Vi har en nyinstallerade LVVP som driver ”systemet”.. Dock är det nedställt till 15 grader och vi kör en LVP istället och braskamin. Kalla dagar så är det sanslöst dyrt att köra systemet, håller med!

Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Vi har en nyinstallerade LVVP som driver ”systemet”.. Dock är det nedställt till 15 grader och vi kör en LVP istället och braskamin. Kalla dagar så är det sanslöst dyrt att köra systemet, håller med!
Jag har fjärrvärme kopplat till den centrala värmeväxlaren.
Men någon som vet vad fläkten (orginal) alltså den som sitter centralt i huset för just värmesystemet drar mer exakt?

Tror vår fläkt som är ny, drar 750 watt i timme/maxfart. Skickar bild på fläkten Elektrisk komponent, etiketter med teknisk information, kablar, metallyta, ebm-papst märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
T ThomasZZ skrev:
Har ett nytt vred med 5 hastigheter.
Vet inte hur orginal utförandet var på rördragning utav fläkten på vinden...

Hos oss är den kopplad till samma "burk" på vinden där samtlig ventilation går in i och ifrån burken sitter frånluftsfläkten på taket och suger ur.

Men har jag köksfläkten på max och frånluftsfläkten inte går för full så trycker köksfläkten ut matos i ventilationssystemet istället.
Inte optimalt, så nästa steg här blir att köksfläkten skall få egen kanal.
precis, vår nya köksfläkt har egen kanal med en ny skorsten eller vad man kallar det. Så inget problem med matos när frånluften går på lågvarv

Jag provade att köra från maj till typ november utan central fläkt o värme.kör en llvp för kyla på sommar och värme höst. Nu på vinter bytte jag till centrala.
Hade ca 600-750 kw förbrukning utan systemet. Men slog på och fick nu november månad 950 kw. Tycker ändå det är ok att ligga runt 1000.
Lvvp har jag då från thermia. Pumpar till 20 grader i huset,.hamnar på ca 21-21.5 grad med så som huset fått nytt tätt tak.
Jag vill byta originalfläkten i kanalen, ta bort de rören som slår till/från baserat på värmen inne och ev isolera för att minska ljud i den kanalen. Min fläkt sitter i tvättstugan mitt emot badrum (mitten på huset).
Inbillar mig att en stegvis fläkt kan lösa mycket för att reglera ljud och baserat på temp ute också spara någon krona.
Nackdelen jag fick uppleva var att när de blev ca 5 grader ute och jag ej körde värmen i huset så blev de kondens i fönsterbrädan och alla hålet där kall luft sipprade ut i det annars varma huset (från llvp osv.).

U Undertaker skrev:
Jag provade att köra från maj till typ november utan central fläkt o värme.kör en llvp för kyla på sommar och värme höst. Nu på vinter bytte jag till centrala.
Hade ca 600-750 kw förbrukning utan systemet. Men slog på och fick nu november månad 950 kw. Tycker ändå det är ok att ligga runt 1000.
Lvvp har jag då från thermia. Pumpar till 20 grader i huset,.hamnar på ca 21-21.5 grad med så som huset fått nytt tätt tak.
Jag vill byta originalfläkten i kanalen, ta bort de rören som slår till/från baserat på värmen inne och ev isolera för att minska ljud i den kanalen. Min fläkt sitter i tvättstugan mitt emot badrum (mitten på huset).
Inbillar mig att en stegvis fläkt kan lösa mycket för att reglera ljud och baserat på temp ute också spara någon krona.
Nackdelen jag fick uppleva var att när de blev ca 5 grader ute och jag ej körde värmen i huset så blev de kondens i fönsterbrädan och alla hålet där kall luft sipprade ut i det annars varma huset (från llvp osv.).
Vad är din värmekälla till det centrala systemet?

T ThomasZZ skrev:
Vad är din värmekälla till det centrala systemet?
Lvvp från thermia.
Samt original av själva element o fläkt

U Undertaker skrev:
Lvvp från thermia.
Samt original av själva element o fläkt
Ahh,

Hmm men du är inte orolig att det blir kondens i väggarna om du kör kyla på sommaren?

Komiskt.. Läste dina tidigare inlägg och du o jag har testat lika och jag har också luft/vatten thermia.. Jag toppade på 197 kilowatt på en dag förra året, så vid kalla dagar blir det rejält dyrt. Den modell jag har ( Thermia LVVP) kan man koppla en eller flera fläktkonvektor till.. så vi ska faktiskt sätta in en i sovrummet i sommar då huset blir så jäkla varmt. Sen kan man bygga ut systemet om man önskar med fler konvektorer…

Nej du missuppfattade mig. Konvektor är kopplad till LVVP och har inget med ”systemet” att göra..

Nej du missuppfattade mig. Konvektor är kopplad till LVVP och har inget med ”systemet” att göra..
Ahh okay.
Nyfikenhet, körde ni lösning lvvp pga att det inte finns fjärrvärme eller liknade?
Eller var det billigare?

Hur många konvektorer har ni i huset?

Det var en oljepanna tidigare.. vi tänkte bergvärme först , men valde LVVP pga tid och kostnad. Dock blev den riktigt dyr ändå( dvs installationen)
Vi har inga konvektorer alls idag utan den i sovrummet blir den första..
obs: Vi har 15 grader som går i väggarna så systemet är igång. Kompenserar med Luft Luft och kamin nörd er blir för kallt

Det var en oljepanna tidigare.. vi tänkte bergvärme först , men valde LVVP pga tid och kostnad. Dock blev den riktigt dyr ändå( dvs installationen)
Vi har inga konvektorer alls idag utan den i sovrummet blir den första..
obs: Vi har 15 grader som går i väggarna så systemet är igång. Kompenserar med Luft Luft och kamin nörd er blir för kallt
Hmm men då hänger jag nog inte med ändå
lvvp hade inget med centrala värmesystemet att göra och inga konvektorer?

Det är sådan här ni har eller?
Är inte den kopplad till ursprungliga värmeväxlaren? :)

• Skärmbild av hemsida diskuterar luft/vatten-värmepumpar, energieffektivitet, kostnadsbesparing, med företags logotyp och navigationsmeny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ThomasZZ skrev:
Ahh,

Hmm men du är inte orolig att det blir kondens i väggarna om du kör kyla på sommaren?

Jo lite nu när jag såg de blev kondens vid luftspalten under fönstret. Samtidigt så uppkom ingen kondens förrän temperaturen nådde ca 5 grader eller lägre ute.
Även om de cirkulerar kallare luft innanför väggarna och det är lite varmare på i sidan så bör det inte bli stora mängder kondens. Men vad vet jag ?
En på gatan sa att han provat något år att stänga av från april - oktober, men gjorde aldrig det förr.
Jag är ingen expert på luft osv, vi har inte märkt några problem i vart fall

:cool:.. Vi har en Thermia Itec som är kopplad till det central systemet avseende värmefunktion. 15 grader går i systemet idag...

De konvektorer jag nämner syftar i första hand att användas för kyla under sommartid. Modellen, dvs Thermia Itec har en inbyggd funktion i sig, som gör att man kan koppla på kyldrift. Det handlar INTE om att koppla på kyldrift mot det centrala systemet för då uppstår sannolikt kondens, utan det är separata konvektorer som ser ut som luftvärmepumpar. Jag förstår att jag blandar lite äpplen och päron här, men om det blir lyckat med konvektorerna så finns det tankar på att bygga ut detta system ytterliggare till fler rum. Eftersom det går att köra både kyla OCH värme på dem så kanske de kan på sikt göra att man kan koppla bort det centrala systemet helt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.