Hej, är också intresserad av detaljer till vilken fläkt du bytte till. Hade ett ventilationsföretag här och de aviserade att man antingen behöver reparera befintlig eller byta ut hela systemet….
 
Jaha! Nej den byttes ut mot en mer modern variant. Ska se vad jag kan få fram för detaljer
 
  • Gilla
LullLull
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Jaha! Nej den byttes ut mot en mer modern variant. Ska se vad jag kan få fram för detaljer

Har ni satt den nya fläkten uppe på vinden då?
Detta funderar jag på när det är dags finns vissa hushåll som gjort detta.

Detta är ju olika uppfattningar men min uppfattning är att inte ha fläkten på mindre varvtal än vad man har räknat ut enligt beskrivning/ritningar ifrån huset.

Så man inte får lukt eller liknande.... Luften och huset mår bäst av att luften konstant rör sig.
Sedan kan vi ju ha olika luftflöden beroende vad man har gjort exempelvis om man har satt in spottar i taket igenom plåttaket och inte tätat ordentligt då har man redan där mixtrat med luftflödet.
Eller som hos mig sett under diskbänken där avloppsrören går ner igenom golvet svårt att täta här. Men här kände jag att en del varmluft flydde ut. Har tätat runt röret med en handduk vilket blivit helt ok.

Jag kan stänga av fläkten ibland vissa otroligt varma sommardagar annars går fläkten konstant.
 
  • Gilla
LullLull
  • Laddar…
Jag väntar spänt på mer info från @Lindstrumpen precis som @LullLull säger.

Angående fläkten så ser jag inte riktigt varför det skulle spela så stor roll om man varierar fläktens frekvens och ev. stänger av den.
Det beror så klart på hur man har med luftflödet som du säger.
Men huvudsyftet enligt ritning är att luften ska rotera runt från fläkten (värmen är väl det allra viktigaste), så länge det är någon form av fläkt som fördelar värmen som går in i elementet som är i ventilationstrumman så det inte bara stannar där, så bör det isolera huset. Ju mer effekt man har, desto mer vandrar luften och den blir så klart friskare och bättre, antar jag. Så om man själv justerar hastigheten efter smak/tycke vore väl en fördel, men att stänga av den kanske inte är så bra...
Samtidigt om det är riktigt varmt ute så kanske det är bra att köra fläkten, för då roterar den väl "kall" luft, eftersom elementet borde inte få något varmvatten av värmepumpen?
I mitt fall är det åtminstone kopplat ett element från luft/vatten värmen, och rören är varma nu på vintern men på sommaren så reglerar ju pumpen det genom kurvan, så fort det blir 10+ kommer den inte köra speciellt mycket värme i rören och då kan så klart fläkten få rotera runt luften.
 
Jag drog ner den för den lät lite mycket samt energiförbrukning ..
Att stänga av den tror jag inte skulle fungera för då försvinner ju själva syftet. Vi har också luft vatten.. Vi hade tankar att köra kyla i samma system eftersom L/V stödjer det, men vågade inte pga kondensrisk. Vi ska sätta in en kamin till hösten och om jag förstått andra här på forumet så skulle man kunna sprida värmen på ett effektivt sätt men fläktens hjälp. Men som jag skrev så vore det intressant att mäta hur mycket det kostar att köra den på olika lägen. Lovar att försöka snabba på så ni kommer vidare i ert arbete
 
Tror helt klart också att huset blir rejält oisolerat om man inte kör runt värmen i ngn form
 
U Undertaker skrev:
Jag väntar spänt på mer info från @Lindstrumpen precis som @LullLull säger.

