9 885 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
15 saker Patrik skrivit ut med 3D-skrivaren
Det beror på vad syftet är. Det finns lägen där jag definitivt hade velat ha en 3D-skrivare, men jag kan inte motivera den för mina behov.F fsn skrev:Så det faktum att det är fult, drar till sig skit, är kapillärt som en sockerbit och generellt håller pinsamt låg kvalité ser du inte som ett problem?
jag har skrivit ut grejer i 12-15 år i jobbet och också en del grejer till mig själv. Nu senast ett litet vändhjul med två kullager. Materialval spelar ingen roll. Nu senast skrev jag ut i kolfiber och då håller det ca 1/20 så länge som motsvarande svarvade hjul i POM-plast.
Skit är det... vem vill fö fylla sitt hus med så fula och dåligt tillverkad skit?
sen finns det ju företag som erbjuder tjänsten istället för att folk ska köpa maskiner som man använder nån gång då o då plus dom har ju proffs maskiner som kostar en 100 gånger så mycket och som får bättre resultat ska jag vara ärlig så tycker jag finish ser för dålig ut
Rusta har finare finish. Men sen 3-d printar de väl inte sina prylar (underleverantörerna) utan de formsprutar troligtvis plasten. Absolut inte i bästa möjligaste material.A andersda skrev:
3-d printers ger för jävlig yta och håller inte så hög kvalitet. Duger väl till prototyper och dylikt =)
Fast sen har nog inte så många plats för en stor formsprutare heller
Dyrare 3D-skrivare kan skriva ut med bra finish. Men smakar det så kostar det.R Rkarlsson skrev:Rusta har finare finish. Men sen 3-d printar de väl inte sina prylar (underleverantörerna) utan de formsprutar troligtvis plasten. Absolut inte i bästa möjligaste material.
3-d printers ger för jävlig yta och håller inte så hög kvalitet. Duger väl till prototyper och dylikt =)
Du tror alltså inte att Rustas underleverantörer printar sina plastprylar utan formsprutar dom...R Rkarlsson skrev:Rusta har finare finish. Men sen 3-d printar de väl inte sina prylar (underleverantörerna) utan de formsprutar troligtvis plasten. Absolut inte i bästa möjligaste material.
Nä antagligen har vanligt folk inte plats för nån formspruta, eller 40000-3 miljoner att lägga på varje verktyg som skall bli en pryl heller för den delen. Det var ju bra idé annars...
Ultradyra isåfall. Vi har någon på jobbet som är halvdyr, men jag är väl inte imponerad av ytan. Men det är coolt att den kan skriva ut så. Men sen är jag inte impad att en liten bit tar dryga timmen att göra heller.pacman42 skrev:
F fsn skrev:
Nu ska du inte vara sådan, köper du en spruta så bygger du väl verktyget själv med din egna cnc? Då kostar verktyget inte så farligt mycket.F fsn skrev:
Vägghängare till handduken så kan inte verktyget vara större än 30x30cm
Jag är väldigt säker på att de allra flesta bolag som tillverkar billiga plastprylar INTE 3D printar dessa utan använder någon gjutningsprocess. Har själv halvdyr 3D skrivare, enklare saker tar flera timmar att skriva ut, sedan skall det slipas och målas/lackas...F fsn skrev:
Tror jag inte, det är svårt att göra verktyg.... kan man inte tälja ut det i trä?R Rkarlsson skrev:Ultradyra isåfall. Vi har någon på jobbet som är halvdyr, men jag är väl inte imponerad av ytan. Men det är coolt att den kan skriva ut så. Men sen är jag inte impad att en liten bit tar dryga timmen att göra heller.
Nu ska du inte vara sådan, köper du en spruta så bygger du väl verktyget själv med din egna cnc? Då kostar verktyget inte så farligt mycket.
Vägghängare till handduken så kan inte verktyget vara större än 30x30cm
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
En sak att tänka på när man 3D-printar är om det ska ha kontakt med mat och liknande. Där är dagens metoder inte speciellt bra då det blir porer i materialet där det växer gottigheter. Diskstället som visas skulle jag nog misstänka kan hamna i den kategorin över tid också. Annars är det riktigt schysst. Jag äger en 3D-skrivare själv som används till lite allt möjligt. Är den lika användbar som jag trodde? Nej, men det är roligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
https://www.creativetools.se/hardware/3d-scanners-and-accessories/3d-scannersM maria01 skrev:
Det finns ju de som använder Kinect också, allt beror ju på syftet.
Vi hade den för 270-ish på förra jobbet, tror den gick för ca 500 med programvara, och vi hade också en mer högupplöst GOM Atos.
Sen beror det på vad man ska skanna, men för 3d-prints så är det väl en ”detalj”-scanner som gäller.
