J
Faller temperaturen så inne även om du eldar på kvällen?
 
John J skrev:
Faller temperaturen så inne även om du eldar på kvällen?
Ja, moder natur kan man inte styra :p

Skämt åtsido, nej. Jag eldade sista gången runt 11:00 och sedan blev det runt 5-12 minusgrader. Dessutom hade jag bara eldat upp den till 10 grader den dagen så att -4 var rätt bra tycker jag :) Plus att jag stugan inte är tät för fem öre än då jag vill måla klart först. Så nu när jag målat lär jag underhållselda hela tiden. Men det håller sig ovanför nollan utan problem över natten OM jag eldar tills sju på kvällen.


/C
 
J
Chrissofsweden skrev:
Ja, moder natur kan man inte styra :p

Skämt åtsido, nej. Jag eldade sista gången runt 11:00 och sedan blev det runt 5-12 minusgrader. Dessutom hade jag bara eldat upp den till 10 grader den dagen så att -4 var rätt bra tycker jag :) Plus att jag stugan inte är tät för fem öre än då jag vill måla klart först. Så nu när jag målat lär jag underhållselda hela tiden. Men det håller sig ovanför nollan utan problem över natten OM jag eldar tills sju på kvällen.


/C
Du får elda bättre!! :D

Kämpa på!
 
Hallå!

Nu har jag åter igen min frivecka och gör ett ryck. Den här veckan kommer jag satsa på att få trappan klar. Det torde inte bli något större problem. Dock tar färgen en del tid på sig att torka, vilket kommer dra ut på det hela. Jag vill heller inte snickra på köket eller pyssla med listerna då spånet lär yra inne i stugan, vilket inte är någon höjdare när man målar.

Man ska inte måla och såga i samma rum (gammalt djungelordspråk)

Som ni ser har jag spacklat platån så att jag kommer kunna måla den med en täckande vit färg. Även själva trappreglarna kommer att bli vita. Trappstegen blir vitlaserade med ett mjukt och grått halkskydd. Som räcke i trappan blir det istället vitlaserade "grenhandtag". Dessa såg ni tidigare i tråden.. Uppe på platån blir det ett litet räcke så att det ska kännas lite säkrare. Under platån blir det någon form av spont som undertak.


I övrigt så var skorstenskillen tvungen att göra om skorstenen.. felmonterat.. :| Jag är väl sådär nöjd.. Hade jag vetat att det där skulle bli lösningen så hade jag antingen valt en annan braskamin (större) eller gjort muren bakom annorlunda. Troligtvis skulle jag ha satt upp kopparplåt till takåsarna och haft ett smalt rör nästan ända upp. Men men.. det ser bättre ut i verkligheten än vad det gör på bild. Ska fixa i ordning murningen sen så det blir fint.. men det får bli till sommaren.

Ja, just ja.. jag köpte mig en överhandsfräs i dagarna! Fan vad kul det var att fräsa :wow: Lätt mitt nya favoritverktyg!!


/Christian
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201011051306.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår köpte jag mig en gasolkamin. Den är verkligen toppen! Det gick dubbelt så fort att värma upp stugan! d^_^b

Ja, det blev en liten utekväll igår så att dagens arbete gick ganska långsamt.. :S

Annars är det 05:30 som gäller för mig!

Idag har jag kapat, fräst och förborrat trappstegen. Jag har även slipat allting, förborrat trappareglarna och målat dem antikvita.


Tror faktiskt att det kan bli riktigt bra :)


FRÅGA: Helvita eller vitlaserade trappsteg? :rolleyes: Är i lite val och kval..



/Christian
 
  • 1a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • t.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201011061316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit....

Jag fattar inte vad jag håller på med... Jag skulle ju självklart ha limmat ihop trappan först innan jag förborrade.. Även om jag använde mall nu så blir det snett när man handborrar... Dessutom finns det inte en chans i h****vete att stegen kommer ligga på likadant djup..

Tror ni att 4" torx räcker åt trappstegen? Tänkte om jag ska strunta i mina 4" franska och sätta två 4" torx på var sida. Då skulle jag kunna limma hela trappan så att jag vet garanterat att stegen hamnar likadant!