Angående fläkten så ser jag inte riktigt varför det skulle spela så stor roll om man varierar fläktens frekvens och ev. stänger av den.
Det beror så klart på hur man har med luftflödet som du säger.
Men huvudsyftet enligt ritning är att luften ska rotera runt från fläkten (värmen är väl det allra viktigaste), så länge det är någon form av fläkt som fördelar värmen som går in i elementet som är i ventilationstrumman så det inte bara stannar där, så bör det isolera huset. Ju mer effekt man har, desto mer vandrar luften och den blir så klart friskare och bättre, antar jag. Så om man själv justerar hastigheten efter smak/tycke vore väl en fördel, men att stänga av den kanske inte är så bra...
Samtidigt om det är riktigt varmt ute så kanske det är bra att köra fläkten, för då roterar den väl "kall" luft, eftersom elementet borde inte få något varmvatten av värmepumpen?
I mitt fall är det åtminstone kopplat ett element från luft/vatten värmen, och rören är varma nu på vintern men på sommaren så reglerar ju pumpen det genom kurvan, så fort det blir 10+ kommer den inte köra speciellt mycket värme i rören och då kan så klart fläkten få rotera runt luften.

Luften isolerar ja.
Att ha stillastående luft är aldrig bra.

Tänker mer bara hur mycket du tänker öka luftflödet hur det blir med uppvärmningen batteriet kan ju bara värma ett visst flöde så att säga....

En riktigt varm sommardag så har du säkert upp emot 30 grader uppe på vinden.
Och det är ju den luften du sprider ut i golvet/väggarna under en sommardag.

Jag har det svalare inne en varm sommardag med nedfällda markiser och avstängd fläkt än nedfällda markiser och fläkten på.
Än marginellt men man känner/mäter skillnad.
 
Det är galet varmt på sommaren! Nu kör vi rätt mycket AC i huset men visst drar fläkten ner värmen så att stänga av på sommaren kan nog vara klokt
 
Är det någon här som har eller överväger att sätta solpaneler på taket? Vi undersöker möjligheten just nu.

vi stänger av värmesystemet när de blir varmare ute, har luftvärmepump också. Vi kan inte reglera värmen alls när systemet är på. Det blir alltid typ 21 grader i huset och i dessa tider hade vi gärna sänkt någon grad. Kan någon termostat vara sönder? Någon som vet någon firma i Östergötland som har erfarenhet av functura? Skulle gärna vilja få systemet och fläkten kontrollerad och se om vi kan göra något för att effektivisera det.
 
Hej! Yes har börjat ta in offerter på solceller..
Ang värmen sommartid så är det besvärligt. Har också LL men värmen skjuter på minst sagt och det upplevs som om fläkten drar ner värmen i huset igen oavsett om man kör AC.
 
Kanske missförstod din fråga…
Jo vi kan reglera tempen upp och ner hur varmt det ska vara i huset..Det sitter väl en givare i anslutning till fläkten. Kan det vara den som spökar?
 
Vi har 14 kw solceller installerat på taket.

Angående värmefläkten så har vi ett vred på 5 steg. Vi stänger av den dagtid även fast vår värmepump inte skickar något varmvatten till fläkten. Temperaturen på vinden går ofta upp mot 30 grader och den luften vill vi inte dra ner i huset.
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Kanske missförstod din fråga…
Jo vi kan reglera tempen upp och ner hur varmt det ska vara i huset..Det sitter väl en givare i anslutning till fläkten. Kan det vara den som spökar?

Vi har fläkten på vinden, dit kan vi ju inte krypa upp i tid och otid. Men där vi slår på systemet, i ett skåp i badrummet, kan man välja grader men det händer inget, är lika varmt. Vintertid pratar jag om nu.

Vi får det också varmt på sommaren. När vi bytte fönster satte vi in nätfönster i sovrummet samt nätdörr, så att vi kan ha öppet nattetid
 
A ampe skrev:
Vi har 14 kw solceller installerat på taket.

Angående värmefläkten så har vi ett vred på 5 steg. Vi stänger av den dagtid även fast vår värmepump inte skickar något varmvatten till fläkten. Temperaturen på vinden går ofta upp

mot 30 grader och den luften vill vi inte dra ner i huset.
Vad innebär 14 kw solceller, hur många plattor är det? Vi pratade med en firma som tyckte att vi skulle ha 42 plattor.

Ni är inte oroliga för snön och den låga lutningen? Tål taket tyngden? Har ni oirginaltaket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.