Hej!
Jag är ute efter en funktion som jag inte är säker på om den finns och i sådana fall vad den heter.
Om man har en solpanel som ger 18v, låt oss säga för exemplet 100 watt.
Då skulle jag vilja begränsa så att den max kan ge 12v och att det som ligger över istället ökar strömstyrkan.
Men om volten ligger under 12 så ska den bara skicka igenom det som att inget har hänt.
Jag har kollar på regulatorer men jag blir inte riktigt klok på vad som händer så länge panelen levererar under 12v. Eftersom jag inte har något behov av batteri, jag vill att det fungerar när solen skiner, så blir jag inte heller riktigt klok på hur regulatorn prioriterar, laddar den batteriet först för att sen skicka ut på utgången eller kan man ställa in sånt?
Tack på förhand,
Martin
Jag är ute efter en funktion som jag inte är säker på om den finns och i sådana fall vad den heter.
Om man har en solpanel som ger 18v, låt oss säga för exemplet 100 watt.
Då skulle jag vilja begränsa så att den max kan ge 12v och att det som ligger över istället ökar strömstyrkan.
Men om volten ligger under 12 så ska den bara skicka igenom det som att inget har hänt.
Jag har kollar på regulatorer men jag blir inte riktigt klok på vad som händer så länge panelen levererar under 12v. Eftersom jag inte har något behov av batteri, jag vill att det fungerar när solen skiner, så blir jag inte heller riktigt klok på hur regulatorn prioriterar, laddar den batteriet först för att sen skicka ut på utgången eller kan man ställa in sånt?
Tack på förhand,
Martin
Du kommer inte att få ut mer effekt vid en höre spänning (inte volten) på panelen än 12V. Det låter som att du egentligen bara behöver begränsa spänningen.
Det låter kanon, men vad ska jag använda för att göra det men att jag fortfarande får ut den spänning som ligger under 12v när det är tex molnigt?
Det går med vissa DC/DC omvandlare (buck), de billiga jag köpt från ali osv fungerar så, men du får också ett visst glapp. Så vid tex. 12V på panelen kommer du kanske få ut 11.8V. Du ställer alltså bara in omvandlaren på den spänning du vill ha, och den kan aldrig öka spänningen så den kommer begränsas av inkommande spänning. De jag testat har tex. inte stängt ner vid undespänning förräns ganska lågt, men det här beror ju på uppbyggnad.
Solpaneler ger i praktiken konstant spänning men varierande ström. Max effekt kommer att vara vid ca 12V för den panelen oavsett ljusförhållande. En shuntregulator skulle passa, särskilt om man har nytta av värme.
Det låter lite som att det finns ett missförstånd här. Vad är det för last du skall driva med panelen? Det är lasten som bestämmer hur mycket ström det går vid 12V. En regulator kan inte reglera spänning och ström samtidigt. Visst går det på flera sätt att ordna så att det aldrig blir mer än 12V ut. Men regulatorn kan inte påverka hur mycket ström det går då.
Under dessa förutsättningar är en buck-regulator dyr utan att ge några fördelar. Du kan ha antingen en linjärregulator eller en shuntregulator som @Daniel 109 föreslår. I båda fallen kommer överskottsenergin att bli värme. Dock blir det mer värme med en shuntregulator än en linjärregulator. Om du väljer en linjärregulator bör det vara en LDO för att inte sänka spänningen onödigt mycket när det är låg spänning in från panelen.
Under dessa förutsättningar är en buck-regulator dyr utan att ge några fördelar. Du kan ha antingen en linjärregulator eller en shuntregulator som @Daniel 109 föreslår. I båda fallen kommer överskottsenergin att bli värme. Dock blir det mer värme med en shuntregulator än en linjärregulator. Om du väljer en linjärregulator bör det vara en LDO för att inte sänka spänningen onödigt mycket när det är låg spänning in från panelen.
Hej!A Avemo skrev:Det låter lite som att det finns ett missförstånd här. Vad är det för last du skall driva med panelen? Det är lasten som bestämmer hur mycket ström det går vid 12V. En regulator kan inte reglera spänning och ström samtidigt. Visst går det på flera sätt att ordna så att det aldrig blir mer än 12V ut. Men regulatorn kan inte påverka hur mycket ström det går då.
Jag bumpar min egen tråd efter att ha testa lite, läst mycket och funderat en del.
Det är ju precis som du säger.
Panelen jag har köpt ligger på 120w och har nominell spänning på 12v och max på 17.8v, max ström 6,75A (kjell blev det slut).