Jag velade länge innan jag köpte en av precis samma skäl, men till slut tyckte jag ändå att pris/prestandaförhållandet var tillräckligt attraktivt för att köpa en. Visst har jag skrivit ut en hel del praktiska grejer, och pepparkakorna blev roligare än vanligt i julas, men jag har fortfarande inte skrivit ut något jag inte hade kunnat vara utan eller lätt ersatt med något butikssköpt, så nyttan är fortfarande i högsta grad tveksam.T Trunk skrev:Titt som tätt vill jag köpa en 3D-skrivare men hejdar mig alltid så småningom. Det som (indirekt) tas upp här är den främsta anledningen; de gånger jag skulle använda skrivaren till något ”vettigt” skulle ske så otroligt sällan att det inte är värt tiden, pengarna och platsen.
Att skriva ut saker i 3D ser jag fortfarande som en hobby, alla andra går till Jula eller Clas Ohlsson och köper det de vill ha. Eller så struntar de helt enkelt i att köpa det man tänkt printa ut, ibland känns det som att folk printar ut saker för sakens skull.
Jag vill inte att folk ska missförstå mig, jag har en hel verkstad full med maskiner för att kunna göra hyllkonsoler som jag lika gärna hade kunnat köpa i butik. Allt jag säger är bara att 99,9 % av alla människor inte har så mycket nytta av en 3D-skrivare utan att det är mer en hobby.
(Skulle man verkligen behöva något utskrivet så kan man köpa den tjänsten av någon som har en skrivare.)
Edit: Däremot är jag övertygad om att en 3D-skrivare kommer finnas hos kreti och pleti inom 20-30 år. Ingen tvekan om den saken.
(Inte så att jag ångrar mig - jag har platsen och pengarna och den är fortfarande användbar - men i "nödvändighetslistan" hamnar den långt ner.)
Ni som är negativt inställda här i tråden verkar inte förstå att det är inte bara att trycka på print..
Jag har en ganska billig skrivare, creality ender 3 V2 som ligger strax söder om 2,000:-
Kan utan bekymmer skriva ut med mycket hög kvalité.
Att förstå sin slicer är nästan viktigare än skrivaren..
Men högre kvalitet tar längre tid, men vad är det att gnälla om, skrivaren behöver inte övervakas utan sköter sig själv.
Det jag använder min skrivare till primärt är att skriva ut pluggar som jag sen gjuter av i aluminium.
Just nu cad'ar jag en avgaslimpa till en bmw m57d30 motor som ska ner i en båt.
Tycker det är ganska imponerande att jag hemma kan sitta gratis med Fusion 360 och rita exakta detaljer som sen blir en färdig detalj i aluminium.
Sekundärt så har ungarna varsin rulle PLA som dom skriver ut roliga modeller med, senast en bil från spelet Rocket League.
Men jag håller med om att i mångt å mycket så verkar folk skriva ut bara för skrivandets skull..
Jag har en ganska billig skrivare, creality ender 3 V2 som ligger strax söder om 2,000:-
Men högre kvalitet tar längre tid, men vad är det att gnälla om, skrivaren behöver inte övervakas utan sköter sig själv.
Det jag använder min skrivare till primärt är att skriva ut pluggar som jag sen gjuter av i aluminium.
Tycker det är ganska imponerande att jag hemma kan sitta gratis med Fusion 360 och rita exakta detaljer som sen blir en färdig detalj i aluminium.
Sekundärt så har ungarna varsin rulle PLA som dom skriver ut roliga modeller med, senast en bil från spelet Rocket League.
Men jag håller med om att i mångt å mycket så verkar folk skriva ut bara för skrivandets skull..
Ja, det är ett bättre sätt att använda det till. vad formar du i för material sen för gjutningen? Jag har skrivit ut relativt mycket och under många år i jobbet. Det handlar om printning från två egna maskiner, en äldre maskin i 100kkr klassen som väl är nåt år för gammal och en nyare i 50kkr klassen som jag inte alls är så värst imponerad av men den skriver ut i många olika material, tex kolfiber eller simulering av gummi.Jarlingar skrev:Ni som är negativt inställda här i tråden verkar inte förstå att det är inte bara att trycka på print..
Utöver det så beställs det 3-d printat från externa leverantörer för väldigt mycket pengar varje år. Nästan allt är prototyper av kommande alu gjutgods eller formsprutad plast. 3-d printat är ett absolut nödvändigt verktyg i produktframtagning men jag har ännu inte hittat nåt som praktiskt fungerar i produktion ens på extrem lågvolym, har nån tips på nåt som verkligen fungerar?
Att skriva ut mygghållare, handukskrokar eller reservdelar till inredningen på bilen blir i min värld bara lite löjligt när det finns bättre och billigare färdig skit att köpa. Jag tänkte faktiskt rita och skriva ut parkeringsplats för Makita 18V batteri för sådana har jag inte hittat färdiga och klara i riktig plast, men det finns kanske?