219 läst · 13 svar
219 läst
13 svar
30 kvm gäststuga med plintgrund- Isolera med XPS?
Hallådär
Jag har en fundering 😀
Skall ta mig an att bygga 30 kvm stuga i sommar på landet. Tanken är att hålla nere priset så mycket som möjligt- bygga allt i lösvirke, använda material man kommer över och fråga vänner om hjälp.
Nu till frågan:
Jag skall ha plintgrund för att kunna förvara lite virke och annat där i framtiden. Har kommit över några balar med XPS. Både 100 mm och 50mm skivor så det räcker och blir över.
Går det att isolera golv med detta? Hur isåfall tar jag mig fram? Har försökt googla men hittar inget bra svar.
Plast emellan? direkt mot råspontsgolv? Luft? och så vidare.
Även om det går att ha detta i taket? Det räcker nämligen till det också.
Hade varit fantatiskt!
Tacksam för svar,
Jag har en fundering 😀
Skall ta mig an att bygga 30 kvm stuga i sommar på landet. Tanken är att hålla nere priset så mycket som möjligt- bygga allt i lösvirke, använda material man kommer över och fråga vänner om hjälp.
Nu till frågan:
Jag skall ha plintgrund för att kunna förvara lite virke och annat där i framtiden. Har kommit över några balar med XPS. Både 100 mm och 50mm skivor så det räcker och blir över.
Går det att isolera golv med detta? Hur isåfall tar jag mig fram? Har försökt googla men hittar inget bra svar.
Hade varit fantatiskt!
Tacksam för svar,
Du kan nog använda det för isolering i trossbotten istället för tex glasull.S SnickeriSnickerA skrev:Hallådär
Jag har en fundering 😀
Nu till frågan:
Hade varit fantatiskt!
Tacksam för svar,
I tak och väggar hade jag varit försiktigt med det. Dels har det ju speciella hygroskopiska egenskaper, men sen avråder man generellt pga hur materialet uppför sig i en brand: Tänk glödhett segt tuggummi som faller ned över dom som ev är inuti huset :/
Hej Klasklaskarlsson skrev:
Du kan nog använda det för isolering i trossbotten istället för tex glasull.
I tak och väggar hade jag varit försiktigt med det. Dels har det ju speciella hygroskopiska egenskaper, men sen avråder man generellt pga hur materialet uppför sig i en brand: Tänk glödhett segt tuggummi som faller ned över dom som ev är inuti huset :/
Tack för svar! Då får det bli till trossbotten och inget annat.
Om jag har 45x220 som bjälklag. Kan jag då sätta xps nere vid trossbotten skivorna, och sen att det blir ett ”tomt/ blint utrymme” upp till spontade golvet? Eller hur hade du löst det tomma utrymmet som blir?
Tack
Nackdelen med cellplast och att man bygger med träreglar är att det blir inte tätt mellan materialen .S SnickeriSnickerA skrev:
Isolering ska ligga tajt mot trä , dvs inga luftspringor .
Tycker XPS passar bäst under en betongplatta .
Fyll bjälklaget helt med isolering, OM det blir minsta springa eller glipa kommer kalluften in. Använd fogskum eller motsvarande om dina skivor inte är spontade.S SnickeriSnickerA skrev:
Jag skulle fyllt med ull där så blir det också tätat om det ev blir ngn springa i XPS'en nedåt.S SnickeriSnickerA skrev:
Har själv använt XPS som strossbottenskivor vid en tillbyggnad, och sen glassull som isolering - funkar bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pris ca 125kvm altan och 300kvm matjord
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Har jag rätt till att bygga ut 30-40 kvm?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Renovering toa på 1.64kvm - 30' för extra?
Badrum -
Vilken luft/luft skulle ni rekommendera till en gäststuga (30kvm) som hyrs ut ?
Värmepumpar -
Kontrollplan för Attefallshus gäststuga 30kvm
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ändra byggnad utan bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Bygga "garage" i större förråd
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Högt garage utan att det blir för fult?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus