28 718 läst · 100 svar
29k läst
100 svar
18 åring renoverar sovrum
Okej, får fundera lite mer på detta. Jag tänker att jag ska börja med att skippa lådan, och upplever jag det högljutt och jobbigt så kommer jag lösa det i framtidenH hjulia skrev:I huset jag växte upp gick det ett ventilationsrör upp genom golvet på övervåningen och ut genom taket. Det var inbyggt i en liten låda och det var inget man tänkte på. Enda gången den var störande var om jag och syrran fick för oss att möblera om, men bara ett rör hade varit lika mycket i vägen i så fall
Funderade mest på hur man snyggast kunde bygga in rören och få det estetiskt snyggt utan att man bara ser det som en ”låda”.
Man får ju försöka bygga det som en ”platsbyggd möbel” av något slag, kanske med infällda spotlights och hyllor eller liknande. Därför jag undrade lite hur möblemanget skulle se ut här och vad som kunde tänkas passa till det.
Jag tycker du ska strunta i att byta rören och istället köpa ett par gipsskivor och bygga in det. Men på ett sätt så det inte uppfattas som konstiga lådor som du säger. Det är snabbt och enkelt gjort. Dessutom kan du trycka in isolering i lådan!
Man får ju försöka bygga det som en ”platsbyggd möbel” av något slag, kanske med infällda spotlights och hyllor eller liknande. Därför jag undrade lite hur möblemanget skulle se ut här och vad som kunde tänkas passa till det.
Jag tycker du ska strunta i att byta rören och istället köpa ett par gipsskivor och bygga in det. Men på ett sätt så det inte uppfattas som konstiga lådor som du säger. Det är snabbt och enkelt gjort. Dessutom kan du trycka in isolering i lådan!
Ett alternativ är ju annars att sätta skjutdörrar eller garderober längs hela denna väggen och ha sin klädförvaring här.
Får ju bara hoppas att inte kläderna luktar skit när dom ska användas!
Får ju bara hoppas att inte kläderna luktar skit när dom ska användas!
Ja precis, jag har med funderat på detta! Det jag funderar mest över är dock vinkeln på röret. Det gör så att jag måste antingen ha vinkel på hyllan med eller bygga den rak men lite tjockare. Tror detta blir lättare att tänka på sen när resterande är färdigt i rummet!C crazytok skrev:Funderade mest på hur man snyggast kunde bygga in rören och få det estetiskt snyggt utan att man bara ser det som en ”låda”.
Hahaha ja bra tanke, dock så har jag en gigantisk garderob precis utanför!C crazytok skrev:
På bilderna ser det ut som fallet på röret är onödigt stort. Räcker med 1cm/m vanligtvis. Om ni tänkte byta rören så kan man nog slimma till det lite. det se även ut som bakfall där det kommer genom väggen men det kanske bara provisoriskt
Snabbuppdatering
Ikväll ska vi flyta hela golvet, äntligen!
Här är lite bilder på vad vi ska använda ikväll. Ja jag vet att det är mer säckar än vad vi behöver, vi tippar på att det går åt 14-15st.
För övrigt så målade jag och tjejen andra strykningen igår, kommer lite bilder på det med ikväll! Vi har lyckats måla lite grått i taket så blir att fylla på med lite vit färg där med
Kommer en till uppdatering ikväll!
På återseende!
Ikväll ska vi flyta hela golvet, äntligen!
Här är lite bilder på vad vi ska använda ikväll. Ja jag vet att det är mer säckar än vad vi behöver, vi tippar på att det går åt 14-15st.
För övrigt så målade jag och tjejen andra strykningen igår, kommer lite bilder på det med ikväll! Vi har lyckats måla lite grått i taket så blir att fylla på med lite vit färg där med
Kommer en till uppdatering ikväll!
På återseende!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har ingen aning om fallet är för stort faktiskt, kan mäta ikväll eller imorgon och seF fangalid skrev:
Tror endast det uppfattas som bakfall på bilden, men ska dubbelkolla detta med. Bra att du är uppmärksam!
Tror det ser ut som bakfall då det är en vinkel där, men ska kika sen
Uppdatering nummer fem - Flytspackling av golvet & heltäckningsmatta
Tjena! Glömde lägga upp när vi hade flutit klart golvet, så här kommer det!
Totalt använde vi 14st säckar, av dem 20 vi hämtade.
Lite bilder:
Har även hämtat mattan och rullar ut den så jag kunde kolla hur det såg ut, det blev såhär:
Förhoppningsvis kommer min polare som är golvläggare inom dem närmsta dagarna så vi kan hjälpas åt att skära ner den.
Allt gott!
-Jakob
Lite bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även hämtat mattan och rullar ut den så jag kunde kolla hur det såg ut, det blev såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis kommer min polare som är golvläggare inom dem närmsta dagarna så vi kan hjälpas åt att skära ner den.
Allt gott!
-Jakob
Men så snyggt det blir! Vad köpte du mattan!?
Vore grymt att få veta hur den skärs till, dvs vad din golvläggarkompis gör
Vore grymt att få veta hur den skärs till, dvs vad din golvläggarkompis gör
Du får vara lite kreativ! Gör allt annat runt om, men fundera över röret ibland när du ser det!J Jakob_ skrev:
Lösningar på ”problem” kan komma i de mest oväntade situationer.. det är inte nödvändigtvis en ”låda” som passar dig bäst! Så ”snöa inte in dig” på just det.. tänk möblering (hyllor, skåp osv), fundera på tyg... kika på andra mer bastanta..dekorativa rör som kan få till en mer rustik känsla (jag tex tycker tegel och stålbalkar är skitsnyggt, alla gillar vi olika saker/stilar).
Själv har jag funderat på mitt avloppsrör varje gång jag går till tvättstugan,, (i 6 år) snart är det dags! Stör mig hela tiden, men vill att det ska bli rätt!
Mycket tjusig matta! Passar bra därJ Jakob_ skrev:Uppdatering nummer fem - Flytspackling av golvet & heltäckningsmatta
Lite bilder:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Allt gott!
-Jakob
Fanns den i andra färger också? (Mer nyfiken för min egen skull )
Var heter den/tillverkare?
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg