27 301 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
30% "tomgångsförluster". Är det verkligen möjligt?
Som sagt, det var påståendet som fanns i Ahlströms text som ledde mig det. Resten av artikeln kan säkert innehålla massa intressanta saker, det var just det specifika uttalandet jag blev nyfiken på.E erimos skrev:Jag är också ingenjör och jag hajar snarare till på alla andra intressanta påståenden som de två texterna du länkat till innehåller. Jag förstår ärligt talat inte att det är just det här uttalandet du gör forumtrådar om? Louise Ödlund är även hon ingenjör.
Men dumt att det blivit nån slags vedertagen sanning om det visar sig vara fel, det håller jag med om.
Jag håller med Kristoffer Ahlström ( som mig veterligen inte är ingenjör) om att både debatt och politik behandlar väljare och elkonsumenter som aningslösa barn. Varför pratar inte politiker om ökade incitament för energieffektivisering? Det sänker ju varje hushålls energibehov OCH det totala effektbehovet.
lex alliansen: varje politisk fråga måste trivialiseras till en plånboksfråga.
Sedan tycker jag att det sänker trovärdigheten en hel del när man slänger ur sig saker som inte är riktiga men som "gynnar ett högre syfte" och presenterar det som en sanning. Är inte det att behandla människor som aningslösa barn?
Men jag är inte intressarad av politiska debatter på nätet. Jag ville bara få bekräftat att det är helt orimligt att jag skulle bränna 5000 kWh/år i "tomgångsförluster".
I takt med att fler datorer, tv och speciellt uppkopplade prylar fyller våra hem ökar standbyförbrukningen.
Har själv gått från 500 W till ca 250 W i standbyförbrukning, men då hade vi 100w sonos (20w/enhet) som kanske inte varje hem har stående.
Vår villa (190 BOA+ 60 kvm garage) ligger på ca 12'000 kwh per år inkl uppvärmning (bergvärme), 2 vuxna, 2 barn.
Varje dator och tv med tillhörande chromecast/appletv ligger på ca 20w/styck, där försvann 100w. = 7% av årsförbrukningen
Skrivaren ligger på 15 W, vilket blir 131 kWh per år, vilket är drygt 1% av årsförbrukningen
Sonos låg på 100w totalt, 7% av årsförbrukningen.
Utebelysningen (inte omtgång, men onödig) låg på ca 100 w, blir kanske 1-2%
Vi har iallafall gått från ca 500 w till 250w i tomgångsförbrukning nu på sommaren utan att det påverkar komforten. Men det beror såklart på hur mycket teknik och hur uppkopplat det är hemma.
Har själv gått från 500 W till ca 250 W i standbyförbrukning, men då hade vi 100w sonos (20w/enhet) som kanske inte varje hem har stående.
Vår villa (190 BOA+ 60 kvm garage) ligger på ca 12'000 kwh per år inkl uppvärmning (bergvärme), 2 vuxna, 2 barn.
Varje dator och tv med tillhörande chromecast/appletv ligger på ca 20w/styck, där försvann 100w. = 7% av årsförbrukningen
Skrivaren ligger på 15 W, vilket blir 131 kWh per år, vilket är drygt 1% av årsförbrukningen
Vi har iallafall gått från ca 500 w till 250w i tomgångsförbrukning nu på sommaren utan att det påverkar komforten. Men det beror såklart på hur mycket teknik och hur uppkopplat det är hemma.
Det måste ligga skyhögt över vad EU tillåter? Nu vet jag inte när det infördes, och inte exakt vilka apparater det gäller, men jag vet att det finns regler för hur mycket saker får dra i stand by-läge, och det är inte mycket.M mackan_kal skrev:
Kan ju göra ett räkneexempel för en lägenhet:
antag årsförbrukning om 5000kwh per år för matlagning, kyl, tvätt belysning osv.
med ca 10000 timmar per år så betyder det att medeleffekten som används är ca 500w sett över hela året. Givetvis konsumeras mer än så under Max belastning och mindre vid låg belastning.
om 30% av den genomsnittliga effekten är ”onödig” så innebär det 150w konstant slöseri.
