Denna bilden fick mest vara med för det blommande äppelträdet men även för att visa att frun (i bakgrunden) minsann även hjälper till med skottkärran ;)
P1080988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi inte hade orkat att hyra en gallervält hittade jag (Google :)) att förr använde man två brädor som spändes på under skorna, jag hade ett par gamla sandaler som skruvades på ett par brädlappar! Fungerade utmärkt att få rätt tryck och platta ut jorden.
P1080989.jpg
Skapa konto

Baksidan
P1080995.jpg
Skapa konto

Framsidan
P1090005.jpg
Skapa konto

När jorden var lite lätt krattad var det bara att så gräs. Vi valde Weibulls Villa Classic och sådde för hand. Sen var det bara att hålla jorden fuktig och vänta...
P1090009.jpg
Skapa konto

La även lite jord ovanpå sanden i surhålet och sådde där studsmattan ska stå senare.
P1090013.jpg
Skapa konto

Och se en vacker dag så hände det (ca 10 dagar senare) :wow:
P1090062.jpg
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Tack, ja värme + kallvattenfördelare i samma skåp. Hittar inget i som säger att det inte får vara så i vare sig Säker vatten eller hos supporten hos Uponor.
Näe det står ju inte rakt ut att man inte får, men det står att det bör inte läggas så att tappvattnet kan va varmare än 24' en längre stund pga legionellarisken som blir då.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Otroligt bra jobb! Ser fram emot mer bilder och följa tråden framöver.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Gahmen skrev:
Näe det står ju inte rakt ut att man inte får, men det står att det bör inte läggas så att tappvattnet kan va varmare än 24' en längre stund pga legionellarisken som blir då.
Tack för infon, jag får mäta tempen i vinter då när golvvärmen är på. Annars får jag väl dra på lite Armaflex på kallvattenfördelaren.

(Hur lång tid är en längre stund? Om man är bortrest två veckor nu när det varit så varmt kan det nog bli 24 garder på vissa ställen i tappvattnet :) )

Redigerat:
Badrummet är fantastiskt fint och jag tycker att det ni gjort med gångarna etc i trädgården är ursnyggt!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Efter utejobbet var det hög tid att ta tag att dra den sista biten avlopp ifrån badrummet på ovanvåningen och koppla på vattnet.
Avloppet slutade en bit under taket på första våningen. Koppen under är till för att ta hand om det kom regn ifrån avluftningen.
P1090052.jpg
Skapa konto

Fick ta upp ett hål i golvet ner till krypgrunden. Hade tidigare kollat lite med ett 10 mm långborr för att se var som passade bäst att gå ner med röret.
P1090056.jpg
Skapa konto

Rör på plats. Ska senare byggas in i en garderob eller liknande :)
P1090058.jpg
Skapa konto

Kopplade på vatten och avlopp under kommoden. Röret längst till vänster är för termostaten till golvvärmen.
P1090196.jpg
Skapa konto

Termostaten sitter sen på sidan av kommoden på ett bra avstånd ifrån handdukstorken som annars kan störa.
P1090200.jpg
Skapa konto

Fick göra en tillfällig installation av vattnet bakom tvätt/torkmaskinen (tills badrum/tvättstuga fixas på nedervåningen)
P1090114.jpg
Skapa konto

Fick rensa och göra om lite kopplingar i den gamla toaletten.
P1090115.jpg
Skapa konto

Efter påsättning av vattnet märkte jag att man får dra 150 cc blandaren ganska hårt. Det sitter en kona som trycker på pex-slangen.

Elektrikern från Elfast kom och installerade det sista och äntligen kunde vi börja använda badrummet. Kanske den segaste badrumsrenoveringen på Byggahus? :rolleyes:

Vi firade med att sätta upp kristallkronan.
P1090202.jpg
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Grymt! Speciellt kristallkronan :D

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Kanske den segaste badrumsrenoveringen på Byggahus? :rolleyes:
Kanske det, men den absolut snyggaste badrumsrenoveringen där inget har lämnats till slumpen och allt tillsynes ser helt perfekt ut. Well done (y)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Snyggt med kristallkronan. Får jag fråga vad det är för modell? Jag har letat lite till vårt badrum men bara hittat ipklassade kristall plafonder. Eran var ju riktigt snygg!

//Johan

johel572 skrev:
Snyggt med kristallkronan. Får jag fråga vad det är för modell? Jag har letat lite till vårt badrum men bara hittat ipklassade kristall plafonder. Eran var ju riktigt snygg!
//Johan
Det är en Markslöjd Gränsö 1L

Med de nya reglerna i Zon X är det IP 20 över 2,25m och vi har ju ganska högt i mitten på badrummet.

Vi kom sen på att det fanns ett sovrum kvar att fixa lite på :)
Frugan laserade omfattningen till takbjälkarna.
P1090184.jpg
Skapa konto

Och taket fick sig en sista målning av spärrgrunden, vi klarade 24h regeln för andra målningen med råge :D. Omfattningarna på plats
P1090201.jpg
Skapa konto

Byggdörren till ovanvåningen togs bort.
P1090183.jpg
Skapa konto

mattetvilling skrev:
Kanske den segaste badrumsrenoveringen på Byggahus? :rolleyes
Äh, du har långt kvar till min nivå ;)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Snyggt som vanligt :)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Äh, du har långt kvar till min nivå ;)
Min med....

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.