77 758 läst · 410 svar
78k läst
410 svar
1970-talsplåthuset från Junga
Hej! Nu har vi beställt kamin till hösten
Anne: Ni valde tilluft till kaminen alltså? Jag diskuterade detta med undertryck/övertryck med installatören. Vad jag förstått är det väl inte undertryck i dessa hus , eller?.Han menade att det troligen inte ska behövas..
Blir intresserat att de hur värmen sprider sig om värmen stiger till vinden sen. Som jag skrev med nån annan här i forumet så vore det ju fantastiskt om värmen delvis stiger till vinden och att fläkten drar ner ner värme i ”kanalerna ”. Kanske behövs nån ventil ovanför kamin för att få detta att fungera optimalt..
HEJ!
Vi har installerat en kamin nu i höstas. det blev väldigt bra och vi har eldat på hela vintern. Vi bad om flera offerter och ngr tackade nej för de förstod att huset var lite annorlunda. Men vi Hittade en som ville hoppa på projektet och det var inga problem. Den befinner sig i vardagsrummet, har en rak skorsten som går rakt upp, genom vinden och sen genom taket. 8750kr med rotavdrag för installation.
Att tänka på är att välja en tillluftsskorsten som hämtar luft utifrån. Detta för en bättre inomhusklimat. Vi valde en premodulskorsten, ca 3,5m hög inkl takhuv.
vi köpte en Contura 596T style braskamin med extra värmemagasin på. Hela paketet med allt inräknat gick kalaset på 58000kr. Men hade kostat ännu mer på andra ställen.
Hoppas detta kan vara lite mer info för er
Mvh Anne Abrahamsson[/QUOTE][/QUOTE]
Anne: Ni valde tilluft till kaminen alltså? Jag diskuterade detta med undertryck/övertryck med installatören. Vad jag förstått är det väl inte undertryck i dessa hus , eller?.Han menade att det troligen inte ska behövas..
Blir intresserat att de hur värmen sprider sig om värmen stiger till vinden sen. Som jag skrev med nån annan här i forumet så vore det ju fantastiskt om värmen delvis stiger till vinden och att fläkten drar ner ner värme i ”kanalerna ”. Kanske behövs nån ventil ovanför kamin för att få detta att fungera optimalt..
HEJ!
Vi har installerat en kamin nu i höstas. det blev väldigt bra och vi har eldat på hela vintern. Vi bad om flera offerter och ngr tackade nej för de förstod att huset var lite annorlunda. Men vi Hittade en som ville hoppa på projektet och det var inga problem. Den befinner sig i vardagsrummet, har en rak skorsten som går rakt upp, genom vinden och sen genom taket. 8750kr med rotavdrag för installation.
Att tänka på är att välja en tillluftsskorsten som hämtar luft utifrån. Detta för en bättre inomhusklimat. Vi valde en premodulskorsten, ca 3,5m hög inkl takhuv.
vi köpte en Contura 596T style braskamin med extra värmemagasin på. Hela paketet med allt inräknat gick kalaset på 58000kr. Men hade kostat ännu mer på andra ställen.
Mvh Anne Abrahamsson[/QUOTE][/QUOTE]
[/QUOTE][/QUOTE]Lindstrumpen skrev:Hej! Nu har vi beställt kamin till hösten
Hej.
Pratade med min man ang ditt meddelandet.
Han är ju inte heller någon expert på detta men han sade att han fick till sig att det behövs tilluft till kaminen och då skall man inte ta den från rummet för så blir det inget syre kvar i rummet. Valet blev för vår del en tiluftsskorsten, en något dyrare alternativ men vi är så nöjda. Vi hade också kunnat ta luften genom att borra ett hål i golvet och via rör via grunden få till tilluft utifrån. Men det hade blivit ett dyrare alternativ.
Kaminen värmer på bra, och det blir varmt o gott i huset. Vi har en öppen planlösning så värmen fördelar sig bra i rummen kök, vardagsrum och hall.
Vi har inte gjort någon specialare som får skorstenen att leverera värme även till vinden som sen kan fördela ut det i systemet. Men din tanke är ju bra idé. Skorstenen är väldigt tjockt isolerad så den avger inte mycket värme.
