V Viktorbyggahus skrev:
Hur många Wh blir 1 W/h som är igång 1 timme? Vanliga dödliga bryr sig inte om distinktionen.
Det blir 0,5 Wh om man antar att effekten började på 0.

• Gilla
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
V Vindö skrev:
Du kan inte ha Wh (Watt timme) per timme (Wh/tim.)!
Wh och Watt per timme (W/tim.) är samma sak.
"
Fel.

Wh är beteckning på mängd energi, 1Wh = 3600Ws = 3600J
W/timme (eller W/3600s) vet jag inte vad det är, en ändring av effekten över tiden?
Däremot effekten 1W under tidsperioden 1 timme = 1W under 3600s = 1W * 3600s = 3600Ws = 3600J (notera multiplikationen).
Om någonting konsumerar energin 1Wh under tiden 1 timme blir genomsnittseffekten 1Wh/1h = 1W.
Mitt hus (på tomgång) konsumerar 8kWh per 24 timmar = 8kWh/24h = 1/3kW = 330W
V Vindö skrev:
Du kan inte ha Wh (Watt timme) per timme (Wh/tim.)!
Wh och Watt per timme (W/tim.) är samma sak.
Elektricitetsvisan.....
"Elektriskt dä’ ä’ nå’t
konstigt med det.
Elektriskt dä’ strömmar ju,
som ni vet,
härs å’ tvärs igenom tråden."

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Jag har kollat i min lägenhet och den drar på tomgång ca 300 watt. Det som drar något mätbart är en kyl, en frys, en party cooler på balkongen samt en liten ledbelysning. Det två Tv-apparaterna, alla laddare, tv-spel (typ PS4) samt smarthem-hubben och routern drar uppgår till tiotalet watt. Inte en chans att det är mer än 1-2 procent av mina 5000 kwh per år.

• Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Jag har kollat i min lägenhet och den drar på tomgång ca 300 watt. Det som drar något mätbart är en kyl, en frys, en party cooler på balkongen samt en liten ledbelysning. Det två Tv-apparaterna, alla laddare, tv-spel (typ PS4) samt smarthem-hubben och routern drar uppgår till tiotalet watt. Inte en chans att det är mer än 1-2 procent av mina 5000 kwh per år.
Om din lägenhet drar 300 watt kontant så är vi väl uppe i 2628 kwh om året. Dvs halva din förbrukning där?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Om din lägenhet drar 300 watt kontant så är vi väl uppe i 2628 kwh om året. Dvs halva din förbrukning där?
Ja, men det är ju inte i sånt man kan stänga av, utan kyl, frys mm. Det är ju inte 300 w i standby-förbrukning.

K KTM950 skrev:
Ja, men det är ju inte i sånt man kan stänga av, utan kyl, frys mm. Det är ju inte 300 w i standby-förbrukning.
Jag kan inge svara på det. Bara att 300watt konstant effekt innebär så mycket energi över ett år.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
Fast 300w är ändå rätt mycket för en lägenhet. Bör gå att få ner till drygt 100w.
Gammal kyl å frys? Är dom dammiga på baksidan, isbildning i frysen?
Partycooler, den kanske drar en del den också. Mitt hus dra ca 150w och med två cirkpumpar som går hela tiden, några standby grejer, larm, internet prylar, philips hue, devolo, kyl och frys.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag kan inge svara på det. Bara att 300watt konstant effekt innebär så mycket energi över ett år.
Jag ska vara tydligare. min ”tomgångsförbrukning” är 10-15 watt. Det motsvarar ca 2 % av totalt förbrukning.

G OMathson skrev:
Fast 300w är ändå rätt mycket för en lägenhet. Bör gå att få ner till drygt 100w.
Gammal kyl å frys? Är dom dammiga på baksidan, isbildning i frysen?
Partycooler, den kanske drar en del den också. Mitt hus dra ca 150w och med två cirkpumpar som går hela tiden, några standby grejer, larm, internet prylar, philips hue, devolo, kyl och frys.
Nya Siemens.

