FLOHK skrev:
Ja det är kul att se, gillar när folk gör sakerna själv ! Heder!!!
Apropå att göra saker själv... jag ska göra en luftsolfångare till stugan :)

Den blir 120x70cm, ölburksprincipen och glasfront.



Idag skulle jag börja måla taket inne i stugan. Hade tyvärr ingen lämplig stege till detta då de antingen var alldeles för korta eller på tok för långa. Därför ställde jag upp mitt köksbord (köpt till stugan) och spände fast en "lockbräda" med hjälp av skruvtvingar (minns inte namnet på dem...)

...det gick inget bra. Jag ramlade inte ner, men olyckan var nära. :| Själva sidostycket lossnade från foten så att bordet tippade med stege och allt. Hade dock klivit ner från bordet och kände hur det började ge vika. Så jag tror att även bordet går att rädda. Det är ett sånt där klassiskt furubord.

Imorn ger jag mig på att måla takdelen på loftet istället. Sen blir det att åka till Byggmax på söndag och köpa en justerbar stege och lite material till min LSF d^_^b

/Christian
 
konstruerade, sågade virke (ramsågat i tumdimensioner :)

så roligt, jag verligen hatar tum kan inte fatta hur man kan befatta sig med något dyligt.....förutom när man snickrar jag säger fortfarande 2"4 5"spik osv kommer alldrig att byta till mm (inom snickerierna:D)
 
blir superfint duktiga ni är
 
yxet skrev:
blir superfint duktiga ni är
Heheh ja, det där med tum är nog guds påfund att det ska finnas kvar. Fast egentligen så är ju 2"4 väldigt missvisande då det är över en halv centimeter från den verkliga dimensionen :p

Vad heter en tiondels tum på engelska? Eller ja, på svenska med för den delen.

Tack så mycket :) Det är riktigt härligt att se hur stugan faktiskt börjar se klar ut :) Dock är det massor kvar nästa år.. men det är då det :p

/Christian
 
  • DSC02866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201009161247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Idag kokade jag varm choklad på min kamin. Sedan bredde jag mig ett par limpmackor med salami på, packade ryggsäcken och gav mig iväg till en tjärn 2km bort. Det tog ungefär 30min att gå då stigarna var lite ensliga.

Väl framme så var lugnet totalt. Inte en vindpust störde den sovande tjärnen. Enbart rödingarna vakade.. första kastet med ett röd/svart skeddrag... *PANG* :wow:

...rödingen var i land! Och under de närmsta timmarna hade jag vevat hem fyra läckra rödingar mellan 300-500g.

Hem, rensa, citronpeppar, paprikakrydda, salt, smör, dill och in i folie. Sedan in i kaminens glödbädd..

Det kunde ha varit sant.. men det är det inte. Det var ett bra pris på ICA... tillagningen skedde i ugnen hemma :rolleyes: Gott i alla fall.....


Skämt åsido, jag längtar verkligen till jag kan börja nyttja stugan till att.. njuta! :) I dagsläget är det delade känslor när man åker dit. Det är ju inte varje dag man trippar fram och tycker det är jätteroligt :blushing:

Idag började vi måla taket och insåg vilket skitjobb det kommer bli.. dock kommer det kännas extra bra när det är klart! d^_^b

/Christian
 
  • DSC02921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02942.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en färgspruta.
 
Christian, jag har ju sagt förut att det är otroligt fint och du är verkligen duktig. Men nu, WOW! Jag har inte kollat sedan i början av sommaren och är MÄKTA IMPONERAD av vad du och tjejen hunnit med sedan dess. Herregud, ni kan inte ha haft en lugn stund?! Det blir ju jättefint!!! Allting! Dasset, grusgången med kantsten, huset, grästaket, redskapsboden - allt. Vilket fantastiskt arbete du lagt ner och vad stolt du måste vara över dig själv. Det här är verkligen en positiv tråd att titta in till och läsa i.
 
DEt har var en av de mest inspirerande trådar jag läst! underbart och att du gjort allt från början och själv (från inläsning osv) inponerande or resultatet ser helt galet bra ut! TACK för inspirationen!
 
