Själv har jag haft 3D-printer i några år hemma, först en tämligen basic variant som jag mestadels började med att skriva ut diverse prylar från Thingverse. Då var den absolut renodlat klassad som en hobby/kuriosa pryl.

Men allt efter som åren gått har jag uppgraderat mig en större printer, lärt mig känna fler olika materials för och nackdelar, men framför allt så har jag lärt mig att konstruera saker betydligt bättre och snabbare/enklare.
Krokar och saker som går att köpa på Jula etc. handlar jag i de absolut allra flesta fallen.

Men det är rätt ofta som det finns behov i vardagen av diverse saker som inte är lätta att hitta, allt från reservdelar till kökslådorna som slutat tillverkas till ventilationshuv i rätt format.
När man väl fått in det i bakhuvudet och vet vad man ska göra så blir det rätt lätt att se vad man ska konstruera, rita upp, slänga det på skrivaren och sedan någon timme eller dag senare använda den.
Saker där man tidigare hade hittat någon halvdan produkt som nästan löste det du egentligen behövde eller borra nya hål i något för att anpassa det till delarna så får du något som passar ditt behov rakt av.

Eller om man pratar om än mer anpassade saker så lyckades jag rycka av mig en sena i lillfingret för ett par veckor sedan, i och med att det var helg så började jag med att först göra en enkel skena i rätt format och tejpa fast fingret.
Därefter kunde jag i lite mer lugn och ro kolla på vad jag egentligen hade för behov, gjorde ordning en ganska lätt och luftig ortos men stark nog för vardagsbruk och en lite kraftigare för träning. Några dagar senare var jag hos arbetsterapeuten och fick en "professionell" ortos, som i praktiken var identisk med mitt första utkast men formad mot handen efter att plasten värmts i vattenbad och klippts till...
De konstaterade att min var betydligt snyggare och fyller funktionen minst lika väl. Framför allt så slipper jag gå med tejp runt fingret i 2-3 månader.

Senaste rena hobby-projektet som jag byggt med 3D-skrivaren är en CNC-fräs, så nu håller jag på och lär mig mer om 2D-cad och toolpath's för att öka min flexibilitet. :)
(Målet är att hinna göra en tunnare ortos i aluminium innan jag blir av med den, men än så länge är det mest övningsjobb i skylt-väg)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.