Vi är väldigt nöjda med vår kamin o den använder vi hela vintern, men mest för mysfaktorn ☺️mvh Anne
HEJ!
Mvh Anne Abrahamsson
[/QUOTE][/QUOTE]
Hej. Har skickat dig ett svar, men vet inte om det hamnade lite på fel ställe. Men svaret finns i vår dialog kring kaminen ☺️
Hej. Har skickat dig ett svar, men vet inte om det hamnade lite på fel ställe. Men svaret finns i vår dialog kring kaminen ☺️
Vi har plåttak som vi brukar måla var 10 år och funderar på solceller, frågan är hur man kan underhålla taket då? Blir det underhålls fritt med solceller? Eller går de att lossa på?A ampe skrev:
Vårt hustak är nog aldrig målat. Inte en rostfläck. Vi satte solpaneler och de täcker ju så att solen inte bleker heller.H Helena Kinnunen skrev:
Är det någon som bytt ut frånluftsfläktstyrningen till något annat?
Flödet är ganska högt på nivå 1. Skulle vilja ha något som man kan ställa med fler steg.
En annan fråga. Är det någon som tilläggsisolerat vinden? Tänker mig att man borde kunna spruta sprutskum både på golvet och de tvärgående plåtarna. Plåtarna allra längst in är nog svåra att komma åt dock.
Flödet är ganska högt på nivå 1. Skulle vilja ha något som man kan ställa med fler steg.
En annan fråga. Är det någon som tilläggsisolerat vinden? Tänker mig att man borde kunna spruta sprutskum både på golvet och de tvärgående plåtarna. Plåtarna allra längst in är nog svåra att komma åt dock.
Hej!
Hur har ni det med elen nu? Någon som har tips på hur en sparar el när en bor i ett functura hus.
Vi har luftvärmepump men den är gammal så vi funderar på att byta den. Fläkten på vinden är förmodligen original, skulle förbrukningen kunna gå ner om vi bytte den?
Hur har ni det med elen nu? Någon som har tips på hur en sparar el när en bor i ett functura hus.
Vi har luftvärmepump men den är gammal så vi funderar på att byta den. Fläkten på vinden är förmodligen original, skulle förbrukningen kunna gå ner om vi bytte den?
En braskamin eller frånluftsvärmepumpT Theiresias skrev:
Har ni fläkten på vinden ? I vårat sitter den i ett schakt i mitten utav huset, toaletten.T Theiresias skrev:
Skall däremot kolla på någon kanalfläkt som jag tänkt montera på vinden dock.
Har orginalfläkt i shaktet och man är ju lite nojjig när den ger upp då blir det nog iskallt i kåken....
Hej, vi har bytt till ett med vred istället. Var tvungen att göra det då jag råkade kapa sladden när vi renoverade köket och flyttade köksfläkten till köksö istället. Hade elektriker som gjorde jobbet så vet egentligen inte mer än att vi har ett nytt reglage till frånluftsfläkten.A ampe skrev:Är det någon som bytt ut frånluftsfläktstyrningen till något annat?
Vi har den i badrummet, som du. Vår elförbrukning går ju upp drastiskt när systemet är i gång. Känns tristT ThomasZZ skrev:
Vet inte vad den fläkten drar?T Theiresias skrev:
Men den har vi igång iprincip året om.
De varmaste sommardagarna stoppar jag den dock.
Vad jag förstått det som skall man ha igång fläkten så mycket det går om inte alltid.
Luft i rörelse är alltid bäst
MathiasFurst skrev:
Har ett nytt vred med 5 hastigheter.
Vet inte hur orginal utförandet var på rördragning utav fläkten på vinden...
Hos oss är den kopplad till samma "burk" på vinden där samtlig ventilation går in i och ifrån burken sitter frånluftsfläkten på taket och suger ur.
Men har jag köksfläkten på max och frånluftsfläkten inte går för full så trycker köksfläkten ut matos i ventilationssystemet istället.
Inte optimalt, så nästa steg här blir att köksfläkten skall få egen kanal.