Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skum är inget bra i längden att sätta fönster med. Skum är stumt och trä rör sig med varierande fukt och temperatur. Då blir det glipa mellan karm och skum och det börjar dra in kall luft.
Det var ett problem jag varken varit med om, eller hört talas om. Tvärs om, tycker jag skum är helt överlägset andra "drev".

MultiMan
Ja, jag håller med. Har skummat i många år och fortsätter skumma. Blir överlägset tätt, går fort och inga andra problem om man gör rätt.

Lukt från avlopp brukar innebära att det inte är helt tätt eller att man har någon golvbrunn där vattenlåset torkat på. Antar att där luften läcker är tillräckligt litet för att slippa bajsflugorna annars vore det lätt att finna.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Uppdatering nummer tre - Puts!

Hej igen!
Här kommer ännu en uppdatering precis som lovat. Det är nu helt färdig putsat på väggarna, det blev riktigt bra! Är så jävla nöjd verkligen, så kul att se allt gå framåt. Det enda som är kvar nu är själva ingången till rummet som kommer att bli färdig den kommande veckan.

Efter putsen är helt färdig så kommer jag att börja måla taket vitt. Lär behöva måla två omgångar så ska börja med det så snart som möjligt.

För övrigt så har vi även bestämt att jag ska inhandla nya avloppsrör ifrån Uponors serie ”Decibel” (https://www.uponor.se/vvs/produkter/inomhusavlopp). Detta tror jag verkligen kommer att göra en stor skillnad både utseendemässigt och ljudmässigt.
Är det någon här som har använt dem innan? Och vart kan jag inhandla detta? Jag har skickat dem ett mejl för att hitta återförsäljare men inväntar svar ännu.
Uppdatering: Jag har nu hittat dem på Ahlsell!

Här nedan finner ni lite bilder som jag precis har tagit.

På återseende!
-Jakob

Nyputsade väggar i ett rum under renovering med synliga rör och en ofärdig dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsade väggar i ett rum under renovering med spade och kvast lutade mot väggen.
Skapa konto
Nyligen putsade väggar i ett rum under renovering med synlig ventilation och rörgenomföring.
Skapa konto
Nyligen putsade väggar och tak i ett renoveringsprojekt med synligt fönster och rör.
Skapa konto
Färdigputsad vägg och fönster i ett rum, ommålat vitt tak syns ovanför.
Skapa konto
Nyputsade väggar och tak i ett renoveringsprojekt med synliga avloppsrör och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Nyputsade väggar och tak i arbetsrum med byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Nyputsad vägg i en renoveringsmiljö med hinkar och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbat (y)
Tack så mycket verkligen!

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Uppdatering nummer fyra - Målning

Tjena igen! Har egentligen missat att ge er en uppdatering när jag målade taket. Men nu får ni se väggarna samtidigt. Har endast målat en strykning nu när bilderna är tagna, men under nästa vecka ska vi köpa mer färg och måla en eller två gånger till.
Vi köpte 10L färg, och nästan allting gick åt??? Har ingen aning om jag och min flickvän gjorde ”fel” när vi målade, men sjukt mycket färg gick åt iallafall :crysmile: Väggen är målad i en ljusgrå nyans, vilket blir riktigt bra!

Det som återstår nu är följande;
• Måla en gång till
• Flytspackla golvet, vilket ska göras nu under veckan
• Byta ut avloppsrören till Uponors Decibel
• Lägga heltäckningsmatta
• Dra all el

Riktigt taggad på att bli färdig nu när det närmar sig!

Här nedan har ni som vanligt lite bilder på hur det ser ut just nu. Tänk på att det blir lite lustigt ljus av min lampa.

På återseende!
-Jakob
Renoveringsprojekt: Rum med nymålade väggar i ljusgrå, oslipat golv och synliga avloppsrör.
Skapa konto

Ett hörn av ett rum under renovering med nymålade ljusgrå väggar och obehandlat golv.
Skapa konto

Nymålad ljusgrå vägg och vitt tak i renoveringsprojekt med synliga kablar och avloppsrör.
Skapa konto

Nymålat ljusgrått rum med synliga rör i taket och stark arbetslampa på stativ.
Skapa konto

Ny målad vägg och tak i ljusgrå nyans med skarpa ljussken från lampa i halvfärdigt rum.
Skapa konto

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
J Jakob_ skrev:
Vi köpte 10L färg, och nästan allting gick åt??? Har ingen aning om jag och min flickvän gjorde ”fel” när vi målade, men sjukt mycket färg gick åt iallafall :crysmile:
Putsade väggar suger vääldigt mycket så 10 liter låter inte alls som överdrivet mycket. Främsta anledningen till att man använder grundfärg första gången är framförallt för att mätta väggar/tak (inomhus. Vid utomhusmålning finns det andra anledningar) med en billig färg för de kan suga riktigt mycket första gången. Så står det på burken att den räcker till 8-10 kvm/liter så kan det under första målningen mycket väl endast räcka till 3-5 kvm/liter och det vill man inte slösa dyr färg på.

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
Vi har nu monterat ljuddämpade avloppsrör och jag tycker inte de dämpar ljudet tillräckligt så du ska nog förbereda dig på att bygga in stammen.

/M

M mgranbom skrev:
Vi har nu monterat ljuddämpade avloppsrör och jag tycker inte de dämpar ljudet tillräckligt så du ska nog förbereda dig på att bygga in stammen.

/M
Tack för din kommentar :)

Vad för avloppsrör har du satt in? Just denna serien ska vara extra anpassade för att tysta extra mycket, men det kostar ju lite därefter med. Skulle du kunna lämna möjligtvis?

Hemmakatten
Fin färg, både i tak och på vägg!

Men, det är extremt störande att se avloppsrör i ett sovrum. Skulle absolut se till att de byggs in i en låda.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fin färg, både i tak och på vägg!

Men, det är extremt störande att se avloppsrör i ett sovrum. Skulle absolut se till att de byggs in i en låda.
Det kommer ju förmodligen se konstigare ut om jag bara bygger en liten låda kring hela röret, eller? Som samt så kommer röret bytas ut till ett annat rör i vit färg :)

Mot vilken vägg kommer du ha sänggaveln?

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
J Jakob_ skrev:
Det kommer ju förmodligen se konstigare ut om jag bara bygger en liten låda kring hela röret, eller? Som samt så kommer röret bytas ut till ett annat rör i vit färg :)
I huset jag växte upp gick det ett ventilationsrör upp genom golvet på övervåningen och ut genom taket. Det var inbyggt i en liten låda och det var inget man tänkte på. Enda gången den var störande var om jag och syrran fick för oss att möblera om, men bara ett rör hade varit lika mycket i vägen i så fall

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Mot vilken vägg kommer du ha sänggaveln?
Den kommer att vara centrerad under fönstret :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.