27 311 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
30% "tomgångsförluster". Är det verkligen möjligt?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 328 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 328 inlägg
Verkar helfel. Var bor du som behöver en massa värme i augusti? Lagat mat, diskat, tvättat för bara 7 kWh?TRJBerg skrev:
Du kan ju på allvar inte jämföra dig med en professor i energisystem. Hon är kanske aktivist också men kan helt säkert det här betydligt bättre än du. Du jämför gymnasienivå med den högsta akademiska nivån vi har. Kom igen.E elmont skrev:
BergVP som drar 9kW. Värmen avstängd tills nyligen. Tydligen varmvattnet som drar (troligen förluster pga varmvattencirkulationen, bergVPn i hus 30 meter från bostadshuset). Men jag har varit frågande till min elåtgång.Magnus E K skrev:
Inte helt sant första länken är gammal, du ser alla stöd här, det finns en hel massa olika och DN är nog en av få tidningar som får relativt lite stöd bara Distributionsstöd på 7 386 857 kr för 2021 som är senaste året som redovisas. Men man måste fortfarande skapa konto på deras site för att kunna ta del av "gratis" innehållet och då är jag inte intresserad. Inloggningsrutor för att se en sida gör att jag omedelbart tar bort den, det är att förstöra internet och skall stävjas. Nog om detta då det är OT för tråden.Bromma1927 skrev:
Jag har eluppvärmt golv i 2 badrum. Hur många minuter per dag är jag i de rummen? Inte många. Jag stängde av den och la in 2 badrumsmattor på kakelgolvet i stället. Aldrig saknat golvvärmen. Tidigare stod den och tickade när man sov och var på jobbet. Så där finns nog en stor bov.
Toalettprofessorer kallas de. De har forskat på google, läst på facebook, suttiut på toan o surfat, skrivit arga inlägg i sociala media. Till skillnad mot riktiga professorer som lägger flera års arbete på att ta fram fakta. Men nej toaproffessorn vet mest om vaccin och vem som styr alla människorna (obs ej toaproffessorn, den styr ingen (tror hen iaf)). Det sägs att elaka människor kallar dem för kokosnötter (hårt skala att penetrera och endast vatten innanför), men så lågt skulle jag inte sjunka.E erimos skrev:Japp. Det klarar vi av, vi ingenjörer.
För övrigt är jag sjukt trött på hela diskursen om att allt är hemskt med media för det står fel saker i tidningen ibland. Det har det alltid gjort. Det är en jävla krönika! Och vi som inte satt längst bak uppfattade det i skolan redan för 30 år sen, det var ett icke-problem. Sen hände något runt 2010 när plötsligt alla som satt längst bak fick internet.
En skrämmande andel vuxna människor verkar inte kunna skilja en opinionstext eller krönika från en nyhetsartikel.
Förövrigt kan man se i tibber att siffran 30% inte är helt osann, dock räknas "alltid på" som kyl och frys in, vilket kan diskuteras.
DN förutsätter att producera….
Energimyndigheten bedömer att serverhallarna kommer att stå för omkring 20 procent av den ökande elanvändningen de kommande tio åren.'
Från https://www.dn.se/ekonomi/riksrevisionen-sagar-regeringens-miljardstod-till-datahallar-ogenomtankt/
hur mycket bidrar byggahus trådar som drar iväg med?
Energimyndigheten bedömer att serverhallarna kommer att stå för omkring 20 procent av den ökande elanvändningen de kommande tio åren.'
Från https://www.dn.se/ekonomi/riksrevisionen-sagar-regeringens-miljardstod-till-datahallar-ogenomtankt/
hur mycket bidrar byggahus trådar som drar iväg med?
