647 läst · 11 svar
647 läst
11 svar
3-fasberäkning
Hej
I effektavgifternas tid...
Om man har en trefaslast som en elpatron eller värmefläkt, och kopplar bort en fas vilken effekt blir det då ?
Exempelvis om det är 9 kW från början.
Blir det skillnad om den är Y eller D kopplad ?
I effektavgifternas tid...
Om man har en trefaslast som en elpatron eller värmefläkt, och kopplar bort en fas vilken effekt blir det då ?
Exempelvis om det är 9 kW från början.
Blir det skillnad om den är Y eller D kopplad ?
Min erfarenhet är att en värmefläkt har flera elpatroner. Det är först med full effekt som alla patroner jobbar.larsbj skrev:
Så om man kopplar bort en fas gäller det att koppla bort den på toppen. Då försvinner 33%.
En elmotor jobbar på ett annat sätt. Där använder man alla faser för att skapa den magnetiska rotationen. Om man tar bort en fas går den i princip inte alls. Max några procent och risk för skadlig övertemperatur.
Om du vill ha funktion på dina Y eller D-kopplade 3-fasmotorer så är detta inte ett alternativ för effektreglering.larsbj skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Här finns formler:larsbj skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/el-effekt.513748/post-5671202
Det gjorde dularsbj skrev:
Ett annat sätt att lösa det du är ute efter på, skulle kunna vara att dela upp driften på tidscykler under höglasstid. Så att den går exvis 30 min per timme.
Fördelen är att du bibehåller symmetrin.
Nackdelen är ju att det kan bli kallt om det är oisolerat utrymme.
Det gäller tvättmaskiner och torktumlare, så det blir svårt, får göra lite tester hur det ökar drifttiden..S Snikholt skrev:Det gjorde duSå kan det gå när man läser slarvigt.
Ett annat sätt att lösa det du är ute efter på, skulle kunna vara att dela upp driften på tidscykler under höglasstid. Så att den går exvis 30 min per timme.
Fördelen är att du bibehåller symmetrin.
Nackdelen är ju att det kan bli kallt om det är oisolerat utrymme.
Klicka här för att svara