360 579 läst · 715 svar
361k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Vi vill ju ändå gärna ha det som en sommarstuga och inte ett härbre så att säga Svår nöt att knäcka.. jag är både för och emot båda.
Hehe som sagt, redan har vi två olika röster
/Christian
Hehe som sagt, redan har vi två olika röster
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Tack så jättemycket för dom orden!zeus_axel skrev:
Det är en MDF-skiva på bilden ovan Så den tanken tilltalar mig väldigt mycket! Problematiken blir att få in dem mellan åsarna :S
Nej, imorgon åker jag iväg och köper mig en skiva och testar. Lägger upp bilder imorgon så att ni får bedöma Tack för alla snabba svar!
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Kul att man kan vara till hjälp.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-10060.aspx
En lite annan sort. Går ju även bra att måla innan du sätter upp de.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-10060.aspx
En lite annan sort. Går ju även bra att måla innan du sätter upp de.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag har funderat på den faktiskt. Men känns inte den lite väl mycket "väggpanel"? Eller? Den är ju verkligen jättefin. Tänkte ha den till köksdelen faktiskt
Jo, nog blir det en omålad variant då jag har vit färg för ett par tusen d^_^b
/C
Jo, nog blir det en omålad variant då jag har vit färg för ett par tusen d^_^b
/C
Har följt tråden sedan början av sommaren och måste säga att jag är mycket imponerad!Chrissofsweden skrev:Apropå att göra saker själv... jag ska göra en luftsolfångare till stugan
Den blir 120x70cm, ölburksprincipen och glasfront.
Imorn ger jag mig på att måla takdelen på loftet istället. Sen blir det att åka till Byggmax på söndag och köpa en justerbar stege och lite material till min LSF d^_^b
/Christian
Främst att du klarat alla hinder så bra, du är rätt ung och har kanske inte all erfarenhet men har ändå tagit dig genom alla problem som jag kan se på bilderna att du fixat galant.
Gällande LSF så kan jag verkligen rekommendera det, fungerar kanon fint.
Bygg en stege själv, lite mer jobb men f*n så mycket mer känsla när du nu lyckats så bra med allt annat.
Syrran köpte sånna där panelskivor från k-rauta å satte i taket å de har nu bågnat (6 månader). De var typ 5 mm tjocka å sattes upp enligt medföljande anvisningar. De har nu fått sätta skruvar mitt i skivorna å sedan har de fått spackla å måla om hela taket....
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Det lät ju riktigt tråkigt... limmade dom skivorna också? Fördelen som jag kan tycka finns i det här fallet är att bitarna blir relativt korta. Varenda skiva måste kapas då de ska sitta mellan åsarna. Dvs. att ingen skiva kommer bli längre än 1,7m. Om man dessutom slänger på ett par limsträngar så borde det sitta kan man tycka. Taket är ju så ojämnt, så limmet borde fästa riktigt bra.Noseone skrev:
Konstigt att pärlsponten och V-sponten kostar lika mycket, trots att pärlsponten är 5mm tjockare.
TACK John! En stege får definitivt bli ett senare projekt
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Yepp, då har man inhandlat en skiva, provmonterat och är jättenöjd med resultatet. Jag ska räkna lite på det, men troligtvis blir det INTE skivan från byggmax men en likadan, fast bättre.
Som ni ser på bilderna så känns det lyxigare, mer välbyggt och varmare med panelskivorna. Jag ska överlägga lite under dagen och bestämmer jag mig för att sätta takskivorna, då tänker jag börja med att måla väggarna istället. Då är det allt annat än bråttom med taket
Skulle vara kul att hinna måla väggarna och ordna med foder runt fönstrena
Sen hittade Morfar på ett fint ämne, för någon dag sen, som jag gjorde ett handtag av. Ej klart än..
/Christian
Som ni ser på bilderna så känns det lyxigare, mer välbyggt och varmare med panelskivorna. Jag ska överlägga lite under dagen och bestämmer jag mig för att sätta takskivorna, då tänker jag börja med att måla väggarna istället. Då är det allt annat än bråttom med taket
Skulle vara kul att hinna måla väggarna och ordna med foder runt fönstrena
Sen hittade Morfar på ett fint ämne, för någon dag sen, som jag gjorde ett handtag av. Ej klart än..
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Det beror nog mer på ljuset i det här fallet.Gräddvit är att ta i, men lite åt antikvit är det nog. Men inte alls den där gula vita som är så hemsk..
/Christian
/Christian