Många bäckar små, men om man börjar titta på alla små saker som laddare, dator, tv, skrivare i standby osv. På 1 år är det pengar det med, och egentligen helt onödiga pengar att lägga ut och nu med de elpriser vi fått så är det än mer en orsak att börja räkna och titta över vad som sitter inpluggat och om det verkligen behövs.Strip skrev:Vad som ingår i - eller ska exkluderas ur - begreppet "tomgångsförbrukning" kan vi dryfta tills vi alla blivit maskmat. Men vad som är nödvändigt eller inte, lär vara enklare. Kyl och frys kan jag gå med på, möjligen även ventilationen. Men nån cirkulationspump ska väl ändå inte behövas mitt i sommaren? Sen är nog listan med nödvändiga förbrukare slut. Kyl&frys drar i genomsnitt över året 44W, enligt energideklarationerna. Ventilationen drar uppskattningsvis 30W, så vi får väl plocka 74W från de 700 då. (700-74)/1000*24*365/18000 = 30%
Letar man efter storförbrukare, hittar vi en server som drar 150W. Resten är mest skit: Diverse utomhus- och inomhusbelysning, oräkneliga apparater på standby och därtill alla väggvårtor. Sen har vi alla smarta pluggar och lampor (som folk verkar tro drivs av luft och kärlek), all skit som ligger på laddning, en router, väderstation, accesspunkter, osv. Listan kan ju göras precis hur lång som helst.
[bild]
Utebelysningen har jag aldrig brytt mig i, sitter led med ljussensor, men om man räknar på det, 14w per timme, säger ett snitt på 12 timmar per dygn (mer på vintern, mindre på sommaren) ggr 365. 168w per dygn, låter lite så sett, men på 1 år är det 61320w. Och 90% av den tiden lyser de inte av behov för någon att se.
Kommer koppla om utebelysningen till timer. Slå av skrivare och dra ur alla apparater då de ej används, detta kommer för min del på 1 år spara in vad jag förbrukar under en vårmånad, ca 2000kwh.
Fast största ökningen senaste åren står ju barnen för......får se hur jag gör där, finns ju de som vill adoptera.
Är jag ensam om att ha svårt att läsa inlägg där näst intill alla enheter är fel? I det här fallet var det ju inte så svårt att räkna ut vad skribenten egentligen menar. Men det gör det helt klart mindre läsvärt för mig.
Professor är inget annat än en titel på en lärare som nästan alltid har kompetens inom ett mycket smalt område. Och om det som skrivs om förluster verkligen är hennes ord så har hon endera fel eller/och någon dold agenda. Och som aktivist falnar glorian än mer.Skumpe skrev:
Ps
Jag påstår inte att jag vet mer, MEN jag vet nog mycket för att ifrågasätta hennes ? påstående.
Dessutom svårt att följa resonemanget, jag ser inte var 2000 kWh kom från. Och slutsatsen att byta ljussensor mot timer håller jag inte med om. En timer måste ju ställas om varje vecka för att följa soluppgång och solnedgång. Någon form av automation behövs, eller varför inte en rörelsesensor så är belysningen på så lite som möjligt.D Daniel 109 skrev:
Det är nog dags att göra en genomgång, jag har nog ett 40-tal saker med IP adress always on, säkert är några av dem inte speciellt snåla. Brukar tänka att om de är varma så är det fara å färde, men tex en monitor eller TV är svårare att uppfatta värmen på än någon grej som är väldigt liten och kompakt.
Om kWh;
100km/h är ju faktiskt 100km sträcka på en timme. Eller en hastighet. Integraler, derivator, per timme eller i en timme är alla ganska enkla om det är något konstant som sker i en timme, då brukar de flesta "få rätt", det svåra är ju när något inte är konstant eller inte sker i precis en timme, då är det viktigare att vara exakt med hur man beskriver enheten. I just exemplet ovan så känner jag att det var bra nog för att inte fastna på det. En mätning av tomgångseffekt jag själv skulle kunna tänka mig är att kolla elmätaren före och efter natten och därefter kolla hur många kWh som gått åt. Sen stänga av ett antal och mäta igen. Det räcker rätt långt, hur bra man än är på matte eller fysik.
Om kWh;
100km/h är ju faktiskt 100km sträcka på en timme. Eller en hastighet. Integraler, derivator, per timme eller i en timme är alla ganska enkla om det är något konstant som sker i en timme, då brukar de flesta "få rätt", det svåra är ju när något inte är konstant eller inte sker i precis en timme, då är det viktigare att vara exakt med hur man beskriver enheten. I just exemplet ovan så känner jag att det var bra nog för att inte fastna på det. En mätning av tomgångseffekt jag själv skulle kunna tänka mig är att kolla elmätaren före och efter natten och därefter kolla hur många kWh som gått åt. Sen stänga av ett antal och mäta igen. Det räcker rätt långt, hur bra man än är på matte eller fysik.