Det jag är ute efter nu är om solpanelen ger mer än 12 v, att den då konverterar den överskjutande spänningen till ström. Det ska i slutändan bli bland annat värme men eftersom det är på ett annat ställe har jag tyvärr ingen användning av den där den är.
Jag vet inte om den här typen finns, eller vad den kostar men om vi leker med tanken att det är perfekt väder och att panelen ger precis allt vad som står i specifikationen har vi;
17.8*6.75= 120.15 W
12*6.75= 81 W
Alltså en förlust på 39,5 W.
Detta är väll egentligen inga realistiska siffror men om man hypotetiskt skulle kunna konvertera hälften, alltså 15 W vore det ju härligt istället för att bränna det som värme.
Men som sagt, finns det här?
Jag ska läsa mer om buck-converter om det kanske är det jag söker efter. Är det någon som vet vad en buck converter gör om den får in en spänning som ligger under det spann den konverterar, skickar den det bara igenom eller stoppar den det?
Tack för alla grymma svar!
Problemet finns egentligen inte. Solpaneler har en hyfsat stabil utspänning vid dagsljus. I detta fall 17.8V i sin maximala arbetspunkt. Att den skulle trilla ner på 12V så blir närmare kväll med nästan 0W. Däremot så varierar strömmen linjärt med solinstrålning och därmed effekten. Så en. Reguljär 12V regulator för batteri funkar.
Jag har en regultator men jag vill inte ha något batteri. Skälet är att jag vill att den solpanelen levererar direkt när det är ljust då den kommer att samarbeta med en solfångare för värmen. Om jag har förstått det rätt så är en laddningsregulator prioriterad på att ladda först och sen skicka ut på "load".
Eller kopplar man lasten mot batteriet och att "load" istället är för när batteriet är fulladdat även med last på?
Jag vet inte vilken typ av regulator jag har men den andas "det enklaste man kan hitta".
Eller kopplar man lasten mot batteriet och att "load" istället är för när batteriet är fulladdat även med last på?
Jag vet inte vilken typ av regulator jag har men den andas "det enklaste man kan hitta".
Nu får vi ju inte så mycket detaljer om vad det skall driva. Men det låter som att det är en värmeapplikation. Det är typiskt en resistiv last. Skall du öka strömmen genom den så måste du öka spänningen. Ingen regulator kan öka strömmen utan att öka spänningen när vi pratar om ett element.M martin12345 skrev:
När solcellen skall ladda ett batteri är situationen en annan. Så länge batteriet inte är laddat varierar spänningen ytterst lite med ändrad ström. Då används en switchande spänningsregulator som söker efter den driftpunkt där effekten maximeras. Troligen rör det sig vanligen om just en buck-converter. Samma strategi går att använda för en värmeapplikation också. Men då kommer den att sträva efter att maximera spänningen över lasten. Inte reglera den till 12 volt.
Du kan reglera spänningen till 12 volt. Eller du kan ha en regulator som maximerar effekten. Men du kan inte göra båda samtidigt.
Vanligen släpper den igenom något. Det blir ett visst spänningsfall som varierar från fall till fall.M martin12345 skrev:
Solfångare för värme? Hursomhelst om du har en laddregulator så finns ingen prioritet utan den har koll på nominell laddström och att max batterispänning inte överskrids. Om lasten ökar så tar laddningen bara längre tid för att en del av sol effekt går till last och inte laddning
Du frågade tidigare om styrning av värmedynor. Är det fortfarande samma projekt? I så fall tror jag att du kan skippa regulatorn och i stället mäta spänning och ström. Sedan gör du en egen MPPT-algoritm och startar det antal värmedynor som maximerar effekten. Det kommer att finnas tillfällen då spänningen stiger över 12 volt. Men det är normalt inte ett problem för prylar som är avsedda att användas i 12 voltssystem. 12 volts blybatterier laddas normalt med upp till 14,7 volt. Så den spänningen med lite marginal skall lasterna tåla.
Solpanelen de uppgifter som anger för solpaneler är i allmänhet. Spänning utan belastning och strömmen vid kortslutning, när panelen belyses med 1kW/m^2. Det är med andra ord inte en ström och spänning som kan existera samtidigt. Kurvan ser ut unjefär så här.
Med olika solinstrålning kommer topp spänningen att vara ganska konstant, men strömmen varierar. Så att ha en last som belastar panelen ner till 12-14V någonting kommer att resultera att du håller dig nära toppen på effektkurvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med olika solinstrålning kommer topp spänningen att vara ganska konstant, men strömmen varierar. Så att ha en last som belastar panelen ner till 12-14V någonting kommer att resultera att du håller dig nära toppen på effektkurvan.