är detta troligt? Ja för vissa hushåll kan det säkert vara rimligt. Har haft gamla skrivare och datorer och maskiner som haft viss inte försumbar standby förbrukning på några tiotals watt. Lägg till belysning som inte används som ej uppgraderats till led osv.
För villaägaren med en årsförbrukning på 15000kwh per år (pga exvis bergvärmepump) skulle motsvarande momentana slösade effekt vara 450w. Detta känns något högt för de flesta, även om det säkert är möjligt ifall man har för vana att aldrig släcka lampan, stänga av den stationära datorn osv.
antag årsförbrukning om 5000kwh per år för matlagning, kyl, tvätt belysning osv.
med ca 10000 timmar per år så betyder det att medeleffekten som används är ca 500w sett över hela året. Givetvis konsumeras mer än så under Max belastning och mindre vid låg belastning.
om 30% av den genomsnittliga effekten är ”onödig” så innebär det 150w konstant slöseri.
är detta troligt? Ja för vissa hushåll kan det säkert vara rimligt. Har haft gamla skrivare och datorer och maskiner som haft viss inte försumbar standby förbrukning på några tiotals watt. Lägg till belysning som inte används som ej uppgraderats till led osv.
För villaägaren med en årsförbrukning på 15000kwh per år (pga exvis bergvärmepump) skulle motsvarande momentana slösade effekt vara 450w. Detta känns något högt för de flesta, även om det säkert är möjligt ifall man har för vana att aldrig släcka lampan, stänga av den stationära datorn osv.
Jag tycker frågan är intressant också, och jag lutar åt att det kan vara sant eller iaf inom toleranserna om man undantar uppvärmning.joakim_j skrev:Som sagt, det var påståendet som fanns i Ahlströms text som ledde mig det. Resten av artikeln kan säkert innehålla massa intressanta saker, det var just det specifika uttalandet jag blev nyfiken på.
Sedan tycker jag att det sänker trovärdigheten en hel del när man slänger ur sig saker som inte är riktiga men som "gynnar ett högre syfte" och presenterar det som en sanning. Är inte det att behandla människor som aningslösa barn?
Men jag är inte intressarad av politiska debatter på nätet. Jag ville bara få bekräftat att det är helt orimligt att jag skulle bränna 5000 kWh/år i "tomgångsförluster".
Är man redan medveten kanske det dock inte är sant, då har man ju redan åtgärdat det som går att åtgärda. Upptäckte själv nyss att belysningen i köket (lysrör!) drar 175-200w. Det kanske börjar bli ovanligt men ändå.
Sen har vi ju det här med hönshusen…
Vårat hus drar 6 kwh i standby om dagen en somardag, dock är ju Varmvattenbereade och FTX fläktar i detta som drar mycket i "standby" de drar ca 4 kwh. Så ca 2 kwh kvar, där är bredband kyl/frys och utebelysning.
Så ja räknar jag det som "standby" så är ju det säkert 1/3 av årsförbrukningen, men svårt att göra något åt...
Jaga standby och belysning är korvören, värme och varmvatten där man ska optimera.
Så ja räknar jag det som "standby" så är ju det säkert 1/3 av årsförbrukningen, men svårt att göra något åt...
Jaga standby och belysning är korvören, värme och varmvatten där man ska optimera.
Jag låg på hälften, dvs ca 2500 kWh per år i en lägenhet med två boende, dubbla kök (uthyrningsdel), egen tvättmaskin för en person av de två. Värme och varmvatten ingick inte.O onaka skrev:Kan ju göra ett räkneexempel för en lägenhet:
Visst har ett hus viss förbrukning även om ingen är hemma, framför allt kyl/frys och varmvatten. Men har svårt att se att det är dessa 30% man avser som slöseri. Utan antar man menar belysning där ingen befinner sig, tvn på när Ingen är hemma osv.
Hur tog du reda på standby-förbrukningen? Mätte du den över en viss tid eller enbart kollat tillverkarens specifikationer?M mackan_kal skrev:I takt med att fler datorer, tv och speciellt uppkopplade prylar fyller våra hem ökar standbyförbrukningen.