94 902 läst · 101 svar
95k läst
101 svar
Kärnvirke utåt eller inåt?
Med andra ord låter det som att brädorna beter sig lite på det vis läggaren förväntar sig. De olika metoderna verkar fungera för de som väljer dem, enligt vittnesmålen i den här tråden och andra. Tror inte vi kommer så mycket längre.
Edit: Du ändrade ditt inlägg medan jag skrev mitt. Jag undanber mig de dryga kommentarerna i stil med "du får nog tänka om" och liknande. Mitt sätt fungerar, det vet jag. Fungerar ditt sätt så är det jättebra. Vi lämnar det vid det.
Edit: Du ändrade ditt inlägg medan jag skrev mitt. Jag undanber mig de dryga kommentarerna i stil med "du får nog tänka om" och liknande. Mitt sätt fungerar, det vet jag. Fungerar ditt sätt så är det jättebra. Vi lämnar det vid det.
Redigerat:
Jo nog går du mot allt vad grundläggande kunskap om trä säger estwing. Men det gäller icke tryckt virke, och rent teoretiskt så borde det inte spela någon roll (snarare mer roll, då brädan i sig är fuktigare efter impregneringen) men du kan ha rätt, impregneringen kanske ändrar träts egenskaper på annat sätt? Lite svårt att resonera med dig, men din långa yrkeserfarenhet ska man ta på allvar förstås. Om inte annat får vi andra lov att tänka till lite.
Finns det inte en chans att skruvarna som man fäster brädan med påverkar kupningen. En fastskruvad bräda kanske inte beter sig som en löst liggande utan blir mer permanentad som den var vid fastskruvningen. Eller har skruvarna inte en chans mot naturens kraft?
Sen kan man ju undra var ni som planerar efter en torr altan bor??? Var ni inte hemma förra sommaren?
Sen kan man ju undra var ni som planerar efter en torr altan bor??? Var ni inte hemma förra sommaren?
De ämnen man impregnerar med är väl något slags salter? Och impregneringen tränger bara in i splintveden, inte i kärnan. Kan den högre salthalten få splintveden att absorbera fukt ur luften så att splintveden kommer att hålla en högre fukthalt än kärnsidan? I så fall skulle det kunna ge en böjning åt "fel håll".Dr_Jerkyll skrev:
Snygg altan och intressent diskussion... svårt att bli helt klok på detta dock så jag slänger in en brandfackla och undrar om någon vill uttala sig om vad som gäller för lärk. Estwing, menar du att samma sak gäller oavsett om det är tryckt virke eller inte?
Lite ytterligare information. Jag har ett antal riktigt torra små trall bitar 28x120 som har legat utomhus i solen och torkat riktigt ordentligt. För dessa bitar noterade jag att några bitar kupade sig med den sura gubben andra kupade sig mot den sura gubben, men kupning är nästan ej noterbar!! Undra hur en bit som har utsatts för väder och vind i många år ser ut. Har någon några riktigt gamla altanbitar liggande som har varit utsatta för väder och vind? Förresten undra om jag inte har några bitar från den gamla altan som jag rev. Värt att undersöka imorgon...
Pudas, kan du prova att lägga in dem i micron (inte full effekt) och se åt vilket håll de kupar sig? I och för sig inte riktigt samma sak som om de legat ute, men man får se åt vilket håll det kupar sig när de blir rejält torra.
Faidros skrev:
Jag hittade en gammal trallbit, 28x95, ca 1år gammal och den såg likadan ut som på bilden. Inte mycket men litegrann. Alltså årsringarna som glad gubbe men trallbiten ser ut som en surgubbe.
Jag ska snart lägga på trall på min nya altan, 28x120, så det lutar åt att jag läggen trallen så.
Jocke
Hej,
För att ge tillbaka till detta forum av vad jag har aft nytta av att få möjlighet att läsa alla givande trådar här tänkte jag att förmedla den kunskap som jag fått från mitt eget altan bygge map kärnvirket uppåt eller nedåt
Jag har bifogat 4:a bilder
2 bilder på trallvirke monterat på en altan som förmodligen är runt 20 till 30 år monterat med kärnvirket nedåt (sur gubbe monterat).
1 bild på en virkeslängd halvtorr från mitt altanbygge. Denna bit är nästan helt rak, men var från början kupad så att den följde årsringarna.
1 bild på en av mina altan kanter som torkat en månad med varmt väder + inget regn där virket monterats med kärnvirket nedåt (sur gubbe). Här syns tydligt att kupning inte blev åt det håll jag förväntade mig dvs fördjupning i mitten!
Övre delen av min altan håller på och torkar och där har jag valt att montera virket med kärnsidan uppåt (Glad gubbe). Jag kommer att posta bilder på denna så fort den har torkat ordentligt.
Trallen jag använt är 28x120 NTR-AB och inköpt i GBG trakten på en mindre träfirma. Min erfarenhet från detta och det virket som jag köpt att man skall montera trallvirket med kärnsidan uppåt (Glad gubbe) om man vill att trallbrädan skall ha sin högsta punkt i mitten (vattnet rinner av) vill man ha det på andra sättet monteras trallvirket med kärnsidan nedåt (Sur gubbe)
För att ge tillbaka till detta forum av vad jag har aft nytta av att få möjlighet att läsa alla givande trådar här tänkte jag att förmedla den kunskap som jag fått från mitt eget altan bygge map kärnvirket uppåt eller nedåt
Jag har bifogat 4:a bilder
2 bilder på trallvirke monterat på en altan som förmodligen är runt 20 till 30 år monterat med kärnvirket nedåt (sur gubbe monterat).
1 bild på en virkeslängd halvtorr från mitt altanbygge. Denna bit är nästan helt rak, men var från början kupad så att den följde årsringarna.
1 bild på en av mina altan kanter som torkat en månad med varmt väder + inget regn där virket monterats med kärnvirket nedåt (sur gubbe). Här syns tydligt att kupning inte blev åt det håll jag förväntade mig dvs fördjupning i mitten!
Övre delen av min altan håller på och torkar och där har jag valt att montera virket med kärnsidan uppåt (Glad gubbe). Jag kommer att posta bilder på denna så fort den har torkat ordentligt.
Trallen jag använt är 28x120 NTR-AB och inköpt i GBG trakten på en mindre träfirma. Min erfarenhet från detta och det virket som jag köpt att man skall montera trallvirket med kärnsidan uppåt (Glad gubbe) om man vill att trallbrädan skall ha sin högsta punkt i mitten (vattnet rinner av) vill man ha det på andra sättet monteras trallvirket med kärnsidan nedåt (Sur gubbe)