Lycke skrev:
Christian, jag har ju sagt förut att det är otroligt fint och du är verkligen duktig. Men nu, WOW! Jag har inte kollat sedan i början av sommaren och är MÄKTA IMPONERAD av vad du och tjejen hunnit med sedan dess. Herregud, ni kan inte ha haft en lugn stund?! Det blir ju jättefint!!! Allting! Dasset, grusgången med kantsten, huset, grästaket, redskapsboden - allt. Vilket fantastiskt arbete du lagt ner och vad stolt du måste vara över dig själv. Det här är verkligen en positiv tråd att titta in till och läsa i.
Ord är överflödiga men, TACK! :wow: Kul att du prickade allt som jag själv tycker gör det där lilla extra :) Jo, nog är man lite stolt alltid. Rätt skönt med den vetskapen om att det jag ser är mitt och jag gör vad jag vill med det. Stugan blir faktiskt bättre än jag själv ens vågat drömma om från början, så det känns toppen! d^_^b


ekan2010 skrev:
DEt har var en av de mest inspirerande trådar jag läst! underbart och att du gjort allt från början och själv (från inläsning osv) inponerande or resultatet ser helt galet bra ut! TACK för inspirationen!
Varsågod :p Även om allt inte ger inspiration så vet jag själv hur glad man blir om man hittar en tidningsartikel, forumtråd eller bara ett par bilder i något reklamblad, som ger en själv en idé om hur man skulle vilja ha det. Därför försöker jag få med alla "godbitar" som kanske kan inspirera någon :)

Ni skulle bara se min pärm och mitt galleri med alla inspirationsbilder :blushing: Det finns plasthöljen som suttit på en mjölkdunk som visar ett jättefint staket, JPG-bidlder på detaljer på en lekstuga, egentagna bilder på norska säterstugor m.m.

Nedan har ni ett axplock av alla de inspirationsbilder jag har.. :)

:cool:
 
  • seriösfärgval.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny(tt) Bitmappsbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vittsovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • solcell på taket!!!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga mig lite..

Bild nr 1: Ser ni likheterna på färgerna? :)

Bild nr 2: Den där ritade jag i SketchUp bara för att få ett hum om hur jag skulle vilja att stugan skulle se ut på insidan.

Bild nr 3: Där ser ni vilken färg vi kommer ha på vägg, foder och åsar.

Bild nr 4: Det går att ha grästak och ändå ha solcellen placerad där. Det ser dessutom helt okej ut.



:)
/Christian
 
Bild nr 4: Vet du vad den stugan ska användas till? Med tanke på luckan på gaveln. :S
 
Immobil skrev:
Bild nr 4: Vet du vad den stugan ska användas till? Med tanke på luckan på gaveln. :S
Nix, jag tog bara idén om solceller på taket. Tell me!

/Christian
 
Hello my friends!

Förra friveckan jag var ledig så slog en förkylning till. Men jag blev bara sådär lagom hängig att jag inte orkade göra något men ändå inte led av det. Såååååååå förbannat skönt att slippa jobba på stugan...


Nu däremot ska jag ta nya kraft tag och behöver er hjälp! :blushing:

Allting blev lite konstigt i hur jag ville ha taket, ohyvlat eller hyvlat. Sedan gjorde han det ohyvlat och det känns inte helt rätt med det där råa.. Jag har all färg för att måla det (dyr färg) men jag är ändå beredd att offra den slanten mot att sätta upp ett undertak. Jag tror stugan kommer kännas mer gedigen och lyxig med ett spontat undertak.

Skivorna kommer alltså att sätta mot taket direkt så att åsarna kommer fortsätta att synas. Kollar ni på bilden ett par inlägg ovanför så ser ni ett sovloft med likadan lösning. Detta såg jag dock inte förens nyss.

Vad tror ni?
1025_534x534.jpg



Kommer det se helt konstigt ut? Jag tror det kommer öka "lyx-känslan" avsevärt.


/Christian
 
  • DSC02928.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska re inte va lite rustikt? Jag röstar på "måla bräderna som sitter där redan".
 
Visst får du en mer rustik känsla med det ohyvlade taket och det kan nog bli riktigt snyggt men personligen så skulle jag hellre välja det spontade undertaket. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.