiglas vilket jag hoppas hjälper (lägre värmeförluster genom fönstren => samma framledningstemperatur ger högre innetemperatur).
 
D dibb skrev:
Varning med att kallställa rum om du har vattenburet system. Värmerören kan faktiskt frysa om det blir riktigt kallt ute.
Förre husägaren kallställde garaget och mycket riktigt frös både elementet och vattenkranen sönder en kall vinterdag. Som tur var var rören oskadda.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Dock är det väl så att genom att använda fler och/eller större radiatorer (eller golvvärme) så kan du sänka framledningstemperaturen för att uppnå en viss (medel-) temperatur. Och sänkt framledningstemperatur innebär också en energibesparing. Det är därför som vattenburen golvvärme är mer energisnålt,
framledningstemperaturen kan vara lägre än 30 grader, med radiatorer måste man ha typ 55 grader när det är kallt ute.

Vi har bytt ut några radiatorer under vår tid här i huset och jag ångrar att vi inte satte in större radiatorer på några ställen, i några rum (med flera ytterväggar) som lätt blir kalla, speciellt när det blåser ute. Men nu skall vi byta till energiglas vilket jag hoppas hjälper (lägre värmeförluster genom fönstren => samma framledningstemperatur ger högre innetemperatur).
Som amatör har jag glömt och nämna att vi har inga radiatorer utan vattenburen golvvärme på nedre våningen. Vi har öppen planlösning och resterande tre rum brukar dörrarna vara öppna för ventilationens skull (fjärde är badrummet med eget utsug till pumpen. Andra våningen körs sparsamt med tre el radiatorer. Badrummet uppe har eldriven golvvärme - där ser kag mest besparingar. Jag bara citerar dom som jag har fått direktiv från servicetekniker vi hade. Vi har en IVT490 som sköter sig bra och det enda vi gör är avluftar kärlet och rengör filter när det plingar.
Framledningstemperaturen är runt 50° som du skrev i alla fall då jag tittar på skärmen
 
Excel Excel skrev:
Jag har stängt av ventilationen i mitt hus, sätter bara på den när jag använder duschen. Har en fuktmätare i huset och ofta har jag luftfuktighet inder 30%. Mögel kräver minst 60% luftfuktighet har jag för mig.
nu var det vind och väggar jag pratar om, har du koll på tryckdifferensen mellan ute och inne tex så att inte om 10år tex du blir sjuk av att hela konstruktionen är full av mögel!
 
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Ja vill tippsa om att det är busenkelt att fixa solluftvärmare . Det kan räcka med en mörklägar rulgardin i ett fönster som har gott solläge.. eller fixa en matsvart plåt montera den nån centimeter från rutan på insidan.. det kommer.bli typ 40 grader varm i januari.månad bara det är sol..kam man fixa nån liten 12 voltsfläkt i plåten så blir det mer luftväxling och effektivare
Och var tror du ljuset som absorberas i gardin/plåt tar vägen annars?

... Ljus som kommer in i rummet kommer i mycket liten utsträckning lämna det utan absorberas på ytor i rummet och ger där värme. Att sätta något för fönstret för att öka energiupptaget är meningslöst. Troligen är det till och med kontraproduktivt då det kommer leda till lokalt hög temperatur mot fönstret --> ökad värmeförlust.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
J Jaggatagga skrev:
Att sänka medeltempen i huset minskar värmeförlusterna som är proportionelig mot skillnaden mellan inne och utetemperatur.

I teorin förenklat spelar det ingen roll om man sänker hela husets temp lite eller några rum mycket, om medeltempen är detsamma.
Nja, det stämmer inte riktigt, vilket kan visas med ett enkelt exempel:

Antag ett utgångsläge med 0 grader utomhus (inklusive i marken under huset) och 20 grader inne. Huset är kvadratiskt med sida på 10 meter och höjd på 2,5 m. En sänkning av temperaturen i hela huset till 10 grader kommer då halvera energiförbrukningen. Om istället halva huset bommas igen och skiljeväggen är så bra isolerad att temperaturen i den avstängda halvan sjunker till utetemperaturen blir medeltemperaturen i huset också 10 grader. Men energiförbrukningen sjunker inte till hälften utan bara med ca 41,7% eftersom det är så mycket den totala ytan mot omvärlden minskar. Och om marken är varmare än luften, ytterväggarna sämre isolerade än vindsbjälklaget eller innerväggen dåligt isolerad ökar skillnaden.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Som amatör har jag glömt och nämna att vi har inga radiatorer utan vattenburen golvvärme på nedre våningen. Vi har öppen planlösning och resterande tre rum brukar dörrarna vara öppna för ventilationens skull (fjärde är badrummet med eget utsug till pumpen. Andra våningen körs sparsamt med tre el radiatorer. Badrummet uppe har eldriven golvvärme - där ser kag mest besparingar. Jag bara citerar dom som jag har fått direktiv från servicetekniker vi hade. Vi har en IVT490 som sköter sig bra och det enda vi gör är avluftar kärlet och rengör filter när det plingar.
Framledningstemperaturen är runt 50° som du skrev i alla fall då jag tittar på skärmen
Om värmesystemet bara värmer upp ett utrymme så finns det inte så mycket för individuella termostater att göra.

Framledningstemperatur på 50° verkar mycket för golvvärme, så kallt är det väl ännu inte ute. Du skickar inte ut 50° i golvet, då hade du inte kunnat gå på det. Kanske golvvärmeshunten har strypt flödet och/eller blandar in kallare returvatten, detta går att justera. Minskar du inblandningen av returvatten så kan du nog sänka framledningstemperaturen och därmed spara el. Man får också justera så att värmetillförseln blir jämn över hela golvvärmeslingan, vattnet tappar ju värme ju längre det rört sig i slingan och det blir lätt kallare golv i slutet av slingan.

Om jag vore du så skulle jag fundera på att expandera vattenvärmesystemet till några vattenradiatorer på andra våningen. Vi har rör som går längs väggarna på några ställen, ibland synligt, ibland inbyggt i en låda. När vi har renoverat hall och badrum så har vi också bytt ut elgolvvärme mot vattenburen golvvärme.
 
Försökte spara lite genom att stänga av ett av elementen i källaren men fick då larm om för högt delta på värmebärare så uppenbarligen funkar inte flödet som det ska om man kallställer vissa rum? Bergvärme.
 
P Per Mattsson skrev:
jag tror dom menar att man stänger av just detta element och stänger dörren till rummet, då bibehålls värmen i vattnet och fortsätter till nästa rum. Det fanns tidigare nån generell regel att det dimensionera 50w per kvadratmeter för att kunna bibehålla värmen när det är kallt ute, moderna hus är snålare
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Värmepannan reglerar på returen (samt ofta också på någon utomhusgivare). Om en radiator är avstängd (eller termostaten nersatt till en väldigt låg temperatur) så avges det mindre värme där och då blir temperaturen på returen högre. Pannan behöver inte gå igång lika ofta, alternativt behöver använda mindre el för att värma upp radiatorvattnet till den (framlednings-) temperatur den valt (tex pga utomhustemperaturen). Själva cirkulationspumpen snurrar nog på på samma sätt som förut.
Är det någon skillnad med enrörssystem. Då de väl kräver genomströmming. Men några graders sänkning bör väl inte påverka systemet för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.