Den här typen av fastigheter är ofta kroniskt till salu. De ägs av stiftelser och företag. Fysiska personer äger dem mera sällan, och det beror (bland annat) på att svensk lag begränsar avdragsrätten för skuldräntor till en nivå inte långt över 83 Kkr - per ÅR ...

Hur de används? Ofta som "kontor" och för "gästrepresentation". Ibland används de som löneförmån, vilket kan spara skatt för båda parter. Åtminstone om ena parter uppskattar glädjen av att "bo upp" en stor del av sin blivande förmögenhet.

Utländska ambassader brukar finnas bland spekulanterna, eftersom dessa åtnjuter lågt förtroende på hyresmarknaden. De har ju "diplomatisk immunitet". Utan att detta måste ha samband med just DENNA fastighet: Somliga ägare använder väl den här typen av byggnader som "svart hål" för pengar som är mer än svarta. Så svarta att man kan undra varför kåken är larmad ...

2HOT4U skrev:
nu vet jag inte om den är till salu men den var ganska cool
[länk]
...är det en riktig kåk eller en modell? :p

Nollåttor som funderar på Gärsnäs slott bör gå en kurs i "skånska för invandrare" innan de slår till. Ortens namn uttalas av ortens egen befolkning ungefär "Jaffsnaffs" ...

Mikael_L
Jaffist ...
:D :D :D

Jag noterade taxeringsvärdet som låg i höjd med vad ett radhus i Salem eller Järfälla har... Men vilket hus! Hade det inte varit för att det låg i Skåne så hade jag nästan blivit intresserad.

Aaahh min påg! Ni ska du inte va sånn! Du lär nog trivas som skåning!

imported_Anders_S skrev:
[länk]

Spännande och påkostat hus. Inte riktigt min smak men väl värt en titt...
Brinner det? ;)

image

:eek: Säkert nån hempulare utan företag som är i farten. :D

Mikael_L >> Hynboholm "Inte så pjåkigt"? Nej, det må vara hänt. Men när en mäklare använder ordet "prisidé" ska man dra öronen åt sig. Alltid!

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Inte så pjåkigt, för dryga 4 mille ...
[länk]
den va as grym
om jag vinner en miljon på lotto ska jag nog köpa nåt liknande

annars blir det Ross hus
http://ross.se/

billy_baver skrev:
Mikael_L >> Hynboholm "Inte så pjåkigt"? Nej, det må vara hänt. Men när en mäklare använder ordet "prisidé" ska man dra öronen åt sig. Alltid!
Kan du motivera det? Själv har jag sett det användas vid ett flertal försäljningar av ganska svårvärderade objekt. Jag har svårt att tro att det är så många herrgårdar som säljs i Värmland som i praktiken saknar mark och skog, så det är ju huset som skall värderas.

Mikael_L
Jag fick för mig att den varit ute till försäljning rätt länge.

Eller inte ...?! , kanske bara nåt jag fick för mig ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.