27 397 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
30% "tomgångsförluster". Är det verkligen möjligt?
Ja, med den definitionen av "tomgångsförbrukning" (alla icke livsnödvändiga, kontinuerliga förbrukare) och en hel massa elektronikprylar så drar det ju uppenbarligen iväg. Du får köpa en Shelly så att du kan koppla ifrån dina smarta pluggar när du inte använder demStrip skrev:Vad som ingår i - eller ska exkluderas ur - begreppet "tomgångsförbrukning" kan vi dryfta tills vi alla blivit maskmat. Men vad som är nödvändigt eller inte, lär vara enklare. Kyl och frys kan jag gå med på, möjligen även ventilationen. Men nån cirkulationspump ska väl ändå inte behövas mitt i sommaren? Sen är nog listan med nödvändiga förbrukare slut. Kyl&frys drar i genomsnitt över året 44W, enligt energideklarationerna. Ventilationen drar uppskattningsvis 30W, så vi får väl plocka 74W från de 700 då. (700-74)/1000*24*365/18000 = 30%
Letar man efter storförbrukare, hittar vi en server som drar 150W. Resten är mest skit: Diverse utomhus- och inomhusbelysning, oräkneliga apparater på standby och därtill alla väggvårtor. Sen har vi alla smarta pluggar och lampor (som folk verkar tro drivs av luft och kärlek), all skit som ligger på laddning, en router, väderstation, accesspunkter, osv. Listan kan ju göras precis hur lång som helst.
[bild]
Hur skulle din definition se ut? Här kan vi ju faktiskt tycka precis vad vi vill, så passa på.joakim_j skrev:
Jag citerar dig från trådstarten:
Tittar jag på de senaste tolv månaderna har min värmepump stått för 30,97% av den el jag förbrukat. Resten är ju... allt det andra.joakim_j skrev:
Tja, jag skulle väl räkna bort saker som "måste" vara i stand by, typ router, accesspunkter, server (150W!), väderstation. Saker på laddning skulle jag inte heller räkna som "tomgång". De "smarta" sakerna är väl också hela poängen med att man inte skall behöva slå på och av dem manuellt hela tiden, så de "måste" ju också vara igång.Strip skrev:
Sedan skulle alla de sakerna säkert kunna dra betydligt mindre i vila, men det är ju en annan sak.
Det är klart, med min definition blir det inte jättemycket kvar... typ TV på standby och belysning där man inte är...
Jag tycker fö fortfarande att din förbrukning låter jättehög, men det kanske inte är någon som har brytt sig om att minska förbrukningen i nätanslutna "smarta" saker.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Men drar inte Shellyn en massa ström hela tiden som den är inkopplad? Slå ifrån dvärgbrytarna i säkringsskåpet är enda säkra metoden. Jag har två stycken tillslagna just nu.joakim_j skrev:
Du har helt rätt, det är ingen som brytt sig så mycket förut. Men frågan har ju aktualiserats iom energipriserna, så just nu gräver jag ganska mycket i vad som drar energi i onödan här hemma. Servern (116W var det visst bara) vet jag inte riktigt hur jag ska hantera, där finns ju egentligen allt som har med vår teknik att göra: mediabibliotek/plex, styrningen för all smart skit, domänkontroller, DNS, DHCP, osv. Även om jag konsoliderat till bara EN server nu, är det ju inte bara att stänga av den hur som helst Å andra sidan bidrar den till värme i en byggnad som ändå bara har direktverkande el, så helt förspilld kostnad är det ju inte.joakim_j skrev:Tja, jag skulle väl räkna bort saker som "måste" vara i stand by, typ router, accesspunkter, server (150W!), väderstation. Saker på laddning skulle jag inte heller räkna som "tomgång". De "smarta" sakerna är väl också hela poängen med att man inte skall behöva slå på och av dem manuellt hela tiden, så de "måste" ju också vara igång.
Sedan skulle alla de sakerna säkert kunna dra betydligt mindre i vila, men det är ju en annan sak.
Det är klart, med min definition blir det inte jättemycket kvar... typ TV på standby och belysning där man inte är...
Jag tycker fö fortfarande att din förbrukning låter jättehög, men det kanske inte är någon som har brytt sig om att minska förbrukningen i nätanslutna "smarta" saker.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Har man lite erfarenhet av att vara med i media så vet man att journalister ofta felciterar eller helt enkelt väljer att skriva saker utan ett sammanhang.
Jag ifrågasätter snarare journalisten kompetens än professorns.
Jag ifrågasätter snarare journalisten kompetens än professorns.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Vårt hus förbrukar ca 2kWh per dygn i ”stand-by”, då inkluderas kyl/frys samt 100l VVB som aldrig stängs av.
En normal dag utan uppvärmning ligger vi på 10-15kWh/dygn. På vintern uppåt 80-100kWh/dygn.
Så Nej, 30% i stand-by-förbrukning sett över ett helt år är helt orimligt.
En normal dag utan uppvärmning ligger vi på 10-15kWh/dygn. På vintern uppåt 80-100kWh/dygn.
Så Nej, 30% i stand-by-förbrukning sett över ett helt år är helt orimligt.
Om 30% av värmen kommer från annat än värmesystemet? Låter rimligt.
Kyl och frys värmer huset. Spis och ugn ger en del. Tvättmaskin och särskilt torktumlare ger en hel del värme.
Är 30% tomgång? Troligen inte.
Kyl och frys värmer huset. Spis och ugn ger en del. Tvättmaskin och särskilt torktumlare ger en hel del värme.
Är 30% tomgång? Troligen inte.
https://ec.europa.eu/info/energy-cl...roducts/mode-standby-and-networked-standby_en
Det vore trevligt om vi kunde sluta jaga stand-by spöket.
Däremot finns ju annat som drar hela tiden. Cirkulationspump, frånluftsfläkt, router, switch, garageportsöppnare, kyl, frys etc. Dessa prylar skiljer MYCKET i förbrukning.
Det vore trevligt om vi kunde sluta jaga stand-by spöket.
Däremot finns ju annat som drar hela tiden. Cirkulationspump, frånluftsfläkt, router, switch, garageportsöppnare, kyl, frys etc. Dessa prylar skiljer MYCKET i förbrukning.
Redigerat:
LiU-professor: "Vi måste använda elen smartare"
06 april 2022
https://liu.se/nyhet/liu-professor-vi-maste-anvanda-elen-smartare-
06 april 2022
- Ju mer el du gör av med, desto mer får du i bidrag. Det är en tankevurpa som riskerar att befästa en hög elanvändning. Eftersom vi är en del av ett europeiskt elsystem kommer priserna nog att vara höga nästa vinter också och ett sådant stöd riskerat att skapa förväntningar om att en sådan ersättning blir kvar även nästa vintersäsong.
En del i Louise Ödlunds forskning har varit att titta på hur man kan minska energianvändningen i små och medelstora industrier. Genom nattvandringar, med block och penna, har man ringat in vad som drar el, men som inte ger någon produktion ut. Så kallad tomgångsel. Vandringarna har hittat exempel på 30-40 procent av den totala elförbrukning som hade gått att ta bort.
https://liu.se/nyhet/liu-professor-vi-maste-anvanda-elen-smartare-