K KTM950 skrev:
Jag ska vara tydligare. min ”tomgångsförbrukning” är 10-15 watt. Det motsvarar ca 2 % av totalt förbrukning.
Det stämmer.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det definitivt inte.
mnils skrev:
[

Hur svårt kan det vara? 170W i en timme är 170Wh.
170W per timme är ingen vettig enhet, den betyder inte något.
Jag menade förstås med per timme i en timme. Om man måste hålla på med ordklyverier

E elmont skrev:
Och t.o.m "förlusterna" är ju inte förluster om man tex har ett värmebehov i sin bostad. Ta tex en glödlampa som till 90 % avger värme, har man då ett värmebehov blir det knappast någon förlust annat än det ljus som smiter ut genom fönstret. Och sedan överlåter jag någon annan att räkna på det.
Fast nu har vi ju inte några glödlampor längre

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Detta med att stänga av värme för att spara bör mätas upp öven en rimlig tid som gör det jämförbart för att se om det verkligen blir en besparing mellan avstängt och icke avstängt. Detta gäller oavsett om det är golvvärme, varmvattenberedare eller vad det må vara. (Sänka varmvattentemperaturen kan även ge risk för legionella)

Ett exempel, en avdelning på jobbet har två autoklaver som dom sagt att dom måste stå igång 24/7 året runt för det är så låååång uppstartstid innan de kan använda dom. Normalt jobbar dom helgfria dagar måndag-fredag, 8-17.

Jag kopplade på loggern på den ena autoklaven kl 09.00 och den hade då stått stand-by över natten så den var "varm" och redo att köras, de använde den under dagen samt lämnade den stand-by över natten och jag kom tillbaka kl 09.00 på morgonen. Alltså 24 timmar där den "jobbat" 8-9 timmar och stått stand-by resten av dygnet.

Startade en ny loggning då kl 09.00 och den "jobbade" åter igen 8-9 timmar men så stängde dom av den kl 17.00 när dom gick hem. När dom kom tillbaka kl 08.00 så startade dom den och så började dom använda den som vanligt när var redo.

Nu kommer jag inte ihåg siffrorna men det drog ganska mycket under natten när den stod bara stand-by. Men då var det detta med att starta upp den, enligt personalen så tog det ju så lååång tid innan den var redo. Min loggning visade att den går över på stand-by ca 4-5 minuter efter uppstart och den energi den använde på dessa 4-5 minuter för att nå arbetstemperatur var bara en bråkdel av vad den hade använt under stand-by en natt!

Kan ju då nämna att vi även har en avdelning med fem stycken autoklaver, även dom stod på 24/7 året runt. Efter att jag tagit fram mätdata så har dom valt att stänga av fyra av dom nattetid, en får stå stand-by då det pga deras verksamhet kan vara tillfällen när det blir riktigt brådskande akuta behov som prioriteras högre än energibesparing!

Dessa två är bara en bråkdel av alla saker som vi på mitt jobb har gjort för att spara energi.

I ovanstående exempel tillkommer då även ventilationen som kan dras ner och därigenom ger besparingar och sommartid behöver vi mindre kyla till lokalerna där dessa står...

Så visst går det att hitta besparingar!

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, jag tror att du har betydligt mer rätt, men jag undrar om makthavare använder sig av sådana här totalt orimliga siffror när de tar beslut? "Om vi bara säger åt folk att släcka lampan kan vi minska landets elförbrukning med 30%".
Hmm, den blir svår. Vad gör vi där uppvärmningen står för 75 % av elförbrukningen, och redan ligger 50% lägre totalt sätt än normalförbrukaren (villa, 275 kvm uppvärmd yta, 10000 kWh/år). PS Vi började ikväll kolla vilka nattlampor vi kan låta vara släckta. Redan skruvat ur en ledlampa. Kommer bli fler…Pris vs Trygghet (mindre inbjudande för objudna när det är lite upplyst här och där).

C
K KB-U skrev:
Så visst går det att hitta besparingar!
Bra jobbat med autoklaverna!
Självklart sparar man energi på att stänga av/sänka värmen när den inte behövs.
Den gamla myten om att det skulle gå åt mer energi om man stänger av/sänker är så klart nonsens.

Men - att spara energi är inte nödvändigtvis samma sak som att spara pengar, tyvärr, i och med att elpriset varierar så dramatiskt över dygnet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.