S A T A N

/Christian
 
Skippa limmet och kör med 70 mm Torx, det räcker. Jag förutsätter att du försänker skruvarna 10 - 15 mm.
 
Immobil skrev:
Skippa limmet och kör med 70 mm Torx, det räcker. Jag förutsätter att du försänker skruvarna 10 - 15 mm.
Jo, kör man med torx så kan man ju lika gärna skruva dem på en gång!

Men är du 100% att 70mm torx håller åt en tung person? Yes, jag kommer försänka dem.

/Christian
 
70 mm Torx räcker för ett piano, så det är lugnt. ;-)
 
Immobil skrev:
70 mm Torx räcker för ett piano, så det är lugnt. ;-)
Sweet! Då blir det en sväng till järnhandeln imorgon! Synd att jag förborrade :/ Köpte dock finspackel igår så det blir nog bra ändå!

Nu är ju inte jag någon stor kille men man vet ju aldrig vilka som kommer låna stugan :)


Tack för svaren immobil!
/Christian
 
Vilket jobb ! :)
Snyggt

Jag tillverkade min lofttrappa genom att fräsa spår för varje trappsteg, och sedan limma och skruva med torx-montageskruv.
En rejäl pjäs blev det (jag använde 45+195) - som jag målade vit (behöver iof ett lager till)

Dock tyckte jag dina frästa trappsteg blev riktigt smutta !
Jag var lite trött på fräsandet (spåren blev lite för mkt för min stackars FERM-fräs dessutom) så mina är raka :)

/K
 
Chrissofsweden skrev:
Igår köpte jag mig en gasolkamin. Den är verkligen toppen! Det gick dubbelt så fort att värma upp stugan! d^_^b

/Christian
Tänk på att det bildas mycket koldioxid när du eldar med gasol inomhus, se till att ha bra ventilation! (jobbar på ett företag som tillverkar CO2 sensorer)
Vill inte skrämma upp dig men det finns folk som har dött av syrebrist i samband med gasol och fotogenvärmare men då har det varit extremt täta hus.
 
bruka skrev:
Tänk på att det bildas mycket koldioxid när du eldar med gasol inomhus, se till att ha bra ventilation! (jobbar på ett företag som tillverkar CO2 sensorer)
Vill inte skrämma upp dig men det finns folk som har dött av syrebrist i samband med gasol och fotogenvärmare men då har det varit extremt täta hus.
Min stuga är allt annat än tät just nu! :D
 
Ja, ni gubbar och gummor. Det har varit köriga veckor nu med utbildningar, massor av jobb, utryckningar, semester i London, frieri (hon sa Ja!), förkylningar, vridet virke, slötorkad färg, kyla, trasig bil m.m. listan kan göras längre :)

Men nu äntligen är trappan på plats. Det saknas lite spackel och en del färg men den går att använda i alla fall. Alla mått känns perfekta! Resten blir till våren då det är lite varmare, det är så trögjobbat annars. Just ja, det ska upp en liten platta på regeln också. Men den ska sågas och fräsas innan montering så det blir säkert också till våren. Detsamma gäller den främre plattan på platån som bara är temporär.

Härnäst blir det att lägga klart den lilla biten golv som är kvar på loftet och sen köra igång med foder runt fönster och dörr. På fredag blir det en städdag också.. en välbehövlig sådan.

/Christian
 
  • IMG_0417.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0457.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chrissofsweden skrev:
Ja, ni gubbar och gummor. Det har varit köriga veckor nu med utbildningar, massor av jobb, utryckningar, semester i London, frieri (hon sa Ja!), förkylningar, vridet virke, slötorkad färg, kyla, trasig bil m.m. listan kan göras längre :)

Men nu äntligen är trappan på plats. Det saknas lite spackel och en del färg men den går att använda i alla fall. Alla mått känns perfekta! Resten blir till våren då det är lite varmare, det är så trögjobbat annars. Just ja, det ska upp en liten platta på regeln också. Men den ska sågas och fräsas innan montering så det blir säkert också till våren. Detsamma gäller den främre plattan på platån som bara är temporär.

Härnäst blir det att lägga klart den lilla biten golv som är kvar på loftet och sen köra igång med foder runt fönster och dörr. På fredag blir det en städdag också.. en välbehövlig sådan.

/Christian
Grattis !

Ja till stugan också förstås :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.