Firat Tümtürk Firat Tümtürk skrev:
Hej alla functura ägare :)

Har planer på att riva två väggar och ersätta med ”glasväggar” i flera partier.
Någon här som gjort det?
Hur gör man med rattarna som sitter i väggarna tror ni? Måste den funktionen finnas i det rummet ?
Tacksam för svar
Hej
När väggarna som är varma ersätts med ett glasparti som ju är kallt så rekommenderar jag att du kompletterar med radiatorer eller konvektorer för att kompensera för den kalla ytan och motverka kallras. Mvh L
 
  • Gilla
Undertaker
  • Laddar…
Hej! Nu har vi beställt kamin till hösten
Anne: Ni valde tilluft till kaminen alltså? Jag diskuterade detta med undertryck/övertryck med installatören. Vad jag förstått är det väl inte undertryck i dessa hus , eller?.Han menade att det troligen inte ska behövas..

Blir intresserat att de hur värmen sprider sig om värmen stiger till vinden sen. Som jag skrev med nån annan här i forumet så vore det ju fantastiskt om värmen delvis stiger till vinden och att fläkten drar ner ner värme i ”kanalerna ”. Kanske behövs nån ventil ovanför kamin för att få detta att fungera optimalt..







HEJ!
Vi har installerat en kamin nu i höstas. det blev väldigt bra och vi har eldat på hela vintern. Vi bad om flera offerter och ngr tackade nej för de förstod att huset var lite annorlunda. Men vi Hittade en som ville hoppa på projektet och det var inga problem. Den befinner sig i vardagsrummet, har en rak skorsten som går rakt upp, genom vinden och sen genom taket. 8750kr med rotavdrag för installation.
Att tänka på är att välja en tillluftsskorsten som hämtar luft utifrån. Detta för en bättre inomhusklimat. Vi valde en premodulskorsten, ca 3,5m hög inkl takhuv.
vi köpte en Contura 596T style braskamin med extra värmemagasin på. Hela paketet med allt inräknat gick kalaset på 58000kr. Men hade kostat ännu mer på andra ställen.
Hoppas detta kan vara lite mer info för er :)
Mvh Anne Abrahamsson[/QUOTE][/QUOTE]
 
  • Gilla
Hans Klas
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej! Nu har vi beställt kamin till hösten
Anne: Ni valde tilluft till kaminen alltså? Jag diskuterade detta med undertryck/övertryck med installatören. Vad jag förstått är det väl inte undertryck i dessa hus , eller?.Han menade att det troligen inte ska behövas..

Blir intresserat att de hur värmen sprider sig om värmen stiger till vinden sen. Som jag skrev med nån annan här i forumet så vore det ju fantastiskt om värmen delvis stiger till vinden och att fläkten drar ner ner värme i ”kanalerna ”. Kanske behövs nån ventil ovanför kamin för att få detta att fungera optimalt..

Hej.
Pratade med min man ang ditt meddelandet.
Han är ju inte heller någon expert på detta men han sade att han fick till sig att det behövs tilluft till kaminen och då skall man inte ta den från rummet för så blir det inget syre kvar i rummet. Valet blev för vår del en tiluftsskorsten, en något dyrare alternativ men vi är så nöjda. Vi hade också kunnat ta luften genom att borra ett hål i golvet och via rör via grunden få till tilluft utifrån. Men det hade blivit ett dyrare alternativ.
Kaminen värmer på bra, och det blir varmt o gott i huset. Vi har en öppen planlösning så värmen fördelar sig bra i rummen kök, vardagsrum och hall.
Vi har inte gjort någon specialare som får skorstenen att leverera värme även till vinden som sen kan fördela ut det i systemet. Men din tanke är ju bra idé. Skorstenen är väldigt tjockt isolerad så den avger inte mycket värme.
Vi är väldigt nöjda med vår kamin o den använder vi hela vintern, men mest för mysfaktorn ☺️mvh Anne






HEJ!
Vi har installerat en kamin nu i höstas. det blev väldigt bra och vi har eldat på hela vintern. Vi bad om flera offerter och ngr tackade nej för de förstod att huset var lite annorlunda. Men vi Hittade en som ville hoppa på projektet och det var inga problem. Den befinner sig i vardagsrummet, har en rak skorsten som går rakt upp, genom vinden och sen genom taket. 8750kr med rotavdrag för installation.
Att tänka på är att välja en tillluftsskorsten som hämtar luft utifrån. Detta för en bättre inomhusklimat. Vi valde en premodulskorsten, ca 3,5m hög inkl takhuv.
vi köpte en Contura 596T style braskamin med extra värmemagasin på. Hela paketet med allt inräknat gick kalaset på 58000kr. Men hade kostat ännu mer på andra ställen.
Hoppas detta kan vara lite mer info för er :)
Mvh Anne Abrahamsson
[/QUOTE][/QUOTE]
 
[/QUOTE][/QUOTE]
Hej. Har skickat dig ett svar, men vet inte om det hamnade lite på fel ställe. Men svaret finns i vår dialog kring kaminen ☺️
 
A ampe skrev:
Vi har haft solceller i 4 år och har aldrig varit något problem. Snön glider av panelerna väldigt lätt dessutom. Taket har ju klarat snön i typ 50 års tid. Sätter man bara solcellerna korrekt så klarar de belastningen. Solceller sitter ju på raka tak
Vi har plåttak som vi brukar måla var 10 år och funderar på solceller, frågan är hur man kan underhålla taket då? Blir det underhålls fritt med solceller? Eller går de att lossa på?
 
