27 301 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
30% "tomgångsförluster". Är det verkligen möjligt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 995 inlägg
Njae, visst sparar man, men frågan är om det gör någon större skillnad. Om man ser till ett hus t ex så sparar man mer ju sämre isolerat huset är. (I ett tält exv. så sparar man extremt mycket, men då sjunker också temperaturen). Så ju mer temperaturen sjunker desto mer sparar man. (Värmeförlusten är proportionell mot skillnaden i temperatur).C cpalm skrev:
Rätt sätt är i så fall naturligtvis att förbättra sin isolering. Och om man gör det, då sparar man helt plötsligt ingen direkt värme genom att stänga av den.
Så det är riktigt att det inte går år mer energi om man "nattsänker". Men i ett modernt hus så blir skillnaden så liten att man kan ifrågasätta nyttan.
Tror säkert att det skulle gå att spara mycket i tomgång om apparaterna var designade med tanke på det. T.ex skärmar där det går snabbt att "unmute" vad gäller bild,nu tror jag att funktionen inte ens finns. Eventuellt skulle den funktionen var styrd av ansiktsigenkänning, många program kanske man bar ser bilden på en liten del av tiden. Jag har en digitalbox som tar en evighet från tillslag innan jag ens får se en bild som inte är uppstart, 23sekunder innan den duger till något och det är från någon form av standby läge, det gör mig irriterad varje gång.
Vore intressant att se hur mycket energi det vore möjligt att spara genom att vara disciplinerad.
Kanske dags att ta och analysera mer kring Övertorneås "experiment" med släckta gatulysen en vinter, brottslighet och olyckor gick ner om jag minns rätt. I många områden rör det sig inga människor på nätterna typ handelsområden så där borde man kunna släcka ner. Om butiker släckte skyltarna när de är stängda så skulle man se det på långt håll, dessutom så skulle det inte vara ett grönt sken i mitt kvarter. Till detta kan man lägga till ljusföroreningar som det kommer rapporter om lite då och då men som ingen verkar bry sig om.
Vore intressant att se hur mycket energi det vore möjligt att spara genom att vara disciplinerad.
Kanske dags att ta och analysera mer kring Övertorneås "experiment" med släckta gatulysen en vinter, brottslighet och olyckor gick ner om jag minns rätt. I många områden rör det sig inga människor på nätterna typ handelsområden så där borde man kunna släcka ner. Om butiker släckte skyltarna när de är stängda så skulle man se det på långt håll, dessutom så skulle det inte vara ett grönt sken i mitt kvarter. Till detta kan man lägga till ljusföroreningar som det kommer rapporter om lite då och då men som ingen verkar bry sig om.
nä, varför ska man bry sig i ljusföroreningar? Inte så att dom skadar någon eller något egentligenF FEL007 skrev:Tror säkert att det skulle gå att spara mycket i tomgång om apparaterna var designade med tanke på det. T.ex skärmar där det går snabbt att "unmute" vad gäller bild,nu tror jag att funktionen inte ens finns. Eventuellt skulle den funktionen var styrd av ansiktsigenkänning, många program kanske man bar ser bilden på en liten del av tiden. Jag har en digitalbox som tar en evighet från tillslag innan jag ens får se en bild som inte är uppstart, 23sekunder innan den duger till något och det är från någon form av standby läge, det gör mig irriterad varje gång.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 011 inlägg
Du stör fladdermöss. Nattlevande insekter drabbas hårt av ljusföroreningar. Ljusföroreningar kan vara en betydande förklaring till minskningen av ål.Johanbogg skrev:
Sedan finns det trotts allt människor som vill ha det mörkt på natten, det gäller inte bara dem som vill se stjärnhimlen.
Kort sagt, jo det stör.
De reglerna gäller inte nätverkande saker vad jag förstått det som. Så mycket slipper undan 1W kravet eller vad det nu är.joakim_j skrev:
Men det låter för övrigt galet högt. Min tv, chromecast, Xbox och soundbar drar runt 5W i standby. Efter att jag stängt av aktiv standby på Xbox:en! De men låg på 15W själv....
Jag läste EU direktivet och uppfattade det precis tvärt om att det gäller endast uppkopplad utrustning. En router är kanske aldrig i standby men en tvättmaskin oftast (om den är uppkopplad så den omfattas av direktivet).S sandos skrev:
Jag stör inga fladdermöss, jag har typ 2 lampor igång på natten och det är knappt det.D Daniel 109 skrev:
"Forskning" idag är agendasättande precis som journalistiken i Dagens Nyheter.
Professor betyder absolut ingenting. En titel som delas ut i slutet på karriären för att ge en bra pension.
Det finns fler "professorer" idag i Sverige än antalet gymnasister som tog studenten år 1961.
Professor betyder absolut ingenting. En titel som delas ut i slutet på karriären för att ge en bra pension.
Det finns fler "professorer" idag i Sverige än antalet gymnasister som tog studenten år 1961.
Vad baserar du dessa siffror på?G Granström2 skrev:
1960 tog ca 40 000 studenten.
2020 så fanns det ca 6700 professorer i sverige.
Redigerat: