thomasx skrev:
" innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda"
Så här stod det ordagrant i ursprungsinlägget:

"En viktig slutsats är att man kanske inte skall slå på stora trumman och offentligt hänga ut och kassera flera leverantörers system innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda för att visa om ett system är bra eller dåligt."

Det står inget som gör att jag skulle ha påstått eller dragit slutsatsen om att SP skulle ha gjort fel. Du får nog börja läsa vad olika personer skriver innan du börjar förvanska saker och ting och kanske inte dra saker ur sin kontext.

thomasx skrev:
Samma sak gäller med de legobyggsatser jag köpte till barnen häromdagen...
Men så bra, då kanske t.o.m du kan klara av det ;)
 
oceanis skrev:
Så här stod det ordagrant i ursprungsinlägget:

"En viktig slutsats är att man kanske inte skall slå på stora trumman och offentligt hänga ut och kassera flera leverantörers system innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda för att visa om ett system är bra eller dåligt."
Jag vet inte riktigt om du missade eller bara inte förstod, så jag citerar igen: "innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda "

oceanis skrev:
Men så bra, då kanske t.o.m du kan klara av det ;)
Man ska inte döma andra efter sig själv...
 
thomasx skrev:
Jag vet inte riktigt om du missade eller bara inte förstod, så jag citerar igen: "innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda "



Man ska inte döma andra efter sig själv...
Det är nog snarare du som inte förstår..............genom att upprepa dig visar du än en gång att du uppenbart inte förstår enkel svenska.

Det står inget som antyder att jag skulle påstå att deras metod är fel för det vet jag inget om och inte heller du. Men enkelt uttryckt är det så att man har testat samma system vid två tillfällen och med samma metod. Dessa två prov har visat helt olika resultat och därmed bör ett test laboratorium ha så mycket självinsikt att man funderar på varför resultatet blir så olika och innan man presenterar sina resultat officiellt, fundera på varför det blev så och eventuellt göra ett antal fler prov för att försöka visa ett mer regelbundet resultat som man då möjligen kan dra slutsatser från.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Det är nog snarare du som inte förstår..............
Då kanske du kan förklara hur du menar att din kommentar om SP inte skulle vara skuldbeläggande åt deras håll!
 
thomasx skrev:
Då kanske du kan förklara hur du menar att din kommentar om SP inte skulle vara skuldbeläggande åt deras håll!
Läs tidigare inlägg !
 
oceanis skrev:
Läs tidigare inlägg !
Inga precis sakliga inlägg från din sida, bara den ena otrevligheten efter den andra.
Du har inte förklarat det i något av dina tidigare inlägg.
 
thomasx skrev:
Inga precis sakliga inlägg från din sida, bara den ena otrevligheten efter den andra.
Du har inte förklarat det i något av dina tidigare inlägg.
Anser absolut att jag har varit saklig från första inlägget i denna tråd och också i svaren till dig. Kanske har du missat inlägg 228 annars har jag där förklarat varför jag anser att man inte borde slå på stora trumman innan man utrett vidare varför det brlev olika resultat för samma system och med samma metod.
 
Polos skrev:
Men om du ska testa en produkt då ska du väll testa den som den är i verkligheten , jag skiter i deras standard ett tätskikt i ett badrum är alltid bakom klinker kakel då testar man produkten med klinker eller kakel inte utan . Och sen ska man ha den på godkänt matrial inte en träbaserad skiva hur svårt kan det vara
Om du ska åka i en hiss, och det står på hissen att den precis klarar den vikt du väger, om man väger mer, så kommer hissen att gå sönder. Åker du i hissen då?

Eller kan det möjligen vara så att du förväntar dig att hissen har lite extra säkerhet, kanske dubbelt upp, t.ex.?
När hissen sedan ska testas, av t.ex. SP, förväntar du dig då att de testar hissen med din vikt, eller den vikt som hissen faktiskt ska klara givet säkerhetsmarginalerna? Jag vet vad jag hade förväntat mig.

Sedan så ska ju hissen hålla i kanske 10 år eller så, innan man byter vajrar etc. Förväntar du dig att SP då testar det, på något sätt? Kanske att testen tar 10 år? Eller kanske att de använder branschöverenskomna standarder för forcerade tester, för att visa att hissen faktiskt kommer att hålla sina 10 år?

Det är, som du kanske inser, inte alltid helt enkelt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
oceanis skrev:
Anser absolut att jag har varit saklig från första inlägget i denna tråd och också i svaren till dig. Kanske har du missat inlägg 228 annars har jag där förklarat varför jag anser att man inte borde slå på stora trumman innan man utrett vidare varför det brlev olika resultat för samma system och med samma metod.
Tja, du kanske skulle ta och läsa dina egna inlägg, och sluta upp med sådana dumheter som att redigera dina egna inlägg med långa tillägg efter att de besvarats. Nej, jag hade inte missat ditt inlägg 228, däremot det faktum att du går in och redigerar dina inlägg i efterhand. Möjligen har du gjort så även med tidigare inlägg, vad vet jag, jag läser inte alla inlägg i hela tråden inför varje svar jag skriver.

