J Jakob_ skrev:
Hej igen!
Sitter och funderar lite på din lösning av lister med kabellist osv osv... Du hade inte kunnat länka någonstans där man kan ta sig en titt? :D
Tyvärr, det är svårt att hitta nånstans att se dem "live" (Om du inte har vägarna förbi mig i Lerum...).
Jag försökte först beställa Schneiders variant men dessa hade utgått. Byggmax har nåt liknande men i MDF och jag ville ha plast mot ytterväggarna.
Listerna och clipsen jag använt beställde jag via Beijer, Schneiders sockellådor, el- och nätverksuttag beställde jag via nån elbutik på nätet.

/M

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
J Jakob_ skrev:
Ja jag har haft lite tankar på att göra det, men tror att jag kommer att välja att måla avloppsröret vitt istället, då det kommer att skapa väldigt många konstiga vinklar. Eller så kanske man kan bygga en "låda" och sedan sätta spotlights i botten utav den, hmm är kluven...

....
Om röret kommer från en toalett kommer du att ångra dig, inte kul att bo i ett rum där man hör vad som passerar i rören...
Passa på att byta rören till ljudisolerade rör och bygg sedan in dem.

/M

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Tyvärr, det är svårt att hitta nånstans att se dem "live" (Om du inte har vägarna förbi mig i Lerum...).
Jag försökte först beställa Schneiders variant men dessa hade utgått. Byggmax har nåt liknande men i MDF och jag ville ha plast mot ytterväggarna.
Listerna och clipsen jag använt beställde jag via Beijer, Schneiders sockellådor, el- och nätverksuttag beställde jag via nån elbutik på nätet.

/M
Syftade på en länk till där man kan beställa grejorna, men får googla mig fram! :D(y)

Jag ser att du också har heltäckningsmatta, är den limmad eller sitter den fast med hjälp av listen?

M mgranbom skrev:
Om röret kommer från en toalett kommer du att ångra dig, inte kul att bo i ett rum där man hör vad som passerar i rören...
Passa på att byta rören till ljudisolerade rör och bygg sedan in dem.

/M
Tack för en bra input!

Vi har haft väldigt stora avloppsproblem och har nyligen (typ 1 år sen) bytt ut hela avloppet i princip, fått gräva upp hela vägen fram till gatan. Så min pappa vill verkligen inte att vi ska hålla på och greja med rören, men känner verkligen inte för att lyssna på när små människobåtar åker igenom rören.... Det kommer även en lukt ifrån rören, vad kan detta bero på? Är det alltid så eller är det något som är fel? Känns väldigt konstigt att det Måste lukta avlopp bara för det är en gammal källare liksom... hmm.

Duri har golvlister med särskilda spår för att kunna dra kablage i dem.

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Duri har golvlister med särskilda spår för att kunna dra kablage i dem.
Okej ska ta en titt!

J Jakob_ skrev:
Syftade på en länk till där man kan beställa grejorna, men får googla mig fram! :D(y)

Jag ser att du också har heltäckningsmatta, är den limmad eller sitter den fast med hjälp av listen?
Som sagt, Beijer tog hem listerna åt mig.

Min matta sitter med dubbelhäftande tejp i dörröppningen men annars bara klämd under listerna.

/M

• Gilla
Jakob_
  • Laddar…
J Jakob_ skrev:
Bauhaus har två olika varianter av rörsockel, men det lär gå lika bra att dra kabel i dem. De i länken är den större varianten och sen har de en lite nättare variant också som kanske passar bättre för kabel.
https://www.bauhaus.se/primo-rorsockel-innerdel-z-form

Åsa Lund
Avloppsrör av gjutjärn isolerar ljud mycket bättre än vad plaströr gör. Håller med om att de ska kläs in.

Hemmakatten
Såg det nyinsatta fönstret. Det är väldigt fult med det där fogskummet som väller ned på fönstret. Oproffsigt gjort av muraren, för det var väl han som satt dit det? Undrar om det går att få bort skummet utan att förstöra fönstret?

• Gilla
PärS
  • Laddar…
MultiMan
Ja, normalt sett tejpar man fönsterkarmen innan man skummar och då det bara att skära bort överskjutande skum med en kniv och sedan dra bort tejpen. Annars kan kan det vara väldigt besvärlig att få bort skummet.

Se till att få bort skummet snarast annars kan det ibland missfärga fönstret.

Åsa Lund
Skum är inget bra i längden att sätta fönster med. Skum är stumt och trä rör sig med varierande fukt och temperatur. Då blir det glipa mellan karm och skum och det börjar dra in kall luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.