Hej!

Söker efter plåt bred 130cm och höjd 223cm
Plåt svårt hittar??
Var kan beställa eller nån förslag


Mvh Arturs
 
H Helena Kinnunen skrev:
Vi har plåttak som vi brukar måla var 10 år och funderar på solceller, frågan är hur man kan underhålla taket då? Blir det underhålls fritt med solceller? Eller går de att lossa på?
Vårt hustak är nog aldrig målat. Inte en rostfläck. Vi satte solpaneler och de täcker ju så att solen inte bleker heller.
 
Är det någon som bytt ut frånluftsfläktstyrningen till något annat?
Flödet är ganska högt på nivå 1. Skulle vilja ha något som man kan ställa med fler steg.

En annan fråga. Är det någon som tilläggsisolerat vinden? Tänker mig att man borde kunna spruta sprutskum både på golvet och de tvärgående plåtarna. Plåtarna allra längst in är nog svåra att komma åt dock.
 
Hej!
Hur har ni det med elen nu? Någon som har tips på hur en sparar el när en bor i ett functura hus.

Vi har luftvärmepump men den är gammal så vi funderar på att byta den. Fläkten på vinden är förmodligen original, skulle förbrukningen kunna gå ner om vi bytte den?
 
T Theiresias skrev:
Hej!
Hur har ni det med elen nu? Någon som har tips på hur en sparar el när en bor i ett functura hus.

Vi har luftvärmepump men den är gammal så vi funderar på att byta den. Fläkten på vinden är förmodligen original, skulle förbrukningen kunna gå ner om vi bytte den?
En braskamin eller frånluftsvärmepump
 
H Helena Kinnunen skrev:
En braskamin eller frånluftsvärmepump
braskamin har vi. Vad skulle en frånluftsvärmepump göra?
 
T Theiresias skrev:
Hej!
Hur har ni det med elen nu? Någon som har tips på hur en sparar el när en bor i ett functura hus.

Vi har luftvärmepump men den är gammal så vi funderar på att byta den. Fläkten på vinden är förmodligen original, skulle förbrukningen kunna gå ner om vi bytte den?
Har ni fläkten på vinden ? I vårat sitter den i ett schakt i mitten utav huset, toaletten.

Skall däremot kolla på någon kanalfläkt som jag tänkt montera på vinden dock.
Har orginalfläkt i shaktet och man är ju lite nojjig när den ger upp då blir det nog iskallt i kåken.... :)
 
A ampe skrev:
Är det någon som bytt ut frånluftsfläktstyrningen till något annat?
Flödet är ganska högt på nivå 1. Skulle vilja ha något som man kan ställa med fler steg.

En annan fråga. Är det någon som tilläggsisolerat vinden? Tänker mig att man borde kunna spruta sprutskum både på golvet och de tvärgående plåtarna. Plåtarna allra längst in är nog svåra att komma åt dock.
Hej, vi har bytt till ett med vred istället. Var tvungen att göra det då jag råkade kapa sladden när vi renoverade köket och flyttade köksfläkten till köksö istället. Hade elektriker som gjorde jobbet så vet egentligen inte mer än att vi har ett nytt reglage till frånluftsfläkten.
 
  • Gilla
Vipeklev
  • Laddar…
T ThomasZZ skrev:
Har ni fläkten på vinden ? I vårat sitter den i ett schakt i mitten utav huset, toaletten.

Skall däremot kolla på någon kanalfläkt som jag tänkt montera på vinden dock.
Har orginalfläkt i shaktet och man är ju lite nojjig när den ger upp då blir det nog iskallt i kåken.... :)
Vi har den i badrummet, som du. Vår elförbrukning går ju upp drastiskt när systemet är i gång. Känns trist
 
T Theiresias skrev:
Vi har den i badrummet, som du. Vår elförbrukning går ju upp drastiskt när systemet är i gång. Känns trist
Vet inte vad den fläkten drar?

Men den har vi igång iprincip året om.
De varmaste sommardagarna stoppar jag den dock.

Vad jag förstått det som skall man ha igång fläkten så mycket det går om inte alltid.
Luft i rörelse är alltid bäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.