Du har för övrigt inte förklarat det jag efterfrågar i ditt inlägg 228.
 
thomasx skrev:
Tja, du kanske skulle ta och läsa dina egna inlägg, och sluta upp med sådana dumheter som att redigera dina egna inlägg med långa tillägg efter att de besvarats. Nej, jag hade inte missat ditt inlägg 228, däremot det faktum att du går in och redigerar dina inlägg i efterhand. Möjligen har du gjort så även med tidigare inlägg, vad vet jag, jag läser inte alla inlägg i hela tråden inför varje svar jag skriver.

Du har för övrigt inte förklarat det jag efterfrågar i ditt inlägg 228.
Är du någon sorts polis här på BH som ska tala om när vi andra får redigera felskrift, stavfel eller annat i ett inlägg??:thumbdown:

Om du tittar på tiderna av redigeringen så skedde den kl 21.09. Dvs 12 min efter jag skrev inlägget men du har uppenbart läst min uppmaning om att läsa tidigare inlägg så sent som kl 21.58 eftersom du citerade min uppmaning vid den tidpunkten. Då hade du väl all anledning att titta upp och se på inlägget och kunde läsa detta innan du börjar med dina pekpinnar. Du är ju patetisk.............
 
thomasx skrev:
Om du ska åka i en hiss, och det står på hissen att den precis klarar den vikt du väger, om man väger mer, så kommer hissen att gå sönder. Åker du i hissen då?

Eller kan det möjligen vara så att du förväntar dig att hissen har lite extra säkerhet, kanske dubbelt upp, t.ex.?
När hissen sedan ska testas, av t.ex. SP, förväntar du dig då att de testar hissen med din vikt, eller den vikt som hissen faktiskt ska klara givet säkerhetsmarginalerna? Jag vet vad jag hade förväntat mig.

Sedan så ska ju hissen hålla i kanske 10 år eller så, innan man byter vajrar etc. Förväntar du dig att SP då testar det, på något sätt? Kanske att testen tar 10 år? Eller kanske att de använder branschöverenskomna standarder för forcerade tester, för att visa att hissen faktiskt kommer att hålla sina 10 år?

Det är, som du kanske inser, inte alltid helt enkelt.
Ja ibland går hissen inte ända upp
 
thomasx skrev:
När hissen sedan ska testas, av t.ex. SP, förväntar du dig då att de testar hissen med din vikt, eller den vikt som hissen faktiskt ska klara givet säkerhetsmarginalerna?
Jag tror (och förväntar mig därför) inte att SP eller någon annan testar hissen öht, utan bara inspekterar den (inklusive ritningar och andra underlag). Maxbelastningsutlåtandet torde (som i de flesta byggfall) vara en ren skrivbordsprodukt.

;)
 
Vid första driftagning eller efter större ombygge provbelastar man hissar med märklast + moms därefter kollar man lämpliga delar, kör fullcykler, nödstoppar osv. Och är man riktigt nitisk görs även sk fångprov dvs test av systemet som skall bromsa hissen om linorna ryker, iofs mycket osannolikt med de säkerhetsfaktorer som gäller där. Så just hissar har jag personligen ganska gott förtroende för utan att behöva se utförandet i enskilda fall, men läget har nog flackats ut lite när besiktningarna är utlagda på många fler händer än gamla SA-tiden.

Hissar är nog därför utförda lite som thomasx gör tätskikt dvs hängslen-livrem...
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
GK100 skrev:
Vid första driftagning eller efter större ombygge provbelastar man hissar med märklast + moms därefter kollar man lämpliga delar, kör fullcykler, nödstoppar osv. Och är man riktigt nitisk görs även sk fångprov dvs test av systemet som skall bromsa hissen om linorna ryker, iofs mycket osannolikt med de säkerhetsfaktorer som gäller där. Så just hissar har jag personligen ganska gott förtroende för utan att behöva se utförandet i enskilda fall, men läget har nog flackats ut lite när besiktningarna är utlagda på många fler händer än gamla SA-tiden.

Hissar är nog därför utförda lite som thomasx gör tätskikt dvs hängslen-livrem...
Där ser man. Det var ju betryggande. I många andra lyftsammanhang (som är det enda jag jobbat med) så nöjer man sig med statiska beräkningar och att man använder certifierade material. Det är sällan som något belastas.
 
Hej tätskiktsgurus! Det har tidigare i tråden visats en lista med namnen på de testade tätskikten där tec 1 och tec 2 är med. Om jag fattat det rätt så heter Webers nyaste tätskikt tec 3? Någon som vet om det är testat med "tortyrmetoden"? Slänger ut en till fråga: Kerakolls system klarade ju testet, någon som har synpunkter